شناسهٔ خبر: 41954837 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کوچکترین خطا در قوه قضائیه قابل اغماض نیست/ فرایند دادرسی دادگاه‌ها کاهش یابد

رئیس دیوانعالی کشور با بیان اینکه کوچکترین خطا و اشتباه را در قوه قضائیه قابل اغماض نمی‌دانیم، گفت: مسیر انحراف از حق در این دستگاه به صورت جدی برخورد می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، صبح امروز از سامانه «ساآب» در راستای ارزشیابی آرای صادره از محاکم بدوی به عنوان طرحی ابتکاری در استان و به منظور اجابت درخواست شهروندان توسط رئیس دیوانعالی کشور رونمایی شد.

رئیس دیوانعالی کشور در این مراسم با بیان اینکه اگر دستگاه قضا اصلاح شود؛ دوایر دولتی اصلاح می‌شوند که همین موضوع نیز منجر به اصلاح کشور خواهد شد گفت: ارزیابی در تمام محاکم امر بسیار مهمی است که ما درصدد هستیم آن را به صورت کاربردی ارزیابی کنیم تا استعداد و توانمندی قضات بدست آید.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد مرتضوی مقدم با اشاره به رونمایی از سامانه «ساآب» در استان گفت: رونمایی از این سامانه اتفاق مبارکی است اما ممکن است انتقادی به آن وارد باشد، به این صورت که دادگاه تجدیدنظری که رأی دادگاه بدوی را ارزیابی می‌کند چه تضمینی وجود دارد که اشکالی بر کار آن نباشد؟

رئیس دیوانعالی کشور با تأکید بر اینکه آرا باید منطبق بر واقعیت باشد و بدون حب و بغض تأکید کرد: باید همواره در خدمت صادقانه به مردم کوشید و به این موضوع افتخار کرد.

وی با بیان اینکه قضات دادگاه تجدید نظر باید از نظر علمی، سابقه کاری و تجربه کاری؛ از درجه بالایی برخوردار باشند، تصریح کرد: قضات در دیوان عالی کشور تجربیات بالایی دارند و هر یک از قضات بیش از ۳۰ تا ۴۰ سال سابقه کار دارند، امسال نیز قاضی با ۶۸ سال سابقه کار در دیوان بازنشسته شد.

مرتضوی مقدم با اشاره به اینکه ارزیابی بسیار مهم است و باید بر اساس واقعیت مسلم، مستدل و قابل استناد باشد خاطرنشان کرد: آنچه در دستگاه قضا برای ما مهم محسوب می‌شود، خروجی دادگاه‌هاست.

وی با بیان اینکه خروجی دادگاه‌ها باید بر اساس حق و عدل باشد گفت: باید دید این همه فرآیند دادرسی در دادگاه چرا باید باشد؟ اشکال کار کجاست؟ ایراد کجاست؟

رئیس دیوانعالی کشور در ادامه افزود: ما یک رای حق بیشتر نیاز نداریم، چه خبر است این فرآیند در واقع نباید این گونه باشد.

وی یادآور شد: در دعواهای حقوقی و دادگاه‌های کیفری یک رای حق وجود دارد، ضمن اینکه باید توجه داشت چقدر تفاوت بین رای دادگاه‌ها در موارد مشابه وجود دارد.

مرتضوی مقدم با اشاره به اینکه دو اقدام مهم در دستگاه قضا باید صورت گیرد ادامه داد: آرا باید متقن باشد و به اصطلاح مو لای درز آن نرود، بدان معنا که رای منطبق بر حق باشد و هیچ مرجعی نتواند آن را نقض کند.

وی با بیان اینکه از قضاتی که سلب صلاحیت شدند چه تعداد از آنها به خاطر رای اشتباه سلب صلاحیت شدند؟ اظهار کرد: اگر قضات بر اساس رای ناحق سلب صلاحیت شود دقت لازم را به خرج می‌دهند تا قانون را مطالعه کنند و اشتباه صورت نگیرد.

رئیس دیوانعالی کشور با تاکید بر اینکه تمام هم و غم ما بر این است که آرای متقن در دستگاه قضا محقق شود، افزود: رای باید محکم، مستدل و منطبق بر واقعیت باشد و به حکم خدا رای به حق وظیفه ما محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر کسی دستور خدا را اجرایی نکند صلاحیت قضاوت ندارد، یادآور شد: نکته قابل توجه دیگر این است که حکم سلیقه‌ای نمی‌شود، نباید حب و بغض، جاه و مقام و نفوذ در رای حاکم تاثیرگذار باشد.

مرتضوی مقدم در ادامه گفت: قضات شایسته بسیاری در دستگاه قضا داریم اما خطا در حد کم هم در این دستگاه زیاد محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه کوچکترین خطا و اشتباه را در قوه قضائیه قابل اغماض نمی‌دانیم، تصریح کرد: مسیر انحراف از حق در این دستگاه به صورت جدی برخورد می‌شود.

رئیس دیوانعالی کشور به دادگاه انتظامی عالی قضات اشاره کرد و گفت: در این دادگاه با قضات متخلف و خطاکار برخوردهای جدی صورت می‌گیرد.

وی در ادامه به نکته قابل توجه دیگری در این زمینه اشاره کرد و افزود: خدای ناکرده دادگاه‌ها، دادسراها و مراجع قضایی به جولانگاه دلالان تبدیل نشود، چراکه ردپای دلالان در مراجع قضایی فساد به دنبال دارد.

مرتضوی مقدم با تاکید بر اینکه برای فسادزدایی نباید بگذاریم پای دلالان به دستگاه قضا باز شود، اظهار کرد: تسریع در پرونده‌ها باعث کوتاهی دست دلالان خواهد شد.

وی از اهمیت عدم پاس کاری در مراجع گفت و خاطرنشان کرد: یکی از مصیبت‌های موجود در سطح کشور همین پاس کاری‌هاست، در واقع دستور باید شفاف باشد و تکلیف شفاف مشخص شود.

انتهای پیام /۸۹۰۳۳/

 

نظر شما