شناسهٔ خبر: 41945353 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اعلام حمایت اتحادیه عرب از عراق در مقابل حملات ترکیه

بغداد - ایرنا - «اتحادیه عرب» در پی حملات هوایی ترکیه و کشته شدن چهار مرزبان عراقی اعلام کرد که از هرگونه اقدام که به توقف این حملات به شمال عراق کمک کند، حمایت خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای که در رسانه‌های عراقی منتشر شده، تجاوزهای مکرر ترکیه به حاکمیت عراق را محکوم کرد که در تازه‌ترین مورد منجر به کشته شدن دو افسر عالی‌رتبه ارتش عراق و شماری غیرنظامی شد.
در بیانیه ابوالغیظ، حمله هوایی ترکیه در 11 اوت (سه شنبه گذشته) در منطقه «سیدکان» در شمال استان «اربیل» به شدت محکوم شده است.
دبیرکل اتحادیه عرب تاکید کرد که این حمله نقض آشکار حاکمیت عراق، اصول و قوانین بین‌المللی و مغایر با اصل همسایگی است.
ابوالغیظ افزود که اتحادیه عرب از هرگونه اقدام بین‌المللی و دولت عراق علیه ترکیه برای متوقف کردن حملات مکرر ارتش این کشور و حفظ استقلال، امنیت و ثبات در عراق حمایت می‌کند.
در همین حال، «مشعل بن فهم السلمی» رئیس پارلمان عربی نیز  «تجاوز آشکار ترکیه به حاکمیت عراق» را محکوم کرد.
وی در بیانیه‌ای افزود که این حملات نقض آشکار منشور سازمان ملل، حقوق و عرف بین‌الملل و مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت و بی‌احترامی به اصل همسایگی است.
منابع عراقی دیروز از کشته شدن چهار تن از نیروهای مرزبانی این کشور از جمله دو افسر ارشد در حمله هوایی ترکیه به منطقه سیدکان در شمال استان اربیل خبر دادند.
بر اساس برخی گزارش‌ها، در حمله پهپادی ترکیه به نیروهای مرزبانی عراق 20 مرزبان و غیرنظامی کشته شدند.
وزارت خارجه عراق نیز حمله پهپادی ترکیه را نقض حاکمیت بغداد و اقدامی خصمانه و در تضاد با قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی سازمان‌دهنده روابط میان کشورها و همچنین بر خلاف اصل حسن همجواری قلمداد کرد، اصلی که باید دلیلی برای اهتمام و تمایل دو کشور به انجام فعالیت امنیتی مشترک در راستای منافع دو جانبه باشد.
در این بیانیه آمده است که سفر «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه به بغداد که قرار بود فردا (پنجشنبه) انجام شود، لغو و «فاتح ییلدیز» سفیر این کشور نیز به وزارت خارجه عراق احضار خواهد شد تا یادداشت اعتراض شدیداللحن دولت بغداد تحویل وی شود.
ترکیه از اواخر خرداد گذشته، عملیات «پنجه ببر» را از زمین و هوا در شمال عراق آغاز کرده است.
وزارت امور خارجه عراق در اعتراض به حملات مکرر ارتش ترکیه به خاک این کشور، چندین بار فاتح ییلدز سفیر ترکیه در بغداد را احضار کرده است.
ارتش ترکیه اعلام کرد که هدف از عملیات موسوم به پنجه ببر در شمال عراق پاکسازی این مناطق از حضور عناصر «حزب کارگران کردستان ترکیه» (پ.ک.ک) است.
با وجود اعتراض‌های گسترده بغداد و کشورهای عربی به آنکارا، عملیات ارتش ترکیه همچنان در شمال عراق ادامه دارد.

نظر شما