شناسهٔ خبر: 41931725 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موافقان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت:

مدرس خیابانی اشراف کاملی به مسائل وزارت صمت دارد

تهران-ایرنا-نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تاکید کردند: مدرس خیابانی بیش از یک سال قائم مقام و چندین ماه سرپرست این وزارتخانه بوده و هم اکنون اشراف کاملی به این وزارت‌خانه دارد و نواقصات آن را می شناسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، ‌ «سید سلمان ذاکر» در جلسه علنی امروز-چهارشنبه-مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های حسین مدرس خیابانی اظهار داشت: اگر به رزومه مدرس خیابانی نگاه کنیم، شاهد مطابقت علمی، صنعتی و تجربی خواهیم شد و رزومه یک شخصی که بزرگ شده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، حکایت از سوابق و عملکرد او خواهد داشت.

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: "مخالفان مدرس خیابانی به او اشکال اساسی وارد می‌کنند که جناح زده و سیاست‌زده است و یا این که از افراد فعال در فتنه (سال ۸۸) در وزارتخانه استفاده کرده، اما آقای مدرس خیابانی هم گفتند اگر اسم یک نفر که فعال فتنه بوده به بنده اعلام کنید، من او را اخراج می‌کنم. "

ذاکر یکی از ویژگی‌های وزیر پیشنهادی صمت را فراجناحی عمل کردن دانست و اظهار داشت: توجه به تخصص، توانمندی و تعهد افراد در واگذاری مسؤولیت‌ها از ویژگی‌های بارز رزومه مدرسی خیابانی است.

وی با تأکید بر این که مبارزه با فساد یکی از برنامه‌های جدی خیابانی است، گفت: مبارزه با فساد جزو سیاست کلی رهبر معظم انقلاب، ‌مطالبه مردم و خواسته قوه قضائیه است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: توجه به جوانان و گام دوم انقلاب از سیاست‌های اصلی خیابانی است، مدرس خیابانی بیش از یک سال قائم مقام وزیر صنعت بوده و چندین ماه نیز در کسوت سرپرستی این وزارتخانه انجام وظیفه کرده است، بنابراین اکنون اشراف کامل بر وزارتخانه، ‌نواقص‌ها و آسیب‌ها دارد.

وی گفت: توجه به احیای واحدهای راکد در طول این چند ماه بزرگ ترین خواسته نظام، ‌ مردم و تولیدکننده‌ها بوده و ما اهتمام احیای واحدهای راکد، از سوی مدرسی خیابانی را مشاهده کردیم.

ذاکر ادامه داد: مشکل ما امروز ضعف دیپلماسی اقتصادی است،  رویکرد امروز مدرس خیابانی به مرزهای اقتصادی است نه سیاسی، وزارت امور خارجه باید امروز دیپلماسی اقتصادی را جزو برنامه‌های اصلی خود قرار دهد اما زمانی دیپلماسی اقتصادی تحقق می‌یابد که وزیر صنعت و معدن هم پای کار بیایند؛ چراکه تقویت دیپلماسی اقتصادی نیازمند توجه به بازارهای جهانی و صادرات کالا است.

سلامت، دیانت، تقوا و مدیریت مدرس‌خیابانی زبانزد است

سید احمد رسولی‌نژاد نماینده مردم دماوند در مجلس گفت: من پیش از این دو دوره در مجلس به عنوان نماینده حضور داشتم و در این دوران در کمتر مواقعی به عنوان موافق وزیر صحبت کرده ام، اغلب در دوران دولت های سازندگی و اصلاحات به عنوان مخالف صحبت می‌کردم، در دوره پنجم وزیر صنعت به مجلس معرفی شد و بنده به عنوان مخالف در صحن علنی سخنرانی کردم.

 نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن افزود: سابقه شناخت من با مدرس خیابانی به دوره هفتم مجلس برمی‌گردد آن زمان او در شهرستان فیروزکوه به عنوان مدیر کارخانه سیمان مشغول به کار بود.  همان زمان نیز او همیشه پیگیر مسائل بود و از دوستان سوال می‌کرد. سلامت، دیانت، تقوا و مدیریت مدرس‌خیابانی مورد تایید دوستان بود و در همه این سال‌ها در هر کجا که مسئولیتی بر عهده او بود، به بهترین نحو آن را اداره می‌کرد.

رسولی‌نژاد افزود: در همین مدت چند ماه اخیر که ما در کمیسیون صنایع و معادن بودیم گزارش‌های زیادی علیه او می‌رسید. در همین بحث انتصابات بخشی از آن به همان جریان فتنه برمی‌گردد و بخشی از آن به مدیرانی مربوط می‌شود که او برخورد قاطع با آنها انجام داد، چرا که سلامت نداشتند و مشکل داشتند و این افراد الان در آستانه رای اعتماد به مدرس‌خیابانی پرونده‌سازی می‌کنند.

وی خطاب به نمایندگان گفت:‌ دوستان و جوانان انقلابی، ما دوران‌هایی را پشت سر گذاشتیم سال آخر بسیاری از دولت‌ها در دولت سازندگی، و سال آخر دولت اصلاحات را من در مجلس بودم باید بسیار مراقب باشیم جریان‌هایی هستند که می‌خواهند مجلس را تحت تاثیر قرار بدهند.

وی عنوان کرد: ما به عنوان کمیسیون تخصصی بررسی کردیم و به بسیاری از مطالبی که شما مطرح کردیم، نرسیدیم. البته ما قطعا از ایشان می‌خواهیم در عزل و نصب‌هایی که در مقام وزارت انجام می‌دهد، افرادی کارآمد، انقلابی، توانمند روی کار بیاورند، افرادی که وابسته به جریان فتنه هستند که خط قرمز مقام معظم رهبری بود و متاسفانه در این دولت رعایت نشد از آنها استفاده نکنند و اگر هم هستند آنها را برکنارشان کنند.

نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی به اشاره به بحث سابقه کار افزود: ما دورانی داشتیم افرادی به عنوان وزیر معرفی شدند که حتی سابقه یک روز کار دولتی را نداشتند شما رزومه آقای مدرس‌خیابانی را بخوانید. وی در این ۲۰- ۳۰ سالی که وی مسئولیت داشتند در همه سطوح کار کردند. ایشان فرزند انقلاب و نظام است.

رسولی‌نژاد خاطرنشان کرد: اولا بسیاری از شرکت‌هایی که شما نام بردید، شرکت‌های دولتی هستند. ایشان پله پله این مراحل را بالا آمده است وی هم در بخش صنعت و هم در بخش بازرگانی کار کرده است. تحصیلات وی مهندسی متالوژی دانشگاه علم و صنعت است و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع را در همان دانشگاه خوانده است. دوستان باید با دقت رزومه وی را مطالعه کنند واقعا ایشان توانایی لازم برای اداره این وزارتخانه را دارد.

وی یادآور شد: مشکلات بسیار است، ما ۱۹۴ نماینده امضا کردیم و از رییس جمهوری سوال کردیم ای کاش هیات رییسه اجازه می‌داد که این سوال مطرح شود. دولت یک تیم اقتصادی دارد، وزیر اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه و وزاری اقتصادی هستند. اینکه تمام مشکلات را متوجه کسی کنیم که فقط ۳ ماه سرپرست وزارتخانه بوده درست نیست.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: ما در همین کمیسیون صنایع و معادن از رییس کل بانک مرکزی کسی که مسئول اصلی این آشفتگی ارز است درخواست کردیم که برای پاسخگویی به این مساله به کمیسیون بیاید و معاون ایشان به کمیسیون آمد و گفت آقای همتی می‌گویند اگر من به کمیسیون بیایم و بعد با خبرنگاران صحبت کنم ممکن است نتیجه عکس داشته باشد.

