شناسهٔ خبر: 41979901 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

گزارش دانا از واکنش ها به توافق امارات و رژیم صهیونیستی؛

واکنش ها به یک توافق ننگین/ از پایکوبی غربی ها تا انتقاد جهان اسلام به خیانت شیخ نشین ها به فلسطین

توافق ننگین عادی سازی روابط امارات با اسرائیل که با استقبال سیاستمداران امریکایی واقع شده، واکنش های مختلف و منفی در میان سیاستمداران داخلی و خارجی به همراه داشته است که به آن اشاره می کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز پنج شنبه سیزدهم آگوست (۲۳ مردادماه) رژیم صهیونیستی به همراه دو کشور امارات متحده عربی و ایالات متحده آمریکا با صدور یک بیانیه مشترک اعلام کردند که توافقی سه جانبه را با نام «توافق آبراهام» و با واسطه گری واشنگتن منعقد کرده‌اند.

طبق این توافق منعقده، امکان برقراری روابط دیپلماتیک میان رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی مهیا می‌شود.
رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد رژیم صهیونیستی و امارات به توافقی برای «عادی‌سازی کامل روابط» دست پیدا کرده‌اند. این اتفاق که مورد استقبال سیاستمداران امریکایی واقع شده، واکنش های مختلفی را در میان سیاستمداران داخلی و خارجی به همراه داشته است که به آن اشاره می کنیم.
 
جو باید: عادل سازی روابط امارات با اسرائیل یک اقدام شجاعانه است
«جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به توافق میان رژیم صهیونیستی و امارات برای عادی‌سازی روابط با یکدیگر که دولت «دونالد ترامپ» میانجی آن بوده است واکنش نشان داد.
به نوشته خبرگزاری رویترز، جو بایدن این توافق را «گامی تاریخی» توصیف کرد و گفت تصمیم امارات برای به رسمیت شناختن اسرائیل، «اقدامی شجاعانه» توصیف کرد.
بیانیه تشکیلات خودگران فلسطین در خصوص توافق ننگین
سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به این توافق ننگین با صدور یک بیانیه‌ای به صراحت اعلام کرد که مردم فلسطین به شدت توافق سه جانبه منعقده میان رژیم صهیونیستی، امارات متحده عربی و ایالات متحده آمریکا را محکوم می‌کنند.
 
وزارت امور خارجه:اقدام رژیم صهیونیستی و امارات حماقت راهبردی است
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید برقراری روابط دیپلماتیک میان امارات عربی متحده و رژیم صهیونیستی، این اقدام را یک حماقت راهبردی از سوی ابوظبی و تل آویو دانست که بدون تردید حاصل آن تقویت محور مقاومت در منطقه خواهد بود.
در این بیانیه تاکید شده است که مردم مظلوم فلسطین و همه ملت‌های آزاده جهان هرگز عادی سازی روابط با رژیم غاصب و جنایت پیشه اسرائیل، و همداستانی با جنایات آن رژیم را نخواهند بخشید. بدون تردید خون‌های به ناحق ریخته شده ی هفت دهه مقاومت برای آزادی سرزمین مقدس فلسطین و قبله اول مسلمین، دیر یا زود گریبان خیانتکاران به آرمان فلسطین را خواهد گرفت.
در ادامه این بیانیه آمده است جمهوری اسلامی ایران اقدام ننگین ابوظبی برای عادی سازی رابطه با رژیم جعلی، نامشروع و ضد بشری صهیونیستی را اقدامی خطرناک دانسته و با هشدار نسبت به هرگونه دخالت رژیم صهیونیستی در معادلات منطقه خلیج‌فارس، اعلام می‌نماید که دولت امارات و دیگر دولت‌های همراه باید مسئولیت تمامی عواقب این اقدام را بپذیرند.
 
تشکیلات خودگردان فلسطین: اقدام امارات «یک خیانت» است
ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین با رد و محکومیت شدید توافق سه جانبه آمریکا، امارات و اسرائیل برای عادی سازی روابط میان ابوظبی- تل آویو، آن را به منزله به رسمیت شناختن شهر «قدس» به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی دانسته و به صراحت اعلام کرد که اقدام امارات یک «خیانت» است.
این تشکیلات سیاسی همچنین اعلام کرد که «توافق مزبور را تلاشی در جهت تضعیف ابتکار صلح کشورهای عربی برای فلسطین و تصمیم اتحادیه عرب قلمداد می کند» و آن را «تجاوزی علیه ملت فلسطین» می‌داند.
ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین با درخواست برای برگزاری نشست فوری اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی، خواستار رد و محکومیت این توافق سه جانبه از سوی کشورهای عضو این اتحادیه و سازمان همکاری اسلامی شد.
در بیانیه تشکیلات خودگردان فلسطین بر این نکته مهم پافشاری شده است که «نه امارات متحده عربی و نه هیچ طرف دیگری حق ندارد به نیابت از ملت فلسطین گفتگو کند» و همچنین تأکید می‌کند که «سازمان آزادیبخش فلسطین تنها نماینده قانونی ملت فلسطین است».
ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین از همه کشورهای عربی خواست در برابر فشارهای آمریکا و مسیری که امارات در پیش گرفته، تسلیم نشوند.
از سوی دیگر، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که در واکنش به این توافق سه جانبه، سفیر این تشکیلات را از امارات فراخوانده است.
 
نوری المالکی:سازش نظام سیاسی عربی با صهیونیست‌ها عبور از خط قرمز ارزش‌هاست
 
نوری المالکی» نخست وزیر اسبق عراق سازش امارات با رژیم صهیونیستی را در چارچوب عادی سازی ذلت بار نظام سیاسی عربی توصیف کرد.
 
به گزارش شبکه المیادین، «نوری المالکی» دبیر کل حزب اسلامی الدعوه  عراق گفت: «روابط سیاسی و اقتصادی با صهیونیست‌ها خیانت به امت است».
 
المالکی گفت: «اقدامات عملی برای عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و برخی رژیم‌های عربی به شکلی تحقیر آمیز دنبال می‌شود».
 
نخست وزیر اسبق عراق گفت: «نظام سیاسی عربی از طریق روند عادی سازی روابط خود با صهیونیست‌ها از مرزهای ارزش‌های عربی و اسلامی گذشته است».
 
او افزود: «پروتکل همکاری بین امارات و رژیم غاصب پرده دیگری از سناریوی ذلت و از بین رفتن حقوق مشروع است».
 
 شامگاه روز گذشته، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد  تل‌آویو و امارات به توافقی برای «عادی‌سازی کامل روابط» دست پیدا کرده‌اند.
 
به دنبال اعلام این خبر، طرف‌های متعدد در منطقه اقدام امارات در سازش با رژیم اشغالگر را خیانت به همه امت عربی و در راس آن آرمان‌های فلسطینی خواندند.
 
مصر، بحرین و عمان کشورهای عربی هستند که حصول توافق یادشده را به امارات تبریک گفتند و ابراز امیدواری کردند که این گام بتواند راه را برای «تحقق صلح و ثبات در منطقه» باز کند.
 
 
توصیف حاکمان امارات به عنوان جنایتکار و خائن از سوی جهاد اسلامی
 
«خالد البطش» از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت : آنچه روز گذشته رخ داد(توافق امارات و رژیم صهیونیستی) جنایتی در حق فلسطین بود.
وی خاطر نشان کرد : هیچ دلیلی وجود ندارد که ما این موضعگیری را از یک کشور برادر(اشاره به امارات) بپذیریم، چرا که عادی سازی روابط یک جنایت و خیانت است.
 
البطش تصریح کرد گزینه ما در رویارویی با دشمن، بازیابی وحدت و بازپس اعتراف به رژیم اسرائیل(توسط تشکیلات خودگردان) است.
 
وی افزود امروز اسرائیل در منطقه به عربده کشی دست می زند و برخی اعراب طرح الحاق را (برای عادی سازی روابط) بهانه و توجیه کرده اند، آیا چیزی از شهامت(غیرت) اعراب باقی مانده است.
 
ظریف:اقدام خائنانه امارات تأثیری بر مقاومت فلسطین نخواهد داشت
 
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز جمعه در پایان دیدارهای خود در بیروت در گفتگوی تلفنی با زیاد النخاله دبیر کل جنبش  جهاد اسلامی، با ابراز تاسف از توافق ابوظبی و رژیم صهیونیستی، این اقدام نگران کننده را محکوم کرد و افزود: اطمینان داریم این حرکت خائنانه تاثیری بر مقاومت مردم فلسطین و حرکت مقاومت نخواهد داشت و حتما نفرت مردم منطقه و فلسطین از این سیاستها علیه آرمان فلسطین را افزایش خواهد داد.
 
زیاد النخاله هم در این گفتگو با قدردانی از حمایت همیشگی جمهوری اسلامی ایران از آرمان فلسطین، اظهار داشت: این اقدام رذیلانه تاثیری بر مقاومت مردم فلسطین نخواهد داشت.
 
 
محسن رضایی: فقط بی غیرت ها از پشت خنجر می زنند
 
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در رشته توییتی به عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد.
وی با بیان اینکه ابوظبی مدت ده سال است که امارات را بهشت اسراییل کرده، تصریح کرد: شبکه های جاسوسی و اطلاعاتی موساد علیه کشورهای منطقه به وجود آورده اند.
رضایی ادامه داد: فلسطین بزرگ از نهر تا بحر به لطف غیرت مجاهدان و مردمان صبورش بزودی آزاد خواهد شد و بی غیرتها در تاریخ گم خواهند شد.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هیچ مجاهد اسلامی و هیچ غیرتمند عربی به فلسطین خیانت نمی‌کند، تصریح کرد: فقط بی غیرت ها از پشت خنجر می زنند.
 
قالیباف: توافق امارات با رژیم صهیونیستی سازشی ذلیلانه و خیانت به آرمان فلسطین است
 
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر توافق امارات با رژیم صهیونیستی را سازشی ذلیلانه و خیانت به ارزش های امت اسلامی و آرمان فلسطین بر شمرد.
 
متن توییت رییس مجلس به شرح زیر است:
 
سازش ذلیلانه حاکمان امارات متحده عربی با رژیم جنایتکار صهیونیستی، خیانت به ارزش‌های انسانی، امت اسلامی و آرمان فلسطین است.
 
به خائنان فعلی و کسانی که قصد ملحق شدن به این پروژه را داشته باشند هشدار می‌دهیم مبارزه با رژیم صهیونیستی، با قدرت ادامه خواهد داشت.
 
 
واکنش سخنگوی شورای نگهبان به توافق رژیم صهیونیستی و امارات
 
عباسعلی کدخدایی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: توافق بین رژیم صهیونیستی و امارات چیزی نیست جز تصرف امارات به بهانه تعلیق الحاق کرانه غربی!
این توافق نشان داد که برای رژیم صهیونیستی فعلا اشغال دروازه ورودی شورای خلیج فارس مهم تر است، اول امارات و بعد کرانه غربی!
آیا از این پس امارات جزئی از قلمرو رژیم صهیونیستی است؟
 
امیرعبداللهیان: امارات در آتش صهیونیسم گرفتار می‌شود
 
حسین امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ‫رویکرد ‫امارات برای عادی‌سازی روابط با رژیم جعلی و جنایتکار ‫اسرائیل، نه تنها به نفع صلح و امنیت نیست بلکه در خدمت به تداوم جنایات صهیونیست‌هاست.
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل تصریح کرد: رفتار ابوظبی هیچ توجیه‌ای ندارد و پشت کردن آشکار به آرمان فلسطین و قدس است. با این خطای راهبردی امارات در آتش صهیونیسم گرفتار می‌شود.
 

نظر شما