شناسهٔ خبر: 41888302 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

غلامی در نشست خبری:

برنامه‌ریزی‌های لازم برای حذف کنکور انجام گرفته است / امکان پذیرش ۹۱۲ هزار نفر در رشته‌های بدون آزمون

وزیر علوم با اشاره به امکان پذیرش ۹۱۲ هزار نفر در رشته‌های بدون آزمون گفت: حرکت به سمت حذف کنکور بوده و برنامه‌ریزی‌های لازم در این مورد انجام گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، صبح امروز نشست مجازی منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست غلامی ضمن تبریک اعیاد فرخنده و روز خبرنگار گفت: خبرنگاران وظایف حساس، پرزحمت و در برخی عرصه‌ها پرمشقتی دارند و در طول تاریخ انقلاب اسلامی مکررا خبرنگارانی را داشته و داریم که از جان و مال زندگی خود گذر کردند تا وظیفه اطلاع رسانی را به خوبی انجام دهند.

وزیر علوم ادامه داد: تامین منابع اطلاعاتی ارزشمند است و گاهی تصمیم براساس اطلاع نادرست آثار زیان باری می‌تواند داشته باشد و در مقابل یک اطلاع رسانی صحیح می‌تواند در از آثار زیان‌بار یک رویداد جلوگیری کند. در حیطه خبررسانی و خبرنگاری ارزیابی و ارزش‌گذاری راحت نیست که بتوانیم ارزش محدودی را مشخص کنیم.

غلامی با اشاره به بحث برگزاری کنکور سراسری گفت: آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری با تمام نقد‌ها و تاکیدات برگزار شد و مراجع رسمی میزان رضایتمندی از برگزاری کنکور ارشد را ۹۱ درصد عنوان کردند.

وی با بیان اینکه ۹۱۲ هزار نفر می‌توانند در رشته‌های بدون آزمون شرکت کنند، اظهار داشت: داوطلبان لازم است توجه داشته باشند که تعداد زیادی رشته محل‌های دانشگاهی در کشور (لیست و اسامی آن‌ها در سایت سازمان سنجش آموزش کشور قابل دسترسی است) براساس ارزیابی سوابق تحصیلی نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می‌کنند و برای این رشته‌ها نیازی به شرکت در کنکور نیست درواقع ۲۰ درصد دوره‌های روزانه، ۴۵ درصد دوره‌های شبانه یا نوبت دوم و بالای ۹۸ درصد ظرفیت دانشگاه‌های غیردولتی و دانشگاه آزاد به صورت بدون کنکور دانشجو پذیرش می‌شود و نمره آزمون برای آن‌ها تاثیری ندارد.

به گفته وزیر علوم، تراکم داوطلب در رشته‌های پزشکی است درحقیقت رقابت برای ۱۰۹ هزار صندلی پزشکی است که کمتر از ۱۱ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

غلامی عنوان کرد: در این خصوص لازم است که داوطلبان با بررسی انتخاب محل و رشته مورد علاقه خود برای تحصیل اگر نیازی به شرکت در کنکور نداشتند از طریق ثبت‌نام و انتخاب رشته براساس سوابق تحصیلی اقدام کنند، تگران عدم شرکت در کنکور سراسری نباشند مگر آنکه بخواهند در رشته‌های پرتراکم امتحان دهند. وزارت علوم در تلاش است تا پذیرش در بخش بدون آزمون را جا بیندازد و در این شرایط کرونایی امیدواریم که این مسئله رخ دهد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم برای حذف کنکور انجام گرفته و به هماهنگی بین وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش نیاز دارد، تاکید کرد: برای اینکه مطرح می‌شود کنکور سراسری در چه زمانی کاملا حذف می‌شود باید اعلام کرد که حرکت به این سمت در حال انجام است و عملا به این سمت پیش می‌رویم که در شرایط بیماری کرونا این مسئله شفاف‌تر به داوطلبان اطلاع‌رسانی شود.
 
کسب رتبه ۱۵ در پایگاه رتبه‌بندی اسکوپوس برای روند آموزش عالی در فضای بین‌الملل
وزیر علوم روند آموزش عالی کشور در فضای بین‌الملل را روبه رشد و تعالی دانست و گفت: در رتبه‌بندی‌های جهانی از لحاظ رشد علمی جایگاه پانزدهم را داریم و براساس ارزیابی پایگاه اسکوپوس با یک پله ارتقا نسبت به سال قبل به رتبه ۱۵ رسیدیم.

غلامی اظهار داشت: در حوزه پژوهش حمایت‌های جدی صورت می‌گیرد و تمام تلاش دانشگاه‌ها این است که منابع مالی خود را در حوزه پژوهش حفظ کنند. با توجه به شرایط اعتبارات متوسط و گاهی حداقلی، اعتباری که برای پژوهش در نظر گرفته شده ۱۵ درصد به بالا بوده است لذا سایر منابعی که در قانون بودجه برای پژوهش پیش‌بینی شده دانشگاه‌ها سعی کردند در همان امور پژوهشی جذب و صرف کنند.

تلاش برای توسعه ارتباط با صنعت
وی درباره کاربردی کردن پژوهش‌ها بیان کرد: معمولا نگاه‌ها و سوالات این است که کار‌های تحقیقاتی انجام گرفته در سطح بین المللی چه تاثیراتی در توسعه بخش‌های مختلف کشور دارد. ضمن حفظ جایگاه علمی کشور همواره همکاران را به حضور در پروژه‌هیا تحقیقاتی کاربردی تشویق و همچنین از رساله‌های دکتری و ارشد همسو با حل مسائل صنعت و جامعه حمایت کردیم از طرف دیگر سعی داریم ارتباط با صنعت را توسعه دهیم.

به گفته غلامی، مراکز پژوهشی کشور را به سمت انجام تحقیقات در ذیل پژوهشگاه‌شان سوق دادیم که از پراکنده‌کاری اجتناب شود از طرف دیگر حذف بخش آموزشی از پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها به بحث پروژه‌های کاربردی کمک خواهد کرد.

۳۷ پارک علم و فناوری تحت مدیریت وزارت علوم
وزیر علوم درباره تبدیل دانش به ثروت در حوزه فناوری‌های کاربردی ادامه داد: ۳۷ پارک علم و فناوری کشور تحت مدیریت ما، ۱ پارک تحت مدیریت معاونت علمی و فناوری و بقیه مربوط به سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها هستند که معاونت علمی مسئولیت حمایت همه آن‌ها را برعهده دارد. ۱۹۷ مرکز رشد در دانشگاه‌ها مستقر هستند و جمعیت قابل توجهی از شرکت‌های نوپا، استارتاپ‌ها را پوشش می‌دهند.

وی افزود: این مراکز رشد با استفاده از دستاورد‌های علمی دانشگاه‌ها، صاحبان ایده را کمک می‌کنند تا یافته‌هایشان را به محصول تبدیل کنند به خصوص در شرایط فعلی که تحریم‌ها مانع دسترسی به یکسری تجهیزات و دستگاه‌ها شده است. با حمیات‌های وزارت علم و سایر دستگاه‌ها امیدواریم در آینده شاهد حرکت‌های چشمگیری در این حوزه باشیم.

صادرات ۸۰ میلیون دلاری محصولات فناورانه و پارک‌های علمی
غلامی عنوان کرد: بیش از ۹ هزار شرکت مبتنی بر دانش و فناوری داریم که حدود ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان هستند و ۱۸۰۰ شرکت آن‌ها در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاه‌ها حضور دارند.

وی با اشاره به فروش دستاورد‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های گذشته تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۲ حدود ۴۵۰ میلیارد تومان فروش داشتند که این فروش در سال ۹۸ به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و این موضوع نشان از توسعه و گسترش فعالیت این شرکت‌ها دارد. در بحث صادرات هم علیرغم تمام محدودیت‌ها حدود ۸۰ میلیون دلار صادرات محصولات فناورانه و پارک‌های علم و فناوری را داشته ایم.
 
ترم اول دانشجویان جدیدالورود مجازی برگزار می‌شود
وزیر علوم همچنین در خصوص نحوه‌ آموزش دانشجویان در ترم جاری نیز تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی شیوع کرونا ویروس و براساس اعلام وزارت بهداشت در این زمینه، بنابراین به احتمال قریب به یقین ترم پیش‌رو به صورت آموزش مجازی خواهد بود و با تنظیمی که روی تعداد واحد‌های دانشجویان جدیدالورود خواهد گرفت این دانشجویان ترم اول خود را به شکل مجازی برگزار خواهند کرد البته یک طرحی را نیز داریم که اگر شرایط مناسب باشد چند هفته دانشجویان جدیدالورود در دانشگاه‌ها پذیرش شوند تا این دانشجویان با حضور در دانشگاه‌ها از فضای دانشگاه‌ها و گروه‌های دانشگاهی آشنا شوند. در این شرایط نیز کسانی که غیربومی باشند سیستم خوابگاهی برای آن‌ها به صورت سرویس هتلینگ ارائه خواهد شد و تغذیه نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به این دانشجویان داده خواهد شد.

امکان حضور دانشجویان دانشگاه دارای واحد‌های عملی و آزمایشگاهی در دانشگاه‌ها
وی همچنین در خصوص وضعیت تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز تاکید کرد: دانشجویان پذیرفته شده سال‌های قبل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که واحد‌های عملی دارند به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی وضعیت تحصیلی‌شان به این شکل است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانشگاه‌ها دوره‌ای را برای حضور این دانشجویان در دانشگاه‌ها به منظور انجام تحقیقات و گذراندن واحد‌های عملی اختصاص بدهند که البته این تصمیم‌گیری‌ها به دانشگاه‌ها واگذار شده است که براساس برنامه‌ها، ضرورت‌ها و امکانات خود می‌توانند در این زمینه تصمیم‌گیری کنند بنابراین ما سال آینده یک نیم سال ترکیبی خواهیم داشت.

آغاز ترم آینده دانشگاه‌ها از ۱۵ شهریور
غلامی با تاکید بر این‌که ترم آینده دانشگاه‌ها از ۱۵ شهریورماه آغاز خواهد شد، اظهار کرد: دانشگاه‌ها تلاش می‌کنند تا برای دانشجویان امکانات سخت‌افزاری بیشتری فراهم کند تا در مواردی که به دلیل کاستی‌های سخت‌افزاری این افراد با مشکل مواجه شده بودند را تا حد امکان برطرف کنند؛ بنابراین دستاورد‌های این ترم دانشجویان، اساتید و دانشگاه‌ها در حوزه آموزش مجازی بسیار ارزشمند است و نتایج ارزشیابی‌ها در این خصوص بسیار قابل توجه است.

پرونده‌های متعدد جعل و صدور غیرقانونی مدرک تحصیلی در دادگستری مورد پیگیری است
وی درباره آخرین اقدامات و برخورد وزارت علوم با جعل مدرک و متخلفان این امر اظهار کرد: جعل مدرک و صدور مدرک غیرقانونی خود از احکام قضایی را شامل می‌شود و از نظر رسیدگی به جرائم عمومی نیز این موضوع قابل رسیدگی است، اما مواردی را که به وزارت علوم گزارش می‌شود و یا از طریق فضا‌های مختلف تبلیغاتی این موضوع مورد مشاهده قرار می‌گیرد مستقیما این موضوع به منظور پیگیری‌های بیشتر به بخش حقوقی این وزارتخانه ارسال می‌شود و در حال حاضر موارد متعددی از این تخلفات وجود دارد که پرونده‌های آن‌ها در دادگستری مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

راه‌اندازی سامانه ارزیابی مدارک تحصیلی
وزیر علوم تصریح کرد: برای این‌که جعل مدرک و تخلفات این چنینی را حل کنیم تمامی سوابق تحصیلی مدارک فارغ‌التحصیلان را به تدریج بر روی سامانه‌ای ملی که قابل دسترسی برای دستگاه‌های مختلف در سیستم دولت الکترونیک باشد را منتقل می‌کنیم. این اقدام از فارغ‌التحصیلان سال ۱۳۹۸، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۶ و به سمت فارغ‌التحصیلان گذشته به تدریج انجام می‌دهیم و موجب خواهد شد هرجا که هر فردی مدرکی را ارائه می‌دهد با وارد کردن کد ملی فرد فارغ‌التحصیل همه دستگاه‌ها اعم از دولتی و یا غیردولتی از طریق سامانه ارزیابی مدارک تحصیلی در خصوص صحت آن مدرک تحصیلی اطلاع کسب کنند.

غلامی خاطر نشان کرد: موسسات و دانشگاه‌های غیردولتی یک بارکدی را بر روی مدارک فارغ‌التحصیلان درج می‌کنند و موظف به ثبت این بارکد هستند که با اسکن کردن آن کد می‌توان به اطلاعات آن مدرک اصالت و یا جعلی بودن آن دسترسی پیدا کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی نیز همزمان باید اطلاعات خود را در سامانه ملی ارزیابی مدارک تحصیلی منتقل کند که البته سامانه داخلی نیز برای خود تعریف کردند که براساس گزارشی که رییس این دانشگاه گزارش دادند این سامانه در حال نهایی شدن است بنابراین ما باید این سامانه را در جامعه معرفی کنیم تا افراد، دستگاه‌ها و سایر نهاد‌ها با ورود به این سامانه مدارک تحصیلی افراد را به طور مستقیم استعلام کند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: اگرچه ممکن است تا درج مدارک تحصیلی فارغ‌التحصیلان در سامانه فوق تعدادی از افراد اقدام به جعل مدارک و یا تخلفات دیگر را انجام دهند که این افراد حتما مورد پیگیری‌های حقوقی و قضایی خواهد گرفت و افرادی هم که اطلاعاتی در این خصوص به دست می‌آورند آن را به ما گزارش دهند تا پیگیری‌ها و برخورد‌های قضایی صورت بگیرد.

نظر شما