شناسهٔ خبر: 41875116 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مکرون: کمک‌های بین‌المللی به لبنان باید با هماهنگی سازمان ملل انجام شود

تهران-ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در کنفرانس بین المللی جمع آوری کمک مالی به لبنان، وظیفه قدرت های جهانی را حمایت از مردم لبنان به دنبال انفجار در بیروت دانست و گفت: کمک‌های بین‌المللی باید با هماهنگی سازمان ملل در لبنان انجام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز گزارش داد: مکرون این اظهارات را روز یکشنبه در کنفرانس فوق العاده کمک مالی به لبنان بیان کرد و در سخنرانی افتتاحی این که کنفرانس که خود او از سازمان دهندگان آن بود اظهار داشت که واکنش بین المللی باید با هماهنگی سازمان ملل در لبنان انجام شود.

مکرون در کنفرانس ویدئویی از استراحتگاه خود در «ریویرای فرانسه/ French Riviera» گفت: وظیفه ما اقدام سریع و موثر، هماهنگی در کمک رسانی است تا این کمک ها هر چه سریع تر به مردم لبنان برسد.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین گفت پیشنهاد کمک باید شامل حمایت از تحقیقات مستقل، معتبر و بی طرفانه درباره انفجار بیروت باشد.

رویترز نوشت: بازسازی بیروت به میلیاردها دلار نیاز دارد و بنابر پیش بینی اقتصاددانان این انفجار می تواند ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را نابود کند.

این رسانه افزود: اقتصاد تحت فشار بدهی ها در لبنان در نتیجه همه گیری کرونا و حتی تا قبل از انفجار بندر بیروت بحران زده بوده است. مکرون هفته پیش به عنوان اولین مقام ارشد بعد از انفجار از بیروت دیدن کرد و وعده کمک انسان دوستانه به این کشور را داد اما در سخنانی غیردیپلماتیک و مداخله جویانه، با تعیین ضرب الأجل برای اصلاحات سیاسی به مقامات لبنانی اعلام کرد که اگر تا ماه سپتامبر (شهریور) اصلاحات انجام نشود خود مسئولیت این اصلاحات را برعهده خواهد گرفت.

امیر قطر روز یکشنبه در کنفرانس بین‌المللی کمک به لبنان که به ابتکار پاریس به صورت مجازی برگزار شد از کمک ۵۰ میلیون دلاری کشورش به لبنان در پی انفجار اخیر بندر بیروت خبر داد.

کنفرانس امروز پاریس بصورت مجازی با حضور نمایندگانی از سازمان ملل و برخی کشورها برای بررسی رویدادها و اتفاقات اخیر بیروت و شرایط جاری در لبنان در حال برگزاری است.

عصر سه‌شنبه گذشته در پی وقوع آتش‌سوزی گسترده‌ در یکی از انبارهای مواد آتش‌زا واقع در بندر بیروت، انفجار مهیبی در انبارهای مجاور آن که حاوی دو هزار و ۷۰۰ تن نیترات آمونیوم بود، رخ داد.  بر اثر آن، تاکنون ۱۵۸ نفر کشته و بالغ بر شش هزار نفر زخمی شدند.

نظر شما