شناسهٔ خبر: 42005673 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

میزبانی ۳۵۰ خانه تاریخی لرستان از بومگردی

صاحب‌خبر -

۳۵۰ خانه تاریخی در دو شهر خرم آباد و بروجرد قرار دارد که به‌گفته مسئولان میراث‌فرهنگی استان می‌تواند به رونق بومگردی در این استان منجر شود. اهمیت بافت‌های تاریخی لرستان به حدی است که در سال‌جاری دانشگاه «کویمبرای» کشور پرتغال از بین ۱۶ شهر جهان بافت تاریخی شهر خرم آباد را برای پروژه بازآفرینی به مدت پنج سال انتخاب و مورد مطالعه قرار داده است.
 به‌گزارش ایرنا، بافت تاریخی شهر خرم‌آباد به مساحت ۵/۷۲ هکتار در مرکز فعلی شهر و در ضلع غربی مجموعه کهن ارگ تاریخی شهر (قلعه فلک‌الافلاک) واقع شده است و دارای هفت محله کهن به نام‌های زید بن علی(ع) (دَر آغا)، باباطاهر (دَر بُوتار)، پشت بازار (پش بازار)، درب دلاکان (دَر دِلاکی)، باجگیران (باجگیرِو)، پاسنگر و کلیم آباد (محله چاغروندها) است. آثار لایه‌های تاریخی و دوره‌های رشد شهر را از دیدگاه معماری و شهرسازی می‌توان به چهار دوره شکل‌گیری هسته نخستین شهر، دوران صفویه، دوره حکمرانان قاجار و دوره‌ مربوط به پهلوی اول تقسیم کرد که از هرکدام آثار معماری با ارزشی به یادگار مانده است.
از دوره قاجار آثار و بناهای پرشماری برجای مانده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به خانه و حسینیه خورشیدی، خانه جوادی، خانه مرحوم آیت‌الله سید جواد جزایری(ره)، خانه چنگایی، خانه عصاره، خانه مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالرحمن لرستانی (پدر مشروطیت در لرستان)، خانه و عمارت بزرگ میرزا سید رضاخان، خانه چدنی، خانه سیف‌الله خان والی‌زاده، خانه توکل، خانه کاکاوند، خانه شمعون (کلیمی) و کاروانسرای میرزا سیدرضا را نام برد. بناهایی همچون خانه فیروزی، خانه موشه جواهری (کلیمی)، خانه رزاز، خانه ابراهیمی، گرمابه قاضی، مسجد توسلی، مسجد موسی ابن جعفر(ع) از جمله آثار برجای مانده از آخرین لایه معماری ایرانی – اسلامی (دوره پهلوی اول) در خرم‌آباد هستند. وجود ۲۰۰ خانه تاریخی در لرستان در حالی از ظرفیت‌های بزرگ گردشگری این استان به شمار می‌رود که زندگی همچنان در برخی از این میراث کهن جریان دارد.
عطا حسن‌پور، مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با تأکید بر ضرورت مرمت و بازآفرینی خانه‌های تاریخی در بافت قدیمی خرم آباد گفت: حدود ۲۰۰ خانه تاریخی در لرستان وجود دارد که حدود ۹۲ بنای تاریخی پیش از تخریب‌ها در خرم آباد شناسایی شد و حدود ۱۵۰ بنای تاریخی در بروجرد شناسایی شده است.
وی اظهار داشت: اهمیت بافت‌های تاریخی لرستان به حدی است که در سال‌جاری دانشگاه کویمبرای کشور پرتغال از بین ۱۶ شهر جهان بافت تاریخی شهر خرم آباد را برای پروژه باز آفرینی به مدت پنج سال انتخاب و مورد مطالعه قرار داده است. وی با بیان اینکه نبود زندگی در بافت دلیل اصلی مرگ بافت است، ادامه داد: قطع آب دلیل اصلی مرگ بافت می‌شود و در بافت تاریخی خرم آباد نهر ناصری و ۲ شعبه از آب گرداب عبور می‌کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما