شناسهٔ خبر: 41979807 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نصرالله: ترامپ نیازمند توافق ابوظبی و رژیم صهیونیستی بود

تهران - ایرنا - « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان توافق سازش امارات با رژیم صهیونیستی را خنجر از پشت بر ملت فلسطین و برای کمک به منافع « بنیامین نتانیاهو» خواند و تاکید کرد که «دونالد ترامپ» برای پیروزی در انتخابات آینده ریاست جمهوری امریکا نیازمند توافق ابوظبی با رژیم صهیونیستی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری "المیادین" که این سخنرانی را پوشش می‌داد، نصرالله با گرامی‌داشتن یاد "شهید حاج قاسم سلیمانی" برای نخستین بار در چنین سالگردی، گفت که وی در فرماندهی مرکزی جنگ نقشی مهمی را ایفا کرد.

سید حسن نصرالله با اشاره به توافق اخیر ابوظبی با رژیم صهیونیستی اظهارداشت: ما از توافق امارات و رژیم اسرائیل غافلگیر نشدیم، زیرا پیش از این وزرای اسرائیلی به امارات سفر می‌کردند و  دو طرف در برخی از حوزه‌ها به توافقاتی نیز رسیده بودند.

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: اعلام توافق این دو کشور، ‌ظاهرا نیاز آمریکا بوده است تا این مساله به نفع ترامپ تمام شود و دلیل اعلام این توافق در این زمان این است که برخی حکام عرب نوکر آمریکا هستند چرا که ترامپ دنبال دستاوردی بیشتری در حوزه خارجی است و حکام عرب نیز در منطقه به دنبال خدمت به رئیس جمهور امریکا هستند تا وی در انتخابات برنده شود.

دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه برخی حکام عرب در منطقه نوکر آمریکا هستند، گفت: آمریکایی ها با چپاول مالی‌ عربها در حال دوشیدن سیاسی حکام عربی نیز است.

وی تصریح کرد: این اقدام امارات متحده عربی خدمتی به نتانیاهو و رژیم صهیونیستی هست زیرا نخست وزیر رژیم صهیونستی به دنبال این است که به مردم خود بگوید این توافق و صلح یک دستاورد تاریخی است.

نصرالله بیان کرد: در آستانه انتخابات آمریکا باید انتظار داشته باشیم که برخی کشورهای عربی از توافق صلح با اسرائیل خبر دهند، تا شانس ترامپ در انتخابات آینده امریکا بهتر شود.

 اکنون ، حجم خدمت برخی از سازمان های عربی در خدمت آمریکاست ، ترامپ به یک دستاورد سیاسی نیاز دارد چون  موفقیت های سیاست های خارجی خود را پایان یافته می بیند،  الان در داخل برای مقابله با موضوع کرونا کارهایی که انجام داده بی تاثیر بوده و بن بست رسیده است ، وضع اقتصادی هم مصیبت بزرگی برای او است و حتی در سیاست خارجی از توافق هسته ای خارج شد . به امید سرنگونی نظام ایران بود اما نظام ایران سقوط نکرد و هنوز استوار ایستاده است . او به کره شمالی رفت و به جایی نرسید . به چین رفت و به جایی نرسید ، معامله قرن او هم توسط فلسطینی ها رد شد و هیچ فرصتی برای رسمیت دادن به این معامله پیدا نکرد، 

بنابراین چه کسی آماده است که به او این موفقیت را تقدیم کند؟ [تنها ، کسانی که می توانند موفقیت او را فراهم کنند] ابزارهای منطقه ای هستند که در منطقه وجود دارند. آنچه امارات انجام داده خدمت انتخاباتی است که به شخص ترامپ داده است تا از آن در انتخابات که بر اساس نظر سنجی های انجام شده در آمریکا در ضعیف ترین حالت انتخاباتی قرار دارد از آن استفاده کند . 

و همچنین خدمت شخصی و انتخاباتی به نتانیاهو است ، نتانیاهو امروز در رژیم صهیونیستی  از ابتدای زندگی سیاسی است  در ضعیف ترین حالت خود قرار دارد و به فساد متهم است و با دادگاه و موجی از اعتراض ها روبرو است. می خواهد خود و دولتش را از بحران خارج کند و  می خواهد دولتی که پس از سه انتخابات تشکیل شده به انتخابات چهارم کشیده نشود، بنابراین برای نتانیاهو چیزی لازم است تا او را خارج کند. 