مدرس خیابانی تعامل ویژه با مجلس دارد

علی بابایی کارنامی نماینده ساری در مجلس نیز در دفاع از وزیر پیشنهادی صنعت، ‌ معدن و تجارت گفت: فردی مانند مدرس خیابانی که سوابق روشنی در صنعت داشته چرا باید پاسخگوی مجلس هشتم، نهم و دهم باشد. سیاست‌های کلان اقتصادی را امروز مدرس خیابانی نباید پاسخ دهد. زیرا سوالی که از رییس جمهور سوال کردیم باید خود رییس جمهوری  پاسخ دهند.
نماینده ساری و میان درود افزود: تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و اتاق بازرگانی در این مدت بارها و بارها تماس گرفتند که مدرس خیابانی از زمانی که سرپرستی و مسوولیت در وزارتخانه را پذیرفته پای کار صنعت است.
وی افزود: مدرس خیابانی طرفدار واردات صرف نیست. البته وزارت صمت باید پاسخگوی مسائل باشد ولی او هنوز وزیر نشده است. امروز مدرس خیابانی باید از جایگاه حقیقی به ما پاسخ دهد ولی از فردا روزی که عنوان وزیر صنعت، ‌ معدن و تجارت انتخاب شد باید پاسخگو باشد.
بابایی افزود: نمایندگان اشتباه نکنید زیرا ما زمان نداریم و اگر حتی یک دقیقه این وزارتخانه مهم را بدون متولی بگذاریم، ‌ خیانت است.
وی ادامه داد:‌ نمایندگان دغدغه دارند و مخالف تورم و اشرافی گری هستند. امروزه باید به دنبال این باشیم که سند خودرو و سند فولاد را چه کسانی مدیریت می کردند؟ زیرا همان افرادی که بیرون از مجلس نشستند و مدعی بودند که به مدرس خیابانی رای ندهید در حال هدایت شما نمایندگان و این اسناد بودند.
وی افزود: برای ما نمایندگان مجلس یازدهم، مردم و سخنان رهبری مهم است و رهبری پیش از این گفته بودند که تعامل و کار کارشناسی با وزارتخانه‌ها برای امروز ما مهم است.
بابایی خاطرنشان کرد: مدرس خیابانی را ما امروز انتخاب کردیم که زیرا هر موقع از او بازخواست کردیم یا همکاری خواستیم با مجلس تعامل ویژه داشت. از طرفی او نسل جوان انقلابی است.
وی با تاکید بر اینکه مدرس خیابانی بهترین گزینه برای وزارت صنعت، معدن و تجارت است، ‌ خاطرنشان کرد: به عنوان فردی که ۲۲ سال در بخش‌های مختلف کشور فعالیت داشته از همه نمایندگان خواهش می کنم که به این جوان انقلابی و متخصص رای بدهید.

مدرس خیابانی توانایی، ‌درایت، سخت کوشی خود را با اقدام به عمل و پرهیز از حاشیه به اثبات رسانده است

