به گزارش ایلنا از گمرک ایران، مصطفی آیتی مدیرکل ترانزیت گمرک ایران اعلام کرد: برای اولین بار دو کامیون از مبدا گمرک شهید رجایی بندرعباس به مقصد ازبکستان از مسیر افغانستان ارسال شد. در پی موفقیت افتتاح کریدور کتای و ارسال کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس به مقصد قرقیزستان و تاجیکستان در ۵ مرداد ۹۹، این بار محموله های ترانزیتی از این گمرک، توسط دو دستگاه کامیون تحت صحابت کارنه تیر با خروج از گمرک مرزی دوغارون و عبور از کشور افغانستان به مقصد ازبکستان ارسال شد.
وی افزود: توسعه کریدورهای ترانزیتی از مسیر افغانستان به عنوان مسیری کوتاه و کم هزینه به مقصد کشورهای آسیای میانه، با استفاده از کارنه تیر، مورد حمایت اکو, ایرو بوده و گمرک ایران با همکاری اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران، مصمم به توسعه آن با استفاده ار کارنه تیر است.
مدیرکل ترانزیت گمرک گفت:با افتتاح ازمایشی این کریدور، به نظر می رسد افغانستان عزم جدی در توسعه ترانزیت در قلمرو خود و اتصال کشورهای اسیای میانه به آبهای جنوب از جمله بنادر خلیج فارس و دریای عمان (چابهار) را دارد.
آیتی افزود: در پی فعال کردن کریدور حمل و نقل ترکیبی هند-چابهار-افغانستان با استفاده از کارنه تیر، توسعه کریدورهای جدید از طریق افغانستان به مقصد کشورهای آسیای میانه، از سال ۹۸ آغاز و با افتتاح کریدور کتای و ارسال۷ دستگاه کامیون به تاجیکستان و قرقیزستان رسما اجرایی شد. کریدور جدید ایران - افغانستان - ازبکستان می تواند بعنوان یک مسیر جدید کوتاه و کم هزینه، نقش موثری در توسعه تجارت و همکاری های منطقه ای داشته و منجر به افزایش صلح و امنیت پایدار در افغانستان شود.
وی تصریح کرد: اهمیت این کریدور از آنجا بیشتر می شود که ازبکستان اخیرا به درخواست اجرای پروژه تیر الکترونیکی (eTIR) ج.ا.ایران پاسخ مثبت داده و با ایجاد زیرساختهای لازم در نرم افزار آسیکودای گمرک افغانستان، اجرای اولین کریدور الکترونیکی کارنه تیر eTIR Corridor (ایران-افغانستان-ازبکستان) در بین ۷۶ کشور عضو کنوانسیون تیر امکانپذیر شد.
مدیرکل ترانزیت گمرک افزود: جمهوری اسلامی ایران، اقتصادی ترین مسیر برای ترانزیت کالاهای کشورهای آسیای میانه (CIS) به دلیل دسترسی کوتاه به ابهای آزاد بوده و توسعه مسیرهای جدید از جمله کریدور ایران-افغانستان-ازبکستان با افزایش سرعت ارسال کالا و کاهش هزینه ها، منجر به توسعه تجارت و نهایتا رشد اقتصادی منطقه خواهد شد، در واقع این مسیر در کنار مسیر ترکمنستان به ارتقای حمل و نقل، ترانزیت و تجارت در منطقه اکو کمک می کند.
آیتی در خصوص پروژه های تیر الکترونیکی گفت:گمرک جمهوری اسلامی ایران با اجرای پروژه های تیر الکترونیک (eTIR) با کشورهای ترکیه (۱۳۹۴)، آذربایجان (۱۳۹۸) و حمل و نقل ترکیبی اسلونی-ایران(۱۳۹۶)، هند-چابهار-افغانستان(۱۳۹۸)، کریدور کتای ( مرداد ۱۳۹۹) تلاش کرده است تا با توسعه ابزارها و مسیرهای ترانزیتی بستر لازم برای فعالین ترانزیت را فراهم کند.
وی در خصوص نتایج اقتصادی توسعه ترانزیت اظهار داشت: توسعه ترانزیت، ضمن ایجاد درآمد و افزایش اشتغال منجر به گسترش مناسبات منطقه ای نیز خواهد شد.
آیتی در خصوص اعضای کنوانسیون تیر و اهداف آن گفت:کنوانسیون گمرکی کارنه تیر مربوط به تضمین ترانزیت کالا بوده که ۷۶ کشور از جمله اقتصادهای بزرگ دنیا، چین، اتحادیه اروپا، هند، روسیه،... عضو آن بوده و تسهیل کننده عبور کالا در بین کشورهای مسیر هستند.
∎