شناسهٔ خبر: 41940904 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان شمالی درگذشت

بجنورد- ایرنا- «سهراب محمدی»، بخشی و هنرمند ممتاز موسیقی مقامی خراسان شمالی، روز چهارشنبه، ساز خود را برای همیشه بر زمین گذاشت و آسمانی شد.

صاحب‌خبر -

محمدی از هنرمندان کرمانج شهرستان مانه و سملقان و از بخشی های سرشناس خطه شمال خراسان بود که پس از ۶۰ سال فعالیت هنری و درخشش در عرصه موسیقی مقامی و جشنواره ها،  صبح امروز در ۸۰ سالگی، بر اثر ایست قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

به گفته خانواده این بخشی پیشکسوت و صاحب نام، او تا آخرین لحظات عمر، دوتار خود را بر زمین نگذاشت و موسیقی با دل و جان وی آمیختگی داشت.

استاد سهراب محمدی که از آخرین بخشی‌های خودبند کرمانج شمال خراسان بود ساعت ۷ صبح دارفانی را وداع گفت.

بخشی خودبند، بالاترین رتبه را در میان بخشی ها را دارد که خود مولف، مصنف و تولیدکننده اصلی است و خود نوازنده و خواننده محسوب می‌شود و می‌تواند برای هر موضوع و اتفاقی که در جامعه صورت می‌گیرد در لحظه شعر گفته و بخواند.

سهراب محمدی، متولد سال ۱۳۱۷ و مانند پدرش بخشی توانایی در دیار مانه و سملقان بود.

او فنون آواز و دوتارنوازی را نزد پدر فراگرفت و سپس از او پیشی گرفته و در حماسه‌خوانی و منظومه‌خوانی‌های کرمانجی نیز سرآمد شد.

نزدیک به چهل ترانه انقلابی در زمان انقلاب و جنگ تحمیلی از جمله آثار تولیدی سهراب محمدی بود.

او تنها بخشی بود که مدرک درجه یک هنری معادل دکترای نوازندگی و خوانندگی را نیز دریافت کرده بود.

سهراب، نخستین خواننده کرمانج بود که همکاری خود را با رسانه رادیو آغاز کرد و در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و نیز جشنواره‌های مختلف هنری کشور پس از انقلاب اسلامی حضور داشت.

«بخشی» لقبی است که به برخی از نوازندگان دوتار در شمال خراسان و ترکمن صحرا داده می‌شود. بخشی‌ها نوازندگان دوتار، آوازخوان، داستان‌گو، سراینده و سازنده ساز دوتار هستند که به نوعی از آن‌ها به عنوان روایت‌گران فرهنگ شفاهی یاد شده و از احترام و جایگاه ویژه‌ای نیز برخوردارند.

هم اکنون تعداد کمی از بخشی های خراسان شمالی هنوز دوتار خود را در دست دارند و این افراد که تعداد آنها به انگشت یک دست هم نمی رسد در شهرستان های شیروان، اسفراین،  رازو جرگلان و بجنورد فعالیت دارند.

موسیقی بخشی های شمال خراسان شامل خراسان شمالی و بخشی از خراسان رضوی، سال ۸۹ در اجلاس بین الدول مجمع یونسکو به عنوان میراث معنوی جهانی به ثبت رسید.

نظر شما