ما باید انتظار داشته باشیم که برخی از کشورهای عربی و سازمان های عربی برای انتخابات آمریکا آماده باشند و تعدادی از آنها در صف ایستاده اند تا نه [با اشاره ترامپ ] با اشاره کوشنر به کاخ سفید بروند و ما در واقع بسیاری از توافقنامه های صلح تاریخی بین برخی سازمان های ( رژیم های ) عربی را شاهد خواهیم بود. 

ترامپ همچنین می خواهد وضعیت اقتصادی آمریکا را در طول سالها تقویت کند و او این کار را با دوشیدن مالی برخی رژیم های عرب و گرفتن میلیاردها دلار از آنها به دست آورد. حالا برای اصلاح وضعیت انتخاباتی خود می خواهد آنها را از نظر سیاسی بدوشد و  آبروی آنها را ببرد و تاریخ آنها اگر هنوز مذهبی داشته باشند و همه چیز  آنها را بگیرد فقط به خاطر خودش و دوستش نتانیاهو که دچار بحران شده اند، بنابراین ما فردا تعجب نمی کنیم که فلان دولت و فلان کشور وارد شوند و اکنون صحبت از یک کشور می شود اما من معتقدم بیش از یک کشور است. 

در هر صورت ، آنچه اعلام و علنی شد و طی چند روز یا چند هفته توسط حاکم امارات امضاء می شود، پپش بینی می شود که ساست بخش عمده ای از  کشورهای عرب منطقه ما را بیان می کند که معیار آنها رضایت آمریکا است، آنچه آمریکا را راضی می کند، آنها را هم راضی می کند. و آنچه آمریکا را راضی می کند خدمت به اسرائیل  ، صلح با اسرائیل و به رسمیت شناختن اسرائیل است، همه آنها می آیند و در صف می ایستند و به [دامن ] دشمن اسرائیل باز می گردند  و با مقاومت می جنگند و به مردم فلسطین پشت می کنند ، قدس را خالی می کنند و این چشم انداز حقیقی امروز است. 

در هر صورت، روز به روز ثابت می شود که آنچه رسانه های رسمی عربی و رژیم های عربی به ویژه در منطقه خلیج فارس از اینکه ایران دشمن است و بصورت اغراق آمیز از اینکه ایران خطر بزرگ است سخن می گفتند بخاطر صلح با اسرائیل و به رسمیت شناختن و برقراری روابط با اسرائیل بود.

واجب انسانی، دینی، شرعی، جهادی، اخلاقی ، ملی و قومی است و بر هریک از ما واجب است که بایستیم و بگوییم این یک عمل پذیرفتنی نیست و محکوم است ، همانطور که فلسطینی ها گفتند و درست است ، این یک اقدام خیانتکارانه، و خنجر از پشت  و خیانت به اسلام ، خیانت به عرب و خیانت به امت اسلامی ، خیانت به بیت المقدس، فلسطین و مقدسات است
اگر نمی توانیم کاری را با دست برای مقابله با این شر بزرگ توسط حاکمان امارات انجام شده است، انجام دهیم بگذارید با زبان  انکار کنیم  و اگر امروز ساکت باشیم در روز قیامت مورد سؤال قرار می گیریم و من می خواهم  به مردم مظلوم و آسیب دیده فلسطین و به مردمان عرب و اسلامی که هنوز در قلب مساله هستند، از جانب جنبش های مقاومت بگویم در قلب خود عصبانی هستیم و این شر را در قلب خود انکار میکنیم اما غمگین نیستیم. بر عکس از اینکه این نقاب ها کنار رفته است چیز خوبی است، آنچه که در زیر این نقاب ها اتفاق می افتد اکنون رو می شوند و  این چیز خوبی است ، و آشکار شدن آنچه در خفا انجام می شد کار خوبی است که اساسا از سنت الهی، تاریخی و اجتماعی حاکم بر تاریخ و جوامع است و در قرآن کریم مشهود است. 

و جبهه حق، هنگامی که خداوند متعال تصمیم می گیرد آن را به پیروزی نزدیک کند، باید وزن خود را تفکیک کند و باید طبقه بندی شود، منافقین ، دروغگوها ، توطئه گران و ریاکاران باید از آن بیرون بیایند.

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: اقدام رسانه‌های عربی در ایران هراسی و خطر ایران، فریب کشورهای عربی برای برقراری صلح با اسرائیل است، در حالی که برای تماس محرمانه با ایران نیز تلاش می‌کنند، آرزو دارند همزمان با برقراری روابط با رژیم صیهونیستی با ایران نیز روابط خوبی داشته باشند.

نکته سوم اینکه اجماع عرب و خروج از اجماع عرب کجاست؟ این امارات متحده عربی که به تنهایی از آن خارج شده است ، کجای این اجماع عرب قرار دارد ؟ در کجای نقشه صلح عرب قرار دارد ؟
آیا هنوز یک مسیر یا میز عربی و یک برنامه صلح وجود دارد، آیا اتحادیه عرب یا سازمان رسمی عربی در وهله اول وجود دارد ؟ ما نمی خواهیم بگوییم هنوز عرب وجود دارد زیرا آنها عرب نیستند، عرب ها قوم دیگری هستند.

آیا هنوز یک مسیر یا میز عربی و یک برنامه صلح وجود دارد، آیا اتحادیه عرب یا سازمان رسمی عربی در وهله اول وجود دارد ؟ ما نمی خواهیم بگوییم هنوز عرب وجود دارد زیرا آنها عرب نیستند، عرب ها قوم دیگری هستند.

نصرالله افزود: اساسا اگر نقاب‌ها کنار رود چهره واقعی برخی حکام عربی نمایان می شود زیرا باید چهره دروغگوها و خائننان و کسانی که از پشت به ملت فلسطین و مسلمانان خنجر می‌زنند برای مردم روشن شود تا مسلمانان بتوانند دوست را از دشمن تشخیص دهند.

دبیر کل حزب الله لبنان با بیان اینکه طرح خاورمیانه جدید که با اشغال افغانستان و عراق آغاز شده بود در لبنان با شکست مواجه شد، گفت: در جنگ ۳۳ روزه لبنان به لحاظ نظامی به تنهایی با رژیم صهیونیستی درگیر شد  که ارتش آن، یکی از قوی‌ترین ارتش‍‌های جهان است.

وی تصریح کرد: مقاومت لبنان و هواداران آنها تاکنون صبر و پایداری زیادی  کرده اند و با جنگ با نیروهای رژیم صهیونیستی پیروزی بزرگی بدست آورند به طوری که اسرائیل وادار شد که به تجاوز خود پایان دهد و از شروط خود که از همان روز اول جنگ ۳۳ روزه وضع کرده بود، عقب نشینی کند.

نصرالله اظهارداشت: پس از ۱۴ سال همچنان پیامدهای شکست نظامی و روانی  رژیم صهیونیستی حفظ شده است و نشانه های آن باز هم در این رژیم به چشم می‌خورد.

دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه تاکنون مقاومت نیروی بازدارندگی بزرگی در لبنان بوده است، یادآورشد: در مجموع آن چیزی که لبنان را تاکنون حفظ کرده مقاومت است نه چیزی دیگری.

وی تأکید کرد: تاکنون لبنان فقط با معادله مقاومت قدرتمند مانده است، درحالی که آمریکا، و رژیم اسرائیل و غربی ها می‌خواهند که لبنان تهی از مقاومت شود.

سید حسن نصرالله سلطه حزب‌الله را بر زندگی سیاسی لبنان را رد کرد و گفت:  بهانه دخالت ما در امور سیاسی و منطقه دروغی بیش نیست و اگر ما امروز به آمریکایی ها بگویم برای مقابله با رژیم صهیونیستی مقاومت را کنار خواهیم گذاشت، آنها بسرعت ما را از فهرست گروه های تروریستی خارج خواهند کرد.

نصرالله از مقاومت به عنوان یک مسأله مهم موجودیت درمنطقه یاد کرد و افزود: آن چیزی که تاکنون ما را در لبنان زنده نگه داشته مقاومت است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان بیان کرد: مقاومت برای لبنان و مردم این کشور یک شرط مهم برای بقا و موجودیت است و ما در مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی در منطقه و سوریه وظیفه مهمی داریم.

