شناسهٔ خبر: 41885349 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

بهره‌برداری ترکیه از اختلافات بغداد-اربیل

فارس

نماینده کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق با اشاره به تحرکات اخیر ترکیه در کشورهای عربی دلیل این امر را تلاش آنکارا برای احیای میراث امپراتوری عثمانی در منطقه دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «کاطع الرکابی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق به تحرکات اخیر ترکیه در منطقه عربی واکنش نشان داد و این تحرکات را در چارچوب تلاش آنکارا  برای احیای میراث امپراتوری عثمانی توصیف کرد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: تا زمانی که میان بغداد و اربیل هماهنگی و برنامه‌ریزی وجود نداشته باشد، بمباران‌های ترکیه علیه روستاها و مناطق مختلف اقلیم کردستان متوقف نخواهد شد زیرا آن از اختلاف نظر میان بغداد و اربیل استفاده می‌کند و ادعا می‌کند که مجاز است در عمق خاک عراق با حزب کارگران کردستان بجنگد. امری که هیچ توجیه منطقه‌ای و بین‌المللی ندارد و خلاف قوانین حسن هم‌جواری است.

بیشتر بخوانید:

اقدام جالب نظامیان روسی برای مقابله با ترکیه در جنگ لیبی

اهداف اردوغان از تغییر کاربری ایاصوفیه چیست؟ +عکس

این نماینده عراقی گفت: دخالت‌های ترکیه در منطقه عربی از جمله عراق، لیبی و سایر کشورها با هدف بازگرداندن میراث [امپراتوری] قدیم عثمانی در منطقه صورت می‌گیرد. عراق نیز برای متوقف کردن این بمباران‌های مستمر راه‌های زیادی دارد که ارجاع این مسأله به سازمان‌ملل، اتحادیه عرب و سایر سازمان‌های بین‌المللی برای تضمین حقوقش از جمله آنهاست.

ترکیه  از ۱۴ ژوئن گذشته عملیات گسترده با نام «پنجه عقاب» و از ۱۷ ژوئن عملیات «پنجه ببر» را در شمال عراق،  با هدف نابودی عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) آغاز کرده است که با اعتراض شدید دولت بغداد و مقامات مسئول عراقی مواجه است اما آنکارا بی‌توجه به این اعتراض‌ها به نقض حاکمیت عراق، تاکید دارد که به عملیات خود ادامه دهد. 

پ‌.ک‌.ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی ترکیه را از سر گرفت و طبق آمار دولتی، تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر در جریان عملیات‌ پ.‌ک.‌ک جان خود را از دست داده‌اند.

نظر شما