شناسهٔ خبر: 41890628 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

توقیف دفترچه کار رانندگان حمل و نقل مسافری؛ تنبیهی غیرمنصفانه

در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که حتی اگر سامانه سپهتن (سامانه پایش تردد ناوگان) دچار خطا شود، دفترچه راننده توقیف می‌شود.

صاحب‌خبر -
تین نیوز

یک فعال بخش حمل و نقل مسافری جاده‌ای گفت: توقیف دفترچه (قفل گواهینامه) یا جواز کار رانندگان حمل و نقل عمومی مسافری و معلق کردن آنان از کار، تنبیهی غیرمنصفانه است.

به گزارش تین نیوز، مرتضی مرادی در گفت و گو با خبرنگار ما عنوان کرد: طبق مفاد قانون با هر بهانه‌ای (برای مثال یک تا پنج کیلومتر تخلف از سرعت مجاز) جواز کار رانندگان توقیف می‌شود.

وی با بیان این‌که به نظر می‌رسد کسانی که متولی دفاع از حقوق رانندگان بوده نتوانسته‌اند مانع از وضع و اجرای قوانین این چنینی شوند، افزود: مسئولانی که این قوانین را وضع می‌کنند باید درنظر داشته باشند تخلفی همچون سرعت یک تا پنج کیلومتر بیش از سرعت مجاز، گاهی اجتناب ناپذیر است و باید با این موضوع تخصصی‌ برخورد کرد.

بیشتر بخوانید:

این راننده اتوبوس خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که حتی اگر سامانه سپهتن (سامانه پایش تردد ناوگان) دچار خطا شود، دفترچه راننده توقیف می‌شود.

وی گفت: این در حالی است که گاهی مشاهده شده در پاسگاه‌های پلیس راه، مجریان قوانین، کاربران مناسبی برای رصد سامانه سپهتن نبوده و تخصص لازم برای این کار را ندارند.

به گزارش تین نیوز، مرادی تاکید کرد: برای خودم  پیش آمده که دفترچه‌ کارم توقیف (قفل گواهینامه) و به قرارگاه پلیس راه ارسال و یک یا 2 سرویس از کار محروم شده‌ام اما پس از بررسی گفته شده مرتکب تخلف نشده‌ام و خطای نرم افزاری رخ داده است.

او افزود: بر چه اساسی وقتی توانایی بررسی محتویات مربوط به داده‌های سامانه سپهتن در پاسگاهی وجود ندارد دفترچه رانندگان اخذ و برای بررسی به قرارگاه ارسال می‌شود و اگر مشکلی وجود نداشت پس از محرومیت راننده از کار، دفترچه را پس می‌دهند.

این راننده اتوبوس عنوان کرد: این سامانه پر از اشکال (مستندات آن موجود است) بر روی یک ساختار پر از اشکال ارتباطی بنا شده و پر از خطاهای نرم و سخت افزاری است و برای این خطاها مظنون شماره یک، رانندگان هستند که بلافاصله با توقیف دفترچه (قفل گواهینامه) مواجه می‌شوند که منصفانه نیست.

 مرادی در گفت و گوبا تین نیوز افزود: مشکل دیگر رانندگان در این مورد آن است که در هر پاسگاه مجریان می‌توانند با سلیقه خودشان قوانین را تفسیر و تأویل و راننده را مجازات کنند.

وی با بیان این‌که این‌که برای هر مسئله‌ای یک کارگر را از کار معلق کنند خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق کارگر است، گفت: ما رانندگان، هم به نحوه قانونگذاری که منجر به توقیف دفترچه (قفل گواهینامه) می‌شود معترض هستیم و هم به اشکالات فنی سامانه سپهتن.

به گزارش تین نیوز، این راننده اظهار کرد: ابتدا باید اشکالات فنی سامانه سپهتن برطرف شود و بعد از آن قوانین مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گیرد.

به گفته مرادی حتی اگر یک ساعت از حق رانندگان در این بین ضایع شود حق الناس است.

حالا که اینجا هستید...

تین‌نیوز از مخاطبانش درخواست کوچک اما مهمی دارد. ما در پایگاه خبری صنعت حمل‌و‌نقل همواره سعی داشتیم جامع‌ترین اخبار، تحلیل‌ها و گزارش‌ها را مطابق با واقعیات و توجه به اصل بی‌طرفی رسانه تهیه و اطلاع‌رسانی کنیم. اما حوزه‌ی حمل‌و‌نقل بسیار گسترده است و پوشش دقیق و متمرکز همه‌ی آن کاری بس دشوار. بنابراین تصمیم براین گرفتیم که روی بخش‌هایی از این حوزه بیشتر تمرکز کنیم که اولویت و دغدغه اصلی مخاطبانمان است و مشکلات این حوزه‌ها را با فوریت بیشتری از مسئولان پیگیری کنیم. بنابراین پرسشنامه‌ای تهیه کردیم که اولویت شما در حوزه بزرگ حمل و نقل را مشخص می‌کند حال تنها قدمی که مانده این است که با پر کردن این پرسشنامه ما را در این مسیر یاری کنید. «راه روشن است.»؛ اگر شما راهنمای ما باشید.

پرسشنامه

نظر شما