نصرالله با اشاره به شهادت علی کامل محسن بیان کرد: صهیونیست‌ها با شهادت این مجاهد باید منتظر انتقام تلافی‌جویانه حزب الله لبنان باشند.

نصرالله  در ادامه خواستار روی کارآمدن یک دولت قدرتمند در لبنان شد و گفت:   دولت آینده لبنان باید حمایت سیاسی تمام احزاب را داشته باشد، چرا که به باور ما  هر دولت فاقد حمایت سیاسی در هر بزنگاهی سقوط خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ما خواستار تشکیل یک دولت وحدت ملی هستیم ، اظهارداشت:  دولت آینده باید محاکمه عاملان انفجار اسکله بیروت را در در رأس امور و اولویت کاری‌ خود قرار دهد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: درحال حاضر سخن از روی کارآمدن یک دولت بیطرف در لبنان است در حالی که اصلا در لبنان بی‌طرف نداریم که بر اساس آن دولت بی‌طرفی تشکیل شود.

نصرالله تصریح کرد: ما خواستار تشکیل دولت وفاق ملی هستیم و اگر این دولت تشکیل نشد، باید دولتی روی کار بیاید که بیشترین حمایت نمایندگان پارلمان و مردم لبنان را داشته باشد.

نصرالله خطاب به مقامات دولت آینده لبنان بیان کرد: هرکسی که نتواند در شرایط سخت کنونی مسؤولیت پذیر باشد، باید از حیات سیاسی لبنان خود را کنار بکشد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان از هواداران مقاومت خواست، خشم خود را حفظ کنند، چرا که شاید این خشم برای پایان دادن به تلاش ها برای سوق دادن لبنان به جنگ داخلی مورد نیاز ما باشد.

درباره انفجار بندر بیروت 

نصرالله یادآورشد: تحرکات انجام شده در چند روز گذشته در بیروت که انفجار اسکله بیروت را به دنبال داشت، اقدامات مشکوکی بودند که از سوی برخی سفارتخانه های خارجی در بیروت هدایت می‌شدند و ما در زمان مناسب همه آنها را معرفی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه اگر تحقیقات محلی ثابت کند که اسرائیل در پشت انفجار بندر بیروت بوده است، نه تنها حزب الله بلکه همه لبنان اعم از دولت و گروه های سیاسی و ملت باید پاسخ مناسب بدهند و به شما می گویم که اگر این موضوع ثابت شود حزب الله پاسخی در حد انفجار بیروت به دشمن صهیونیستی خواهد داد.

نکته دیگر انفجار در بندر بیروت است. من از زاویه اسرائیل وارد موضوع می شوم و از آنجا به فضای داخلی لبنان ادامه خواهم داد ، البته ما ، حزب الله در مورد بمب گذاری در بندر بیروت روایتی نداریم، یعنی اگر فرض کنیم شخصی می خواهد بگوید روایت شما حزب الله ، چیست ؟ ما روایتی نداریم، نسخه صحیح را کسی ارائه می کند که تحقیقات را انجام می دهد و ما تحقیقات را انجام نمی دهیم.  
ما مامور این کار نشدیم و مسئولیت ما نیست، اینها مسئولیت های دولت ، دادگستری و سرویس های امنیتی لبنان است و اکنون می شنویم که آنها می خواهند از تخصص آمریکایی استفاده کنند، برخی به ما گفتند FBI خواهد آمد و یا از تجربیات فرانسوی استفاده خواهند کرد و نظایر آن. 

دو فرضیه بزرگ وجود دارد، فرضیه اول این است که این تصادفی اتفاق افتاده است و ما به صورت تئوری درباره آن صحبت می کنیم،

وی با اشاره به اینکه فرضیه اول دلیل انفجار را وجود نیترات، مواد محترقه ،  غفلت ، فساد اداری ، سهل انگاری و عدم به عهده گرفتن مسئولیت می داند بنابر این کار از عملیات تخریبی مستثنی و این یک فرضیه است. 

فرضیه دوم عمل خرابکاری است و اشکال مختلفی دارد: کسانی هستند که در مورد بمباران هوایی صحبت کردند و تا الان چیزی که ثابت کند این موضوع را وجود ندارد.

