شناسهٔ خبر: 41887556 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس روس میزان نیترات آمونیوم منفجر شده در بیروت را زیر سوال برد

تهران- ایرنا- یک کارشناس امور نظامی روس تاکید کرد ، با توجه به اطلاعات ارایه شده از سوی مقام های محلی در ارتباط با انفجار در لبنان و وجود دو هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در بندر بیروت ، انفجار این میزان مواد باید کل بیروت را و نه بخشی از آن را از نقشه جهان محو می کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نشریه کوبایی پرنسا لاتینا به نقل از «ویکتور موراخفسکی» کارشناس روس با اعلام این مطلب افزود : انفجار مشاهده شده تنها از ۳۰۰ تن نیترات آمونیوم می‌تواند ناشی شده باشد، نه دو هزار و ۷۵۰ تنی که بنابر اعلام مقامات در ۱۲ پایانه بندری انبار شده بود.

این کارشناس روس که اظهاراتش از شبکه عربی المیادین نیز پخش شد ، خاطر نشان کرد، این انفجار جان ۱۵۸ نفر را گرفت و  بیش از شش هزار نفر را مجروح کرد و با ویرانی حداکثر ۳۰۰ منزل مسکونی و خساراتی به میزان حدود ۱۰ میلیارد دلار، شوک بزرگی ایجاد کرد.

به گزارش پرنسا لاتینا «میشل عون» رییس جمهوری لبنان پیش­تر اطمینان داده بود که انفجار ناشی از دو هزارو ۷۵۰ تن ماده شیمیایی مورد استفاده برای کود و دینامیت بوده است که از شش سال پیش در بندر بیروت بدون هیچ امنیتی نگهداری می‌شدند؛ در حالی که موراخفسکی تصریح کرد که اگر این مقدار بود، قطعاً بیروت را از روی نقشه محو می کرد.

به گفته این کارشناس روس، با در نظر گرفتن تفاوت میان محاسبات او با میزان اعلام شده از سوی مقامات لبنانی، این احتمال وجود دارد که باقی ماده شیمیایی مزبور را سرقت یا برای اهداف دیگر استفاده کرده باشند.

گزارش های غیررسمی حاکی از آن است که انفجارها ناشی از جوشکاری برای مسدود کردن شیار انبار بوده است و تنها یک جرقه می‌توانست باعث آن انفجار مرگبار شود.

سهل‌انگاری در نگهداری این محموله خطرناک این گمان را به وجود می‌آورد که این موضوع به نفع کسانی تمام شده است که نیترات آمونیوم را از انبار خارج کرده و آن را در بازار سیاه به عنوان کود به فروش می‌رساندند و حق‌الزحمه خود را از رؤسای بندر دریافت می کردند. در  مواجهه با بازرسی اعلام شده، روسای بندر دستور تعمیر با جوش زدن شیارها را داده اند.

عصر سه‌شنبه ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۹ در پی وقوع آتش‌سوزی گسترده‌ در یکی از انبارهای مواد آتش‌زا واقع در بندر بیروت، انفجار مهیبی در انبارهای مجاور آن که حاوی مقدار قابل توجهی نیترات آمونیوم بود، رخ داد.

نظر شما