محمد خدابخشی نماینده حوزه انتخابیه الیگودرز در استان لرستان نیز به عنوان نماینده موافق وزیر پیشنهادی صنعت، ‌ معدن و تجارت افزود: مسند مدیریت به خصوص وزارت امانت الهی است که به وزیر سپرده می‌شود و باید از این امانت الهی طبق کلام پروردگار در قرآن از آن مراقب کرده و به اهلش سپرد.
وی درباره معیار انتخاب وزیر پیشنهادی صنعت، ‌ معدن و تجارت اظهارداشت: ویژگی‌های شخصیتی یکی از مهمترین معیارهای اوست و سوابق کاری و مدیریتی، ویژگی‌های علمی و تخصصی، مسوولیت پذیری اجتماعی، رعایت شایسته سالاری که توجه به مهارت دانش به دور بودن از روابط فامیلی است، ‌ از خصوصیات وزیر پیشنهادی است.
نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس توانایی ذهنی به معنی کمال یادگیری و آموختن و مهارت‌های ارتباطی را از دیگر ویژگی‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد و گفت: وزیری شایسته است که فنون برنامه ریزی، سازماندهی، ‌ مناسب سازی کار، ‌ سرپرستی وامورسازمانی، ‌ درک موقعیت، به کاری گیری فردی و گروهی، ‌ آگاهی از تشکیلات مالی و سازمان یافته را بداند که وزیر پیشنهادی از این خصوصیات بهره‌مند است.
وی با بیان اینکه ارزیابی برنامه پیشنهادی وزیر باید در نظر گرفته شود، ‌ گفت: بر اساس معیارها که برگرفته از تخصص و آموزه‌های دینی است و بدون برخورد با موضوع به صورت احساسی و حب و بغض، ‌ باید وزیر را ارزیابی کرده و به او رای بدهیم.
نماینده مردم الیگودرز دراستان لرستان با اشاره به اینکه امروز در دفاع از جوانی متعهد، دلسوز و متعهد به خود می بالد، گفت: فردی که به عنوان وزیر پیشنهادی انتخاب شده، امتحان خود را به عنوان قائم مقامی وزارت صمت در حوزه بازرگانی و اخیرا نیز به عنوان سرپرستی وزارتخانه به خوبی پس داده است. البته همچنان انتظارات به جا است و انتقاداتی که همکاران دارند، ‌ متوجه دولت است و فقط به یک وزارتخانه خاص مربوط نیست.
خدابخشی با بیان اینکه همه انتظارات و توقعات را نباید از یک وزارتخانه خاص مطالبه کرد، ‌ افزود: مدرس خیابانی توانایی، ‌درایت، سخت کوشی خود را با اقدام به عمل و پرهیز از حاشیه به اثبات رسانده و پیش از این مقام معظم رهبری در فرمایشاتی در خصوص جشن تولید عنوان فرمودند که میدان تولید را برای جوانان مردمی بازکنید؛ مدرس خیابانی نیز مردمی ترین جوانی است که برای نخستین بار از بطن نخبه و کارشناسی وزارت صنعت، ‌ معدن و تجارت به عنوان نامزد وزارت صمت معرفی شده است و با ۱۸  سال سابقه کار کارشناسی و مدیریتی دراین مجموعه عظیم دارای تعهد، کارآمدی، ‌ انگیزه، تخصص، تحصیلات، تناسب شغلی و سوابق درخشان است.
وی افزود: مدرس خیابانی دانش آموخته ارشد مهندسی صنایع  دانشگاه صنعت و دانشجوی دکتری مدیریت استراتژیک است و حدود ۱۸ سال در سمت های چون قائم مقام مدیریت بازرگانی داخلی، ‌ مدیرکل تامین و توزیع، ‌ مدیر کل  دفتر تنظیم بازار، ‌ هیات مدیره شرکت‌های دولتی و نزدیک به ۱۰ سال به عنوان مدیرعامل و عضو حوزه هیات مدیره چند واحد فعالیت کرده است.
نماینده الیگودرز با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب که در سخنان خود در راستای شعار سال ۹۹ برای جهش تولید، تولید را به مانند سیستم دفاعی و امنیت بخش اقتصادی توصیف کردند،  گفت: مدرس خیابانی در زمان سرپرستی وزارتخانه و قبل از آن به عنوان قائم مقام این وزارتخانه، سربازی قابل، جسور، توانمند و موفق در سیستم تولید و اقتصاد کشور بود و در مقابل همه فشارهای تحریم، بحران کرونا و سایرمشکلات خم به ابرو نیاورد و با کار جهادی و ایستادگی و پایداری، تولید را تضمین کرده است.
وی افزود: در اوج شیوع کرونا که رسانه‌های خارجی ابتلای بعضی از مدیران کشور را به سخره گرفته و آنها را گرفتار بیماری قلمداد می کردند و مدعی بودند که ایران توان مقابله با کرونا را ندارد و به زودی دچار فروپاشی اقتصادی و کمبود کالا می‌شود،  مدرس خیابانی در برابر استهزا استکبار ایستاد و با خودباوری و تلاش مجاهدانه و خلاقیت ایرانی دسیسه‌های دشمنان را به خودشان برگرداند.
خدابخشی به آرامش بازارهای داخلی در زمان شیوع کرونا اشاره کرد و افزود: توزیع ماسک، ‌ لوازم شوینده و دستکش به بهترین شکل در کشور سبب سیلی خوردن دشمنان  فرهنگ و تمدن ایرانی شد. همان‌هایی که برای دستیابی به ماسک یا مواد شوینده درگیری لفظی در فروشگاه‌ها و خیابان‌ها را تجربه کردند. همچنین در اوج تحریم‌های ظالمانه جهانی و فشار بین المللی برای انزوای ایران با مسدود کردن کانال‌های مالی، که تامین مواد و کالاهای  اساسی با مشکل مواجه بود، ‌ مدرس خیابانی توانست با تکیه بر توان و ظرفیت‌های داخلی اقدام به احیاء صنعت و پایداری تولید کند.

نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: مدرس خیابانی در زمان شیوع کرونا به رغم سقوط تولید در دیگر کشورها، جهش و رونق تولید در کشور بوجود آورد که به رغم سختی‌های موجب اعتماد به نفس عمومی درکشور و تهدیدها و تحریم‌های ظالمانه شد.  

وی ادامه داد: مدرس خیابانی برنامه بسیار تخصصی، عملیاتی در حوزه های تولید، ‌ صنعت، ‌ معدن و تجارت دارد و با تاکید بر تولیدات داخلی با راهبردهای استراتژی، ‌ فرایند تولید، توزیع و فروش را در چارچوب علمی، ‌ تخصصی و راهبری ترسیم کرده و با بهره‌گیری از نخبگان و جوانان برنامه‌های موثری برای اشتغال کشورطراحی کرده است.
خدابخشی با اشاره به اینکه مدرس خیابانی کنترل، نظارت، توجه به نیازهای تولید، تجربه تحریم و فشار سیاسی را با گوشت و پوست خود درک کرده است، ‌ گفت: در این آشفته بازار او عملکرد بسیار قابل قبول داشته است؛ مدیری متعهد و جهادی است، کارشناس زبده و توانمند است و از بدن خود وزارت صنعت و معدن است، ‌ همه مدیران را شناخته و بیشتر پرسنل را با نام کوچک صدا می زند، ‌ ارتباط و تعامل بسیار سازنده  و مثبتی با مسوولان نظام دارد و به دنبال حاشیه نیست.
وی ادامه داد:‌ جسارت او زبان زد صنعتگران و تولیدکنندگان است، مجوزهای غیرضروری را درهمین چندماه سرپرستی خود حل کرده و گام‌های مهمی در تسهیل صادرات برداشته است. بسیاری از تولیدی‌های ورشکسته را احیا کرده است و حمایت‌های موثری از تولیدکنندگان انجام داده و با افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران، ‌ زمینه حمایت از صادرات را فراهم نموده و شرکت‌ها بحران زده را زیر چترحمایتی صندوق قرار داده است.
 نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه مدرس خیابانی مدیری شجاع، مدبر، ‌ توانمند، متعهد و موفق در کشور است، گفت: ‌رای اعتماد به ایشان رای به خودکفایی و رای به ثبات بازار است، رای به ثبات قیمت‌ها است و رای به اشتغال و تولید ملی، ‌ رای به عدم وابستگی، ‌ رای به نخبه پروری واستفاده از نیروی داخلی برای تحقق شعار ما می‌توانیم است.
وی خاطرنشان کرد: از همه نمایندگان می‌خواهم خارج از حب و بغض و سیاست‌زدگی و با توجه به  جوانگرایی، ‌ مدیریت جهادی  به مدرس خیابانی رای بدهند تا سبب حماسه‌ای دیگر در کشور شود.

نظر شما