شناسهٔ خبر: 41953812 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

بررسی مهم‌ترین مسابقات لیگ قهرمانان اروپا؛ سیمئونه به دنبال سومین فینال اروپایی

جدال سرنوشت‌ساز لوا با مسی

بی‌شک مهم‌ترین و جذاب‌ترین دیدار مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا را جمعه شب(فردا) دو تیم بایرن مونیخ و بارسلونا برگزار خواهند کرد. دیداری که بسیاری معتقدند با برتری باواریایی‌ها به پایان خواهد رسید و بارسای افول کرده شانس زیادی برای موفقیت در این دیدار ندارد.

صاحب‌خبر -

  به گزارش «فرهیختگان»، متفاوت‌ترین یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در سال‌های اخیر از شب گذشته با مصاف پاری‌سن‌ژرمن و آتالانتا آغاز شد و به مدت سه شب دیگر نیز ادامه خواهد داشت. انجام بازی‌های مراحل پایانی به صورت متمرکز و همچنین تک بازی با آنچه پیش از این در این تورنمنت اروپایی شاهد بودیم فاصله زیادی دارد. از سوی دیگر غیبت هواداران نیز باعث شده تا از جذابیت‌های بصری مسابقات کاسته شود، اما در شرایطی که همچنان دنیا درگیر ویروس کروناست چاره دیگری جز برگزاری بازی‌ها با تغییرات گسترده باقی نمی‌ماند.

 یوفا پس از جلسات متعدد سرانجام تصمیم گرفت لیگ قهرمانان را پیگیری کند اما با این تفاوت که تمامی مسابقات از مرحله یک‌چهارم نهایی تا فینال در کشور پرتغال و به صورت تک بازی انجام شود. به این ترتیب حساسیت بازی‌ها بسیار بالاتر رفته و کوچک‌ترین لغزشی به معنای حذف از رقابت‌های امسال خواهد بود.

  قرعه به سود اتلتیکو

امشب و در دومین دیدار این مرحله تیم‌های لایپزیگ و اتلتیکو مادرید در ورزشگاه ژوزه آلوالده لیسبون که ورزشگاه خانگی اسپورتینگ محسوب می‌شود به مصاف هم می‌روند. شاگردان سیمئونه در دور قبل موفق شدند لیورپول، مدافع عنوان قهرمانی را از دور مسابقات حذف کرده و برای نهمین بار در 7 سال اخیر به جمع 8 تیم پایانی این مسابقات برسند. لایپزیگ هم پس از غلبه بر تاتنهام برای نخستین بار در این مرحله حضور دارد.

اتلتیکو مادرید پنج ماه پیش توانست با نمایشی خوب قهرمان این فصل لیگ جزیره را پشت سرگذاشته و به این مرحله صعود کند. آنها در 6 سال گذشته دو بار به فینال این رقابت‌ها رسیده‌اند اما در هر دو مسابقه مغلوب رقبا شدند و دست‌شان از جام کوتاه ماند. امسال شاید بهترین فرصت برای شیمئونه و تیمش باشد تا بتواند نخستین قهرمانی خود در اروپا را جشن بگیرد. قرعه مراحل پایانی به نفع آنها رقم خورده و در نیمه راحت‌تر جدول قرار گرفته‌اند. در صورت برتری در دیدار امشب، روخی‌بلانکو در نیمه‌نهایی با برنده بازی شب گذشته پاری‌سن‌ژرمن و آتالانتا دیدار می‌کند که مسلما از رویارویی با تیم‌هایی چون بایرن مونیخ، بارسلونا و منچسترسیتی به مراتب آسان‌تر خواهد بود.

تیم سیمئونه در شرایط خوبی برای این دیدار آماده می‌شود. آنها در 18 بازی گذشته خود بدون شکست بودند و در دوران پس از کرونا نیز نتایج خوبی کسب کرده‌اند. تنها نگرانی این مربی آرژانتینی مثبت شدن تست کرونای شیمه ورسالیکو و آنخل کوره‌آ است که باعث شده تا آنها در قرنطینه خانگی بمانند و به این دیدار نرسند. البته ورسالیکو به دلیل مصدومیت شرایط حضور در مسابقه امشب را نداشت. اتلتیکو پس از قرار گرفتن در رده سوم لالیگا در فصلی که به تازگی به پایان رسید تمام تمرکز خود را روی موفقیت در لیگ قهرمانان قرار داده و سیمئونه معتقد است که شاگردانش پس از غلبه بر لیورپول به این خودباوری رسیده‌اند که می‌توانند هر حریفی را شکست دهندو و روحیه بسیار بالایی برای موفقیت در اروپا دارند. به‌خصوص که آمار برابر تیم‌های آلمانی نیز به سود آنهاست و این تیم در هر دو مصاف خود برابر نمایندگان بوندس‌لیگا در مراحل حذفی لیگ قهرمانان موفق بوده و برابر بایرلورکوزن در سال 2015 و بایرن مونیخ در سال 2016 به موفقیت رسیده‌اند.

