شناسهٔ خبر: 41981220 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

این هفته 2 هزار میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد نفتی منتشر خواهد شد

پته‌های نفتی در انتظار آیین نامه اجرایی

صاحب‌خبر -


گروه اقتصادی | این هفته شرکت ملی نفت ایران 2 هزار میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سنگین صادراتی برای تأمین هزینه‌های سرمایه‌ای و جاری خود از طریق بورس انرژی می‌فروشد. اوراقی که سابقه دار است و از سال 1394 تاکنون این شرکت چندین دفعه اقدام به انتشار این اوراق کرده و در قالب فروش «پته‌های نفتی» که در طرح گشایش اقتصادی از آن صحبت می‌شود، نیست.
این اوراق بهادار مبتنی بر کالا، روز 26 مردادماه، یعنی یکشنبه هفته جاری عرضه اولیه خواهد شد و مبنای آن 500 هزار بشکه نفت است. به‌طوری که سید علی حسینی، مدیر عامل بورس انرژی ایران می‌گوید:«اوراق سلف نفتی ۵۰۰ هزار بشکه‌ای شرکت ملی نفت ایران که در روز یکشنبه آینده در بورس انرژی عرضه می‌شود با آنچه  ریاست محترم جمهوری در روز چهارشنبه گذشته در مورد آن صحبت کرده‌اند متفاوت است و به آن مربوط نیست.»
بورس انرژی ایران با انتشار این اظهارات، به نقل از حسینی توضیح داده است: «این اوراق طبق روال انتشار اوراق تأمین مالی شرکت ملی نفت انجام می‌شود. طرح اعلامی آقای رئیس جمهوری در صورت نهایی شدن الزامات حقوقی و مقررات اجرایی آن، در قالب یک برنامه و از طریق مراجع ذیربط اطلاع‌رسانی خواهد شد.»
بررسی‌ها نشان می‌دهد که فروش اوراق سلف موازی نفتی موضوع تازه‌ای نیست و در سال‌های گذشته نیز این اوراق منتشر شده است. بازدهی اوراق سلف این هفته حداکثر 19 درصد در نظر گرفته شده و هدف تأمین مالی است نه فروش نفت و تحویل آن به خریداران اوراق. از این‌رو فروش پته‌های نفتی هنوز در مرحله تنظیم آیین نامه اجرایی است که به تصویب هیأت وزیران نرسیده است وقابلیت انتشار ندارد.

تأمین مالی 13 هزار میلیارد تومانی
بورس انرژی ایران دوشنبه هفته گذشته نیز میزبان عرضه اولیه 25 هزار میلیارد ریال (2 هزار و 500 میلیارد تومان) اوراق سلف موازی استاندارد نفتی در بازار مشتقه بود. هدف از انتشار این اوراق نیز تأمین مالی برای دو شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند و توسعه نفت و گاز صبای کنگان بود. برای مثال بخشی از این منابع صرف تأمین مالی طرح توسعه جامع و یکپارچه و تکمیل فازهای 11 الی 24 پارس جنوبی می‌شود.
بر اساس آنچه به گوش می‌رسد، دولت برنامه انتشار 13 هزار میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد نفتی را در دستور کار قرار داده تا از این طریق منابع توسعه طرح‌ها را با استناد به سهم 14.5 درصدی وزارت نفت جلو ببرد. تاکنون 2500 میلیارد تومان آن همان‌طور که اشاره شد پذیره‌ نویسی شده و این هفته نیز این اقدام ادامه خواهد داشت.
اما در مورد طرح موسوم به فروش «اوراق ارزی با پشتوانه نفت» یا همان فروش «پته‌های نفتی» با توجه به پیچیدگی‌های طرح، بررسی‌ها هنوز ادامه دارد و اوراق مربوط به این بخش فعلاً منتشر نخواهد شد. ضمن آنکه اوراق مربوط به فروش پته‌های نفتی برای پیش فروش نفت طراحی می‌شود و اوراق سلف موازی استاندارد نفتی صرفاً برای تأمین مالی.

نظر شما