شناسهٔ خبر: 41945497 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش ها به انتخاب معاون بایدن / کامالا هریس حامی توافق هسته ای است

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا-جو بایدن، روز سه شنبه 21 مرداد سناتور کاملا هریس را به عنوان معاون خود معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری آریا،جو بایدن، نامزد پیشتاز حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 روز سه شنبه 21 مرداد سناتور کاملا هریس را به عنوان معاون خود معرفی کرد.
 جو بایدن در توییتی نوشته است «مفتخرم که کاملا هریس را به عنوان همراهم در انتخابات معرفی کنم.»
بایدن در آخرین مناظره رقابت‌های مقدماتی حزب دموکرات در ماه مارس گذشته متعهد شد که در صورت پیروزی در انتخابات درون حزبی، یک زن را به عنوان معاون خود در کارزار رقابت با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برگزیند.

ترامپ، سناتور کاملا هریس را یک دروغ‌گو خطاب کرد
رئیس جمهوری آمریکا کاملا هریس را یک دروغ‌گو دانست که در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری هم خیلی ضعیف ظاهر شد.
دونالد ترامپ عصر سه‌شنبه در نشست خبری روزانه مربوط به شیوع کرونا در آمریکا، در پاسخ به سوالی درباره انتخابات کاملا هریس سناتور رنگین‌پوست کالیفرنیا به عنوان شریک انتخاباتی جو بایدن نامزد احتمالی حزب دموکرات، این مطلب را مطرح کرد.
وی ادامه داد: او چیزهایی را گفت که حقیقت نداشت. او کسی است که داستان‌های بسیار زیادی را گفته است که حقیقت نداشتند. او کسی است که به شدت به دنبال افزایش مالیات است. او به دنبال کاهش بودجه نظامی در سطحی است که کسی نمی‌تواند باور کند.
رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: او مخالف شرکت‌های گازی و تولیدات پتروشیمی است. او موافق پزشکان اجتماعی است که در آن صورت پزشکان خود را از دست خواهید داد. او می‌خواهد طرح بیمه سلامت را از 180 میلیون آمریکایی برطرف سازد.
ترامپ با بیان اینکه خواهیم دید هریس چه کار خواهد کرد، اظهار کرد: در مرحله مقدماتی که انتظار داشتیم عملکرد بهتری داشته باشد، او خیلی ضعیف بود. او با حدود 2 درصد آرا و صرف هزینه‌های زیاد، صحنه را ترک کرد.
وی مدعی شد: کمی از انتخاب او شگفت زده شدم. من مدت طولانی او را تماشا کرده‌ام و از این انتخاب کمی شگفت‌زده شدم. او به طور خارق العاده‌ای نسبت به قاضی کاونا رفتاری زننده داشت. به قدری رفتار زننده‌ای داشت که به زودی‌ فراموش نخواهد شد.
رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر از انتخاب سناتور هریس به عنوان شریک انتخاباتی بایدن ابراز تعجب کرد و گفت او در مرحله مقدماتی عملکردی ضعیف داشت و افراد دیگر بهتر از او بودند.

تایمز آو اسرائیل: شریک انتخاباتی بایدن حامی توافق هسته ای است    
روزنانه تایمز آو اسرائیل در گزارشی درباره پیشینه سیاسی کامالا هریس شریک انتخاباتی جو بایدن و معاون او در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حمایت او از توافق هسته ای را مورد توجه قرار داد.
به گزارش روزنامه تایمز آو اسرائیل، جو بایدن کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا روز سه شنبه کامالا هریس سناتور کالیفرنیا را به عنوان شریک انتخاباتی و معاون خود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری برگزید.
بنا به نوشته این روزنامه رویکرد هریس در زمینه سیاست های آمریکا درباره رژیم صهیونیستی کمابیش بازتاب تفکر اصلی حزب دموکرات در 10 سال گذشته در این باره است.
او از توافق هسته ای ایران حمایت کرده و سال پیش گفته بود در صورت پیروزی در انتخابات، به توافق هسته ای بازخواهد گشت. 
این نامزد دموکرات حامی راهکار حل اختلاف دو کشوری برای مسئله فلسطین و رژیم صهیونیستی بوده و به داشتن روابط قوی آمریکا با رژیم صهیونیستی از جمله تداوم کمک های نظامی آمریکا به این رژیم باور دارد.
هریس بر خلاف اعضای دیگر حزبش که بیشتر لیبرال هستند، با موضع همیشگی حزبش در قبال رژیم صهیونیستی مخالفتی نکرده و خواستار تغییراتی بنیادین در شکل این اتحاد نبوده است.
شریک جدید بایدن روابط نزدیکی با لابی صهیونیستی ایپک دارد و تاکنون دیدارهای متعدد محرمانه و غیرمحرمانه ای با مقامات این لابی صهیونیستی داشته است.
هریس همچنین ارتباطی شخصی با جامعه یهویان دارد. داگلاس امهاف همسر او یک وکیل یهودی است.

ترامپ: بایدن "کودن"، هریس "حقه باز" ترکیبی فوق العاده اما اشتباه برای آمریکا    
ترامپ با این توییت؛ "بایدن کودن" و "هریس حقه باز" ترکیبی فوق العاده اما اشتباه برای آمریکا. به انتخاب کامالا هریس به عنوان معاون بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا واکنش نشان داد.
به نقل از پایگاه خبری هیل، در جریان کنفرانس خبری درباره پاندمی کرونا از دونالد ترامپ درباره سوابق کامالا هریس و تاثیر انتخاب او به عنوان معاون جو بایدن در رقابت ریاست جمهوری نوامبر سوال پرسیده شد.
ترامپ سه شنبه گفت: او انتخاب اول من بود. منظورم این است که او انتخاب شماره یک پیش نویس من بود و باید ببینیم که چطور عمل خواهد کرد. همانطور که شما می دانید، او عملکرد بسیار بسیار ضعیفی در رقابت درون حزبی دموکرات ها داشت. از او انتظار می رفت که خوب عمل کند و در نهایت کارش با دو درصد متوقف شد و پول زیادی هزینه کرد. او عامل اتفاقات زیادی بود. بنابراین، چندان تعجب نکردم که بایدن او را انتخاب کرد.
رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: مدت ها نظاره گر او بودم. چندان تعجب نکردم. او به طرز فوق العاده ای با قاضی کاوانا رفتاری زننده داشت. رفتار او به حدی زننده بود که سطح وحشتناک رسید. طرز برخورد او با کاوانا که اکنون قاضی شده است، به این زودی ها از یاد من نمی رود. خب او عملکرد بسیار ضعیفی هم در رقابت های اولیه داشت و اکنون انتخاب شده است، بنابراین بگذارید ببینیم اوضاع در کل چطور پیش می رود.
دونالد ترامپ همچنین در ادامه صحبت هایش گفت که هریس در جریان رقابت های درون حزبی هم رفتار زننده ای با بایدن داشته است. او گفت: او خیلی خیلی زننده است. او احتمالا زننده تر از پوکاهانتس (نام مستعاری که ترامپ برای سناتور الیزابت وارن استفاده می کند) برای جو بایدن است.
هریس در تاریخ 21 ژانویه 2019 رسماً فعالیت کارزار انتخاباتی خود را برای نمایندگی حزب دموکرات برای ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا اعلام کرد. ...

پیامدهای انتخاب «کامالا هریس» به عنوان معاون بایدن
کامالا هریس 55 ساله، سناتور دموکرات از ایالت کالیفرنیا نخستین زن آمریکایی سیاه پوست خواهد بود که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان معاون یک کاندیدا در این انتخابات حضور خواهد داشت. مادر کامالا هریس هندی و پدرش جامائیکایی است.
هریس دومین فرد سیاه پوست پس از باراک اوباما و چهارمین زن (پس از فرارو در سال 1984، هیلاری کلینتون در سال 2016، سارا پیلین در سال 2008) خواهد بود که بلیط ریاست جمهوری را برای یکی از احزاب اصلی به ارمغان می آورد.
اگر او و بایدن در انتخابات نوامبر برنده شوند، او نخستین زن آسیایی-آمریکایی، نخستین زن از هر نژاد و قومی، و دومین زن سیاه پوست در تاریخ امریکا خواهد بود که معاون رئیس جمهور یا رئیس جمهور می شود.
انتخاب هریس آخرین نشانه از تنوع فزاینده حزب دموکرات برای انتخاب زنی سیاه پوست است. 

نشانه دیگری از قدرت آمریکایی های سیاه پوست در حزب دموکرات
جمع کثیری از رای دهندگان سیاه پوست، از بایدن در تمام سال 2019 طرفداری می کردند و به حفظ جایگاه معاون رئیس جمهور سابق در صدر نظرسنجی ها در بخش زیادی از رقابت های مقدماتی حزب دموکرات کمک می کردند. 
رأی دهندگان سیاه پوست در کارولینای جنوبی و سپس سایر ایالت ها، به ویژه در جنوب، از بایدن به شدت حمایت می کردند و علیرغم نمایش های ضعیف در «آیووا، نیوهمپشایر و نوادا»، نقش اصلی را در پیروزی در این کاندیدا بازی کردند.
پس از مشخص شدن بایدن به عنوان کاندیدای حزب، بسیاری از دموکرات های سیاه پوست - که مهمترین آنها سناتور «جیمز کلوبورن»، ارشدترین عضو دموکرات سیاه پوست در مجلس است - به بایدن فشار آوردند تا یک زن سیاه پوست را به عنوان یار انتخاباتی خود برگزیند. با انتخاب هریس، آرزوی آنها برآورده شد.

این یک شکست دیگر برای جناح چپ حزب است
با شکست «برنی سندرز و الیزابت وارن» در گردونه رقابت ها، بسیاری از فعالان لیبرال به بایدن فشار آوردند که وارن را به عنوان یار خود انتخاب کند. اما آنها ناموفق بودند. 
هریس نسبتاً لیبرال است، اما به اندازه وارن متمایل به جناح چپ نیست. به عنوان مثال هریس خواستار توقف کار فیس بوک نشده است یا از مالیات بر ثروت حمایت نکرده است.
حزب دموکرات از نظر ایدئولوژیکی به سمت چپ می رود. اما ممکن است فعالان لیبرال برای اتخاذ اهداف اصلی سیاست خود سخت گیر باشند، حتی اگر دموکرات ها کنترل کنگره، مجلس سنا و ریاست جمهوری را در سال آینده در اختیار گیرند. مهمترین چهره های واشنگتن در سال 2021 ممکن است بایدن، هریس، نانسی پلوسی و چارلز شومر باشند که همه از جناح چپ حزب فاصله دارند.

کاملا هریس با لابی اسرائیل هماهنگ است
کاملا هریس در ابتدای کمپین انتخاباتی خود برای ریاست جمهوری از بازگشت آمریکا به برجام حمایت کرده است اما بررسی روند کاری گذشته‌اش نشان می‌دهد که با لابی اسراییل نیز رابطه نسبتا خوبی دارد.
سرانجام گمانه زنی‌ها برای انتخاب گزینه معاونت "جو بایدن" به پایان رسید و بایدن سناتور "کاملا هریس" را بعنوان معاون خویش برگزید.
اهمیت معاون در نبرد سخت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اگرچه زیاد نیست اما کم هم نیست؛ طوریکه برای برخی کاندیداها می‌تواند بسیار پراهمیت نیز جلوه کند.
مرور روندهای انتخاباتی ایالات متحده آمریکا در حداقل چهاردهه اخیر نشان میدهد که روسای جمهوری که توانسته‌اند موجهای خوبی در جامعه آمریکا ایجاد نمایند سرانجام برتری را از آن خویش ساخته‌اند.
در این میان گاه کاریزما و قدرت کلامی و نفوذ در پایگاه رای کاندیداهای ریاست جمهوری چنان بوده است که  معاون ،کاملا در زیر نام رییس جمهور از جایگاهش کاسته شده است.
این مورد را در مورد روسای جمهوری چون رونالد ریگان و حتی دونالد ترامپ میتوان بوضوح مشاهده کرد.
اما در برابر، برخی کاندیداهای ریاست جمهوری سعی داشته یا دارند که با انتخاب معاونی کارآمد، ضعف‌ها و خلاهای موجود خویش را پوشش دهند تا بتوانند با قدرت بیشتری در رقابت‌های انتخاباتی ظاهر گردند.
انتخاب کاملا هریس توسط جو بایدن را می‌توان در این راستا ارزیابی کرد.
انتخاب معاونی زن،رنگین پوست،با سنی نسبتا معقول می‌تواند در افزایش رای کمپین جوبایدن موثر افتد.
اگر مروری بر پایگاه رای دوحزب اصلی آمریکا داشته باشیم معمولا تعداد زنانی که به حزب دموکرات رای میدهند نسبت به جمهوریخواهان بیشتر است
و این ترکیب شکل گرفته می‌تواند در جذب این پایگاه بهتر عمل کند.
از سوی دیگر سناتور کاملا هریس زنی سیاهپوست باتباری هندی – جاماییکایی است و انتخاب چنین شخصیتی در دوران یکی از مهم‌ترین جنبش‌های ضدنژادپرستی در تاریخ آمریکا که پس از مرگ "جورج فلوید" شکل گرفت می‌تواند در گرایش هرچه بیشتر سیاهان به کمپین جوبایدن موثر افتد.

نظر شما