با این حال لایپزیگ نیز تیم دست‌وپا بسته‌ای در این دیدار نیست و پس از پشت سر گذاشتن فصلی موفق در بوندس‌لیگا حالا به تاریخ‌سازی در لیگ قهرمانان می‌اندیشد. جولین ناگلزمن توانست تیمش را در رتبه سوم لیگ قرار دهد و در 15 بازی آخر خود تنها یک شکست برابر دورتموند داشت و عملکرد بسیار خوبی به ثبت رساند. آنها در مرحله گروهی لیگ قهرمانان نیز صدرنشین گروه خود شدند و پس از آن نیز در مصاف با تاتنهام در مجموع دو دیدار به برتری 4 بر صفر رسیدند تا مقتدرانه به جمع 8 تیم پایانی برسند. البته در این میان غیبت تیمو ورنر می‌تواند خلأ بزرگی در خط حمله این تیم ایجاد کند. مهاجم گلزن ژرمن‌ها در پایان فصل راهی چلسی شد و نمی‌تواند تیمش را در دیدار مهم امشب همراهی کند.

  شانس بالای بایرن

بی‌شک مهم‌ترین و جذاب‌ترین دیدار این مرحله را جمعه شب(فردا) دو تیم بایرن مونیخ و بارسلونا برگزار خواهند کرد. دیداری که بسیاری معتقدند با برتری باواریایی‌ها به پایان خواهد رسید و بارسای افول کرده شانس زیادی برای موفقیت در این دیدار ندارد. بایرن شنبه‌شب با برتری 4 بر یک برابر چلسی نشان داد که هنوز در اوج قرار دارد و جالب اینکه این بیست‌وششمن برد آنها در 27 بازی اخیر بود که نشان می‌دهد آنها یکی از آماده‌ترین تیم‌های کنونی اروپا و مدعی اصلی فتح لیگ قهرمانان هستند.

بایرن تحت هدایت هانسی فلیک کاملا متحول شد و از شرایط بحرانی ابتدای فصل با نیکو کوواچ فاصله گرفت. فلیک که به صورت موقت هدایت تیم را برعهده گرفت به قدری خوب کار کرد که مدیران باشگاه قرارداد او را دائمی کردند و حالا مزد اعتماد به این دستیار سابق را گرفته‌اند. بایرن درحال حاضر بهترین پرسینگ را در بین تیم‌های اروپایی انجام می‌دهد و سرعت انتقال توپ آنها از دفاع به حمله کم نظیر است. ژرمن‌ها در خط حمله زهردارترین مهاجم این فصل را در اختیار دارند. روبرت لواندوفسکی مقابل چلسی باز هم درخشید و با دو گل و 2 پاس گل آمارش در لیگ قهرمانان این فصل را به 13 گل و 4 پاس گل افزایش داد. بایرن اگر بتواند در دیدار امشب به برتری برسد و در نیمه‌نهایی احتمالی برابر منچسترسیتی نیز پیروز شود، فینال نسبتا راحت‌تری نسبت به این دو مسابقه خواهد داشت و می‌تواند به کسب سه‌گانه‌ای دیگر در تاریخش امیدوار باشد.

با این حال نباید بارسا و لئو مسی را نادیده گرفت. آبی‌اناری‌ها اگر چه فصل ناامیدکنده‌ای را پشت سر گذاشته‌اند اما در دیدار برگشت مرحله قبل برابر ناپولی 3 بر یک به برتری رسیدند تا هواداران این تیم پس از ناکامی در لالیگا، به موفقیت در اروپا امیدوار باشند. در مصاف شنبه‌شب باز هم ثابت شد که این تیم تا چه حد به درخشش مسی وابسته است و بیشترین امید آنها به حرکات تهاجمی این ستاره آرژانتینی است. در سال‌های اخیر بارسا به خط هافبک قدرتمند و توان اداره بازی و حفظ توپ مشهور بوده، اما در این فصل آنها به ندرت نمایش‌های درخشان قبل را تکرار کرده‌اند. خرید آنتون گریزمان هم نتوانست گرهگشای مشکلات تیم باشد و کاتالان‌ها در صورتی در دیدارهای مهم به برتری می‌رسند که مسی در اوج باشد.

از آخرین قهرمانی مسی و بارسا در اروپا 5 سال گذشته است و کمتر کسی فکر می‌کرد که پس از برتری آنها برابر یوونتوس در فینال 2015 آنها حداقل تا نیم دهه بعد به دیدار نهایی هم نخواهند رسید. مسی در 33 سالگی به سال‌های آخر فوتبالش نزدیک شده و فرصت زیادی برای فتح دوباره لیگ قهرمانان با بارسا ندارد. با این حال او اگر چه دیگر شادابی و توان دوران جوانی را ندارد، اما هنوز هم می‌تواند در دیدارهای مهم به کمک تیمش آمده و یک تنه نتیجه بازی را عوض کند. جدال او و لواندوفسکی در این دیدار می‌تواند از نکات جالب توجه مسابقه فردا شب باشد.

در آخرین دیدار این مرحله نیز منچسترسیتی شنبه‌شب رودرروی لیون قرار می‌گیرد که می‌توان این تیم فرانسوی را بهترین قرعه برای شاگردان گواردیولا در این مرحله دانست. لیون البته در دور قبل موفق شد یوونتوس را از دور مسابقات حذف کند، اما سیتی برای فتح نخستین لیگ قهرمانان در تاریخ خود‌ انگیزه‌های زیادی در این فصل دارد.

* نویسنده: سیامک خاجی، روزنامه‌نگار

نظر شما