شناسهٔ خبر: 41874016 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بعد از دو روز مذاکرات فشرده؛

پايان نشست لويه جرگه مشورتي صلح افغانستان

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- اعضای لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان ضمن توافق با آزادی 400 زندانی طالبان تصریح کردند: در صورتی که در بین این زندانیان، اتباع خارجی حضور داشته باشند. لازم است با اخذ ضمانت معتبر از کشور‌های متبوعشان به آن‌ها تحویل داده شوند.
به گزارش خبرگزاری آریا، موافقت لویه جرگه با آزادی مشروط 400 زندانی طالبان به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از کابل، لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان با صدور قطعنامه‌ای مبنی بر توافق بر سر آزادی زندانیان طالبان، حمایت از روند صلح افغانستان و تاکید بر عملی شدن تعهدات آمریکا برای آتش بس دائمی و سراسری امروز به کار خود پایان داد.
براساس قطعنامه بیست و پنج ماده‌ای لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان که امروز در مراسم اختتامیه این نشست قرائت شد، اعضای لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان ضمن توافق با آزادی چهارصد زندانی (خطرناک) طالبان تصریح کردند: در صورتی که در بین این زندانیان، اتباع خارجی حضور داشته باشند. لازم است با اخذضمانت معتبر از کشور‌های متبوعشان به آن‌ها تحویل داده شوند.
اعضای لویه جرگه همچنین گفته اند باید اطمینان حاصل شود با آزادی زندانیان، مذاکرات مستقیم با طالبان بدون هیچ بهانه‌ای به صورت فوری آغاز شود، آتش بس دائمی از دیگر خواسته‌های اعضای لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان بود.
لویه جرگه مشورتی صلح از جامعه جهانی به ویژه آمریکا خواسته است در زمینه آتش بس دائمی به تعهدات خود در قبال مردم افغانستان عمل کند، شرکت کنندگان لویه جرگه از کشور‌ها و سازمان کنفرانس اسلامی و نیز همسایگان نیز تقاضا کردند برای رسیدن به صلح و ثبات دائمی با افغانستان همکاری کنند.
شرکت کنندگان لویه جرگه از جامعه جهانی خواستند از دخالت کشور‌هایی که در بی ثباتی افغانستان دست دارند یا از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند، جلوگیری کند.
براساس این قطعنامه، به ملت و دولت افغانستان اطمینان داده شود تا زندانیان آزاد شده دوباره به جبهه‌های جنگ بازنگردند، اعضای لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان از طالبان نیز خواسته است به تعهدات خود مبنی بر آزادی کامل اسرای نظامی و غیرنظامی عمل کند.
درخواست از دولت افغانستان و طالبان برای پایان خشونت و حل مشکلات موجود از طریق گفتگو از دیگر مطالبات اعضای لویه جرگه مشورتی صلح است.
رعایت اصول مردم سالاری، حفظ نظام جمهوری و حقوق اساسی شهروندان، حقوق زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی در جریان مذاکرات صلح دراین قطعنامه تاکید شده است.
لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان همچنین بر حفظ قانون اساسی تاکید کرد، اما افزود درصورت نیاز، قانون اساسی براساس راهکار‌های تعیین شده بازنگری شود.
تقویت نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغانستان، توجه به نیاز‌های خانواده‌های نظامیان جان باخته، فراهم شدن زمینه مذاکرات صلح با طالبان در داخل افغانستان و نظارت جامعه جهانی بر مذاکرات صلح از دیگر مواد این قطعنامه است.
 
کرزی خطاب به طالبان: بیایید در خاک خود به همراه مردم افغانستان درکنار هم زندگی کنید
رئیس جمهور سابق افغانستان خطاب به طالبان گفت: بیایید در خاک خود به همراه سایر مردم افغانستان به صورت مشترک زندگی کنید.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از کابل، حامد کرزی امروز در مراسم اختتامیه لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان بار دیگر از طالبان خواست جنگ را در این کشور متوقف و با استفاده از فرصت موجود مذاکرات صلح را آغاز کنند.
رئیس جمهور سابق افغانستان با بیان اینکه لویه جرگه مشورتی صلح، زمینه را برای آغاز مذاکرات صلح میان افغان‌ها فراهم کرد، افزود: ما در آرزوی صلح در محل برگزاری لویه جرگه جمع شده ایم و لویه جرگه ما را به آرزویمان نزدیک‌تر کرد.
کرزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات صلح میان افغان‌ها گفت: مذاکرات صلح نیازمند حوصله و تدبیر است و این گفتگو‌ها زمان گیر خواهد بود.
رئیس جمهور سابق افغانستان گفت: هرچند نگرانی‌هایی مبنی بر حقوق زنان و آزادی‌های مردم در روند مذاکرات صلح مطرح است، اما در صورتی که صلح و امنیت برقرار شود این مسایل حل خواهد شد و کودک افغان می‌تواند بدون ترس به مدرسه برود.
«عبدالله عبدالله» رئیس لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان نیز در سخنانی گفت: قطعنامه لویه جرگه مشورتی صلح، آخرین بهانه را از مسیر مذاکرات صلح برطرف کرد.
وی تصمیم‌های اعضای لویه جرگه مشورتی صلح را «تاریخی» دانست و افزود: شرکت کنندگان لویه جرگه تصمیم‌های لازم را در راستای منافع و مصالح مردم افغانستان اتخاذ کردند.
رئیس لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان ضمن قدردانی از تلاش نظامیان افغان برای تامین امنیت لویه جرگه گفت: نظامیان افغان از خطرات بالقوه و حوادث امنیتی جلوگیری کرد.
عبدالله افزود: این لویه جرگه به هیچ صورت چنانکه گفته می‌شد نه تنها سفارشی و نمایشی نبود بلکه بحث‌های جدی و از عمق دل مردم در آن جریان داشت.

نظر شما