شناسهٔ خبر: 42002849 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شادکامی کاربران ایرانی از شکست قطعنامه ضدایرانی

تهران- ایرنا- قطعنامه پیشنهادی و ضدایرانی آمریکا با هدف تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی در شورای امنیت شکست خورد این ناکامی باعث خوشحالی کاربران ایرانی و انتقاد از سیاست‌های آمریکا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بخش داده کاوی ایرنا، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی که از  عصر پنج‌شنبه به مدت ۲۴ ساعت رای گیری شد، با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق و ۲ رأی مخالف به تصویب نرسید. این قطعنامه که برای تصویب نیازمند ۹ رای موافق اعضا و عدم مخالفت ۵ عضو دائم شورای امنیت بود، تنها دو رای موافق کسب کرد و با رای مخالف روسیه و چین همراه شد.

براین اساس، تعداد زیادی از کاربران توئیتر از دولت آمریکا و عملکردش در برابر ایران طی این سال‌ها انتقاد و از شکست دیپلماتیک واشنگتن ابراز خوشحالی کرده‌اند. کاربری در این رابطه توئیتی را منتشر کرده است: «آمریکا باخت، بد هم باخت! ترامپ و پمپئو تمام تلاششان را کردند، قطعنامه ضدایرانی ٣۵ پاراگرافه را به ۴پاراگراف تقلیل دادند تا تحریم تسلیحاتی ایران تمدید شود، اما نشد! این یک شکست مفتضحانه برای #ترامپ در آستانه انتخابات بود!»

کاربر دیگری در این رابطه نوشته است : «#رد شدن قطعنامه #تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت وبا دو رای منفی و۱۱ رای ممتنع اعضا شکست بزرگی برای دیپلماسی امریکا بود ونشانه حمایت دنیا از #برجام میباشد»

کاربری در این باره توئیت کرده است: «قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید #تحریم‌های_تسلیحاتی علیه ایران با ۱۱رای ممتنع، ۲رای موافق(امریکا و دومینیکن) و ۲رای مخالف(چین و روسیه) رد شد. قطعنامه تحریم تسلیحاتی در سال ۱۳۸۶ بدون حتی یک رای ممتنع علیه کشورمان تصویب شد. خروج از #برجام امریکا را تنها کرده است.».

در این ارتباط، تعدادی پس از شکست آمریکا به احتمال فعال شدن مکانیسم ماشه که به معنای بازگشت تحریم‌های قبل از برجام است، اشاره و برخی در این راستا ابراز نگرانی کرده‌اند. کاربری در این باره بیان کرده است: «در متن توافق برجام، هیچ بند حقوقی وجود ندارد که گفته‌باشد، خروج آمریکا از توافق به این معنا است که این کشور نمی‌تواند مکانیزم ماشه را فعال کند.»

برخی از کاربران به حمایت از برجام پرداخته و معتقدند شکست قطعنامه ضدایرانی آمریکا به خاطر وجود برجام اتفاق افتاده است. کاربری در این باره بیان کرده است: «آن مخالفان برجام که امروز به حق از شکست طرح آمریکا در شورای امنیت خوشحالند و انشالله در روزها و ماه‌های آتی از مزایای سلاح های روسی و چینی برایمان زیاد خواهند گفت یادشان باشد اگر ساختار برجام نبود آمریکا براحتی پیروز میدان امشب می شد و آنها خواب سلاح روسی و چینی را هم نمی دیدند.»

کاربر دیگری نوشته است: «شکست سیاسی آمریکا در شورای امنیت را دقیقا مدیون #برجام هستند.»

کاربری در این رابطه بیان کرده است: «قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد رای نیاورد. هنوز برجام زنده است هر چند از نفس افتاده و بی رمق! #شوک_مثبت #برجام»

تعدادی نیز از رای ممتنع کشورهای اروپایی به قطعنامه ضدایرانی آمریکا انتقاد کرده و معتقدند که این کشورها باید به این قطعنامه رای منفی می‌دادند. کاربری در این رابطه نوشته است: «۱۱ کشور از جمله اروپایی‌ها حاضر نشدند به قطعنامه ضدبرجامی آمریکا رای منفی بدهند. البته اگر بایدن رییس جمهور بود رای مثبت می‌دادند. آنهم علیرغم ۳ سال تحمل فشار حداکثری و وفاداری یکطرفه ایران به برجام. اروپایی‌های امضاکننده برجام خجالت نمی‌کشند از این رفتار؟ سر سوزن پرنسیپ ندارن»

به گزارش بخش داده کاوی ایرنا، به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ که متعاقب برجام به تصویب شورای امنیت رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ایران پس از ۱۳ سال در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد. از این رو، آمریکایی‌ها ابتدا قطعنامه بسیار سختگیرانه‌ای متشکل از ۱۵ بند مقدماتی و ۳۵ بند عملیاتی ارائه دادند. با مشخص شدن مخالفت جدی کشورها با این قطعنامه که به نوعی اعلام جنگ با ایران محسوب می‌شد، آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه قطعنامه خود را اصلاح کردند و به ۲ بند مقدماتی و ۲ بند عملیاتی محدود ساختند که در نهایت در رای گیری با شکست مواجه شد.

نظر شما