شناسهٔ خبر: 41839037 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آیا «انفجار بیروت» در کرمانشاه قابل تکرار است؟

تجربه انفجار بیروت و تگزاس آمریکا زنگ خطری برای دیگر نقاط دنیاست.موضوع مهمی که بوسیله مسئولین استان در خصوص پالایشگاه کرمانشاه باید پیگیری شود موضوع کوچاندن و انتقال آن از قلب شهر کرمانشاه است. تجربه انفجار بیروت و تگزاس آمریکا زنگ خطری برای دیگر نقاط دنیاست.موضوع مهمی که بوسیله مسئولین استان در خصوص پالایشگاه کرمانشاه باید پیگیری شود موضوع کوچاندن و انتقال آن از قلب شهر کرمانشاه است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس-کرمانشاه-نامدار یوسف وند*: انفجاری کوچک باعث یک آتش‌سوزی بزرگ شد و انفجار دوم ابر انفجاری زلزله آفرین ایجاد و موج ضربه‌ای ناشی از آن سراسر پایتخت لبنان را در نوردید و باعث ویران شدن ساختمان‌ها و زخمی‌شدن هزاران نفر شد.

«نیترات آمونیوم» که در ساخت کودهای شیمیایی و نیز ساختن بمب‌ به کار می‌رود، یک ترکیب نمکی ساخته شده از آمونیاک و اسیدنیتریک است که قابلیت انفجاری دارد. گفته می شود ۲۷۰۰ تن نیترات آمونیوم از سال ۲۰۱۴ در بندر بیروت انبار شده بود. 

این نخستین باری نیست که نیترت آمونیوم باعث چنین حادثه مرگباری می‌