شناسهٔ خبر: 41841523 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

خانه ملت بررسی کرد

«آبرامز» سرنوشتی مشابه «هوک» خواهد داشت

برایان هوک فردی که در راستای فشار حداکثری سال ۹۷ به عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روی کار آمده بود، استعفا داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، دونالد ترامپ برای آنکه سیاست فشار حداکثری خود را در مقابل مقاومت مردم و جمهوری اسلامی اعمال کند، پست جدید گروه اقدام ایران را ایجاد کرد و برایان هوک را برای ریاست آن برگزید. این اتفاق مرداد ماه سال 97 رخ داد و نیویورک‌تایمز در آن زمان چنین تحلیل کرد که هدف نهایی دولت آمریکا از ایجاد پست گروه اقدام ایران و انتخاب هوک این است که با افزایش فشار حداکثری در نهایت ایران را وادار به مذاکره و تن دادن به توافق هسته ای جدید و فارغ از برجام کند. با این خال با گذشت 720 روز از فعالیت برایان هوک در این مسیر، شب گذشته، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران از قضد خود برای استعفا خبر داد و پمپئو وزیر خارجه نیز آن را تایید کرد.

در این مدت، هوک اتهامات متعددی به ایران وارد کردو نقش سخنگوی کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران را بازی کرد، اما در عمل نتوانست در سیاست خارجی واشنگتن در قبال تهران به موفقیت خاصی که برای ترامپ بهره انتخاباتی داشته باشد، دست یابد. هوک در دو سال گذشته نقش مرکزی در تلاش ها برای فشار علیه اقتصاد ایران ایفا کرد، زمانی که ترامپ آمریکا را از توافق هسته ای با ایران خارج کرد.

وبگاه روزنامه گاردین در خصوص کناره گیری برایان هوک می گوید در حالی استعفای نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران اعلام می شود که ایالات متحده آمریکا یک قمار پرریسک را علیه تهران در سازمان ملل دنبال می کرد. هفته آینده، ایالات متحده قصد دارد با طرح یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی بین المللی برای ایران شود، با تهدید اینکه اگر قطعنامه رد شود، یک اقدام جدی و جنجالی برداشته خواهد شد: یکی اینکه آمریکا ادعا خواهد کرد، به صورت تکنیکی هنوز عضوی از برجام است و بر اساس بند قرارداد و مکانیسم ماشه تحریم های سازمان ملل علیه ایران را فعال خواهد کرد.

الیوت آدامز کیست؟

در حالی الیوت آدامز جایگزین هوک می شود که وی همزمان سمت نمایندگی دولت آمریکا در امور ونزوئلا را نیز به عهده خواهد داشت. آبرامز به بلندپروازی در خصوص ایران و ونزوئلا معروف است و قبلا مسائل این دو کشور را به هم مرتبط کرده است؛ زمانی که او یک شخصیت برجسته در دولت ریگان به ویژه در موضوع رسوایی مک فارلین بوده است.

زمانی که دولت ریگان درصدد فروش سلاح به ایران و تامین بودجه شورشیان نیکاراگوئه بود. در سال 1991 او به خودداری از اطلاعات به کنگره محکوم شد که در نهایت با عفو جورج بوش موضوع خاتمه یافت.

ترامپ

شاید ترامپ، هوک را به خاطر عدم موفقیتش برای کشاندن ایران به میز مذاکره سرزنش می کند. مذاکره با رئیس جمهوری که هیچ کس به او اعتماد ندارد و احترامی قائل نیست. این موضوع را تریتا پارسی بنیانگذار و نایب رئیس اجرایی مؤسسه کویئنسی برای کشورداری مسئولانه عنوان می کند.

به هر حال جایگزینی هوک با آبرامز- فردی با تجربه و مناسب که بیشتر نیز بلندپرواز است، به نظر نمی رسد به طور خاصی بتواند در دیپلماسی تغییری ایجاد کند. از آنجایی که ترامپ می گوید که خواهان مذاکره است، او اطرافش را با نئوکان های جنگ طلب و بلند پرواز پر کرده است. افرادی که هیچ ایده ای از دیپلماسی ندارند.

ابوالفضل عموئی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبر تغییر نماینده دولت آمریکا در امور ایران واکنش نشان داد و گفت: برایان هوک پس "رفتارهای غلط دیپلماتیک" و بدون هیچ دستاوردی رفت. آبرامز هم دستاوردی نخواهد داشت.

ابوالفضل عمویی

 

وی تاکید دارد: یک شکست خورده از ایران رفته و یک شکست خورده از ونزوئلا جانشین اش می شود.  تحریم ها هم به زودی شکست می خورند، درست مثل طراحانش.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، تفاوتی نمی کند چه کسی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران می شود، در نهایت سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خواهد خورد./

پایان پیام

نظر شما