شناسهٔ خبر: 41993981 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شتاب امارات برای اجرای توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

تهران- ایرنا- "انور قرقاش" وزیر مشاور در امور خارجه امارات در اولین مصاحبه رسمی با یک روزنامه نگار صهیونیست پس از اقدام ابوظبی و تل آویو برای برقراری ارتباط ، خواستار این شد که توافق عادی سازی روابط با تل آویو به زودی اجرا شود.

صاحب‌خبر -

قرقاش امروز (شنبه) در مصاحبه اختصاصی با "باراک راوید" روزنامه نگار صهیونیست که اولین مصاحبه رسمی و علنی یک مقام اماراتی با یک رسانه صهیونیستی است، این موضوع را مطرح کرد و از رژیم صهیونیستی خواست تا اقدامات لازم برای تضمین آن را انجام دهد.

 درحالیکه رژیم صهیونیستی توقف در طرح الحاق کرانه باختری را رد کرده است، قرقاش مصرانه مدعی شد که توافق با واسطه گری آمریکا طرح الحاق را برای مدت طولانی از روی میز برداشت. امارات مدعی است که هدف اصلی ابوظبی در توافق عادی سازی روابط با اسراییل، تعلیق طرح الحاق کرانه باختری است، اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی توقف این طرح را موقتی توصیف کرد.

وی ضمن اشاره به اینکه منطق پشت توافق تلاش برای از سرگیری مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها است، اضافه کرد: همچنان از فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌خواهیم تا به میز مذاکره برگردند.

توافق عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و امارات که شامگاه پنجشنبه با حضور دونالد ترامپ در واشنگتن امضاء شد، با محکومیت گسترده رهبران و گروه های برجسته فلسطینی همچون حماس و فتح و جهاد اسلامی مواجه شده است و رهبران فلسطینی از آن به عنوان «خیانت به آرمان مقدس قدس و مسجدالاقصی و فلسطین» یاد کردند. ترکیه نیز در اعتراض به این توافق سفیر خود از امارات را فراخواند.

وزیر مشاور در امور خارجه امارات با اشاره به بیانیه جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در مورد توافق بین امارات و رژیم صهیونیستی گفت که بیانیه بایدن نشان می‌دهد که حمایت از این توافق از جانب دو حزب آمریکا است و اینکه اقدامات آمریکا برای کنار هم قرار دادن اسرائیل و امارات بدون توجه به نتیجه انتخابات آمریکا ادامه خواهد داشت.

اظهار نظر این مقام ارشد اماراتی در حالی است که اغلب کارشناسان اقدامات دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای ایجاد روابط بین ابوظبی و تل آویو را در جهت مقاصد انتخاباتی ترامپ می‌دانند.

قرقاش در ادامه تاکید کرد که این توافقنامه یک گام نمادین نبود بلکه حرکتی بود که امارات را به همکاری در حوزه‌های مختلف با اسرائیل امیدوار کرده است و شامل افتتاح سفارت نیز خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد که امارات روابط با اسرائیل را به مرور طی چندین سال بهبود بخشید و این روند در یکی دو سال اخیر سرعت گرفت.

ترامپ پنجشنبه از دستیابی امارات و اسراییل به توافقنامه مشترک بهبود روابط خبر داد و از آن به عنوان یک توافق « تاریخی» یاد کرد.

اعتراض کنندگان فلسطینی در محکومیت توافق امارات و اسرائیل در برخی نقاط کرانه باختری ضمن سر دادن شعارهایی، عکس های محمد بن زاید ولیعهد امارات را در دست داشتند که بر روی آنها علامت ضربدر خورده بود.

نظر شما