شناسهٔ خبر: 41921831 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اتحادیه اروپا در مناسباتش با بلاروس بازنگری می‌کند

تهران – ایرنا– کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد که مناسبات اتحادیه اروپا با بلاروس درپی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، سخنگوی کمیسیون اروپا با اعلام این خبر، در عین حال درمورد احتمال تحریم بلاروس، اظهارنظری نکرد.

سخنگوی کمیسیون اروپا که بازوی اجرایی اتحادیه اروپاست، در یک نشست خبری گفت: همه موضوعات مرتبط با روابط بین اتحادیه اروپا و بلاروس به واسطه وقایع تاسف بار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه (بلاروس)، تحت بازنگری قرار دارد.

وی با اشاره به آماده شدن بیانیه مشترک ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در مورد بلاروس، زمان دقیق انتشار آن را اعلام نکرد.

انتخابات ریاست جمهوری بلاروس روز یکشنبه برگزار شد و کمیسیون مرکزی انتخابات این کشور، الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوری بلاروس را پیروز انتخابات اعلام کرد. پس از  پایان زمان اخذ رای، هزاران تن از مخالفان لوکاشنکو در شهرهای مختلف بلاروس به خیابان‌ها آمدند و با پلیس ضد شورش درگیر شدند. تاکنون دو نفر در جریان اعتراض ها کشته، دهها تن زخمی و هزاران نفر بازداشت شده اند.

اما نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بلاروس با واکنش مقام های اروپایی همراه بود.

 اورسولا فون در لاین رییس کمیسیون اروپا در توییتی در مورد اعتراض های بلاروس نوشت: آزار و سرکوب  خشونت بار معترضان مسالمت آمیز، جایی در اروپا ندارد. حقوق اساسی در بلاروس باید رعایت شود. از مقام های بلاروسی می خواهم تضمین دهند که آرا انتخابات، به درستی شمارش و منتشر می شود.

جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به اعتراض های بلاروس توییت کرد: خشونت نامتناسب و غیرقابل قبول دولت علیه معترضان مسالمت آمیز در بلاروس باید بی درنگ متوقف و حقوق اساسی رعایت شود. لازم است آرا انتخابات ریاست جمهوری بلاروس به دقت شمرده شود و نتایج منعکس کننده انتخاب مردم باشد.

در این میان، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس هشدار داد که مقام های این کشور اجازه نمی دهند بلاروس با بی ثباتی ناشی از اعتراض های مردمی، چند پاره شود.

لوکاشنکو، حامیان گروه مخالف را که به نتیجه انتخابات معترض هستند، گوسفندانی نامید که از خارج از کشور کنترل می شوند.

نظر شما