و فرضیه دیگری نیز درباره اقدامات خرابکارانه وجود دارد مبنی بر این که شخصی وجود دارد که این کار را انجام داده و بصورت عمدی یک آتش سوزی یا یک بسته کوچک را منفجر کرده تا به این آتش سوزی و این انفجارهای پی در پی منجر شود.  خوب ، چه کسی می تواند پشت این اقدام عمدی خرابکارانه قرار بگیرید؟ ممکن است فلان جریان یا اسرائیل و هیچ کس نمی تواند آن را انکار کند.  
ما به عنوان حزب الله منتظر نتایج تحقیقات هستیم. برخی سعی می کنند بگویند حزب الله نمی داند چگونه این اتفاق افتاد و حزب الله اساساً همه چیز را در لبنان می داند و دارای اطلاعاتی است که همه جزئیات در لبنان را می داند.

من قبلاً گفتم ، در وهله اول کار ما نیست. این ماموریت دولت و خدمات امنیتی دولت است که در این باره تحقیق کنند. با توجه به اینکه اسرائیلیها بصورت مستقیم نگران [ قوی شدن ] امنیت مقاومت هستند، ما نگران مقاومت هستیم. 

وی با بیان اینکه منتظر نتایج بررسی و تحقیقات هستیم، افزود: اگر تحقیقات نشان دهد که این یک حادثه است ، به این معنی است که دستگاه قضایی باید برود و متخلفان را مجازات کند. 

 اما اگر عمل خرابکارانه باشد، هر کس در پشت این عملیات خرابکارانه ایستاده باشد ، دشمن است . 

اسرائیلی ها مطمئناً نمی خواهند اسرائیل را محکوم کنند ، بلکه می خواهند ما را محکوم کنند و حزب الله این را می داند، اما حزب الله ساکت است و این واقعیت را پنهان می کند زیرا نمی خواهد درگیر پاسخگویی به اسرائیل شود یا اینکه [ گفته شود ] در پاسخ به اسرائیل ضعیف و ناتوان است زیرا در هر صورت ، تحقیقات باید ادامه یابد و دولت پاسخی به مردم لبنان و نه به حزب الله [ بلکه ] برای کل مردم لبنان بدهد. 

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه مشارکت اف بی ای در پرونده انفجار بیروت را رد کرد و گفت: در هر صورت ، من کسی نیستم که تحقیق را انجام دهم و یا اتهامات من را صادر نمی کنم،  ما در انتظار تحقیقات رسمی لبنان هستیم ، البته در پرانتز [ این را بگویم ] 
  اگر FBI بیاید و در تحقیقات شرکت کند، اسرائیل با  او رابطه برقرار کند و این بدان معنی است که اسرائیل از اتهام نجات می یابد . 

اگر لبنان بپذیرد که به یک تحقیق بین المللی برود، اولین کار تحقیقات بین المللی، در صورت مسئول بودن اسرائیل ، حذف مسئولیت اسرائیل در مورد این بمبگذاری خواهد بود و به همین دلیل است که برخی می گویند ما به تحقیقات محلی اعتماد نداریم. 
 ما هم می گوییم لبنانی هستیم و به تحقیقات بین المللی اعتماد نداریم. خوب ، اگر تحقیقات لبنان به جایی برسد که این یک عمل تروریستی خرابکارانه بوده است و با اسرائیل هم رابطه دارد ، در اینجا باید نه تنها حزب الله بلکه دولت با تمام نهادهای خود و مردم لبنان با تمام طبقات آن و نیروها و احزاب سیاسی لبنان باید بایستند و به این [ عمل تروریستی ] پاسخ دهند زیرا تجاوز اسرائیل علیه بندر بیروت، عملیاتی نیست که حزب الله را هدف قرار داده باشد بلکه این یک عملیاتی استکه  کشور و مردم و کلیه فرقه های آن را هدف قرار داده است.

دادگاه ترور رفیق الحریری

نصرالله در خصوص رای دادگاه بین‌المللی ترور رفیق الحریری در روزهای آینده گفت: ما همچنان مثل گذشته توجهی به احکام این دادگاه نداریم، بلکه هشدار می‌دهیم که برخی ها تلاش می کنند که از حکم این دادگاه، برای حمله به مقاومت استفاده کنند.

 دبیرکل حزب‌الله لبنان در پایان اظهارداشت: تنها راه برون رفت از این وضعیت لبنان، صبر و شکیبایی مردم و پایبندی آنها به آرمانهای مقاومت است.

نظر شما