شناسهٔ خبر: 41916201 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گله از بی‌توجهی به بحران گردشگری ایران

نامه‌نگاری‌ها بی‌جواب مانده است

معاون گردشگری در دیدار با رییس فراکسیون گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مجلس گفت: متاسفانه تاکنون حمایت قابل توجهی از بخش گردشگری و صنایع‌دستی صورت نگرفته و با وجود مکاتبات و گزارش‌های ارسالی به مراجع مختلف، هیچ‌گونه تمایزی بین فعالان این حوزه با سایر حوزه‌ها که زمان بسیار کوتاهی در بحران بوده‌اند، قائل نشده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ولی تیموری در دیدار با محمدرضا دشتی اردکانی ـ رییس فراکسیون گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی مجلس شورای اسلامی ـ، اظهار کرد: به دنبال حوادث و اتفاقات ناخوشایند نیمه دوم سال گذشته که منجر به لغو سفر گردشگران بین‌المللی از ابتدای سال میلادی ۲۰۲۰ (اواسط زمستان سال ۹۸) به کشورمان شد و پس از آن شیوع کرونا که عملا صنعت گردشگری کشور را با چالش‌های اساسی روبه‌رو ساخت، شاهد افول در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی بوده‌ایم.

او افزود: به منظور احیای دوباره این حوزه نیاز به اتخاذ تدابیر مختلف از جمله بخشودگی مالیات و هزینه‌های تاسیسات گردشگری آسیب‌دیده از شیوع کرونا وجود دارد که برای تحقق آن اهمیت حمایت ملی و یاری تمام نهادهای فرابخشی مرتبط با موضوع سفر نمود پیدا می‌کند.   

تیموری یادآور شد: نبود قطعیت و امکان ترسیم دورنمای کلی برای خروج از این وضعیت، فعالان حوزه گردشگری و صنایع‌دستی کشور را به شدت مستأصل کرده است و بیم آن می‌رود روند تعدیل و اخراج کارکنان و کارشناسان این حوزه  فضای کسب و کارهای موجود را بیش از پیش متلاطم کند.

 معاون گردشگری با برشمردن ویژگی‌هایی که صنعت گردشگری را از سایر حوزه‌ها متمایز و در نتیجه ضرورت حمایت های متفاوت‌تر را دوچندان می‌کند، گفت: نبود امکان ذخیره یا نگهداشت خدمات گردشگری، آسیب‌پذیر بودن فعالان این حوزه به دلیل نوپا بودن، کوچک و متوسط بودن نوع کسب و ‌کارها، سیال بودن ماهیت صنعت گردشگری و نیز تاثیرپذیری از پیامدهای محیطی از جمله ویژگی‌هایی است که این حوزه را نیازمند یاری و نگاه متفاوت می‌کند.

او با تشریح شرایط حاکم بر فضای صنعت گردشگری کشور در دیدار با رییس فراکسیون گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی پیشنهاد کرد: تخصیص  تسهیلاتی با نرخ کارمزد تک‌رقمی و دوره تنفس یک‌ساله، برخورداری افراد حقیقی و حقوقی دارای مجوز فعالیت گردشگری و صنایع دستی از تسهیلات سرمایه در گردش، امهال یک‌ساله بازپرداخت تسهیلات دریافتی و بخشودگی کامل مالیات، عوارض و سایر هزینه‌های فعالان این حوزه در طول سال می‌تواند جانی دوباره به صنعت گردشگری کشور ببخشد.  

تیموری تاکید کرد: نیاز است با توجه به رکود صنعت گردشگری و زیان‌های واردشده به فعالان این صنعت، خصوصا در اثر بحران کرونا با ارائه راهکارهای مناسب برای عبور از این بحران به مسائل و مشکلات این صنعت در فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی توجه بیشتری شود.

کمک بلاعوض به گردشگری در بودجه سال آینده پیگیری می‌شود

محمدرضا دشتی اردکانی ـ رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی ـ نیز با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری کشور و رسیدگی به مشکلات فعالان این حوزه گفت: صنعت گردشگری می تواند برای کشور ارزآور باشد؛ لذا باید این حوزه را جدای از مسائل سیاسی دانست و اولویت اصلی نظام باید به این سمت سوق پیدا کند.

او به رویکرد مثبت مجلس نسبت به گردشگری اشاره کرد و افزود: در بودجه سال آینده، باید بخشی برای کمک بلاعوض به فعالان آسیب‌دیده گردشگری در نظر گرفته شود که شخصا این موضوع و پیشنهادات معاونت گردشگری را از طریق فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهم کرد.

انتهای پیام

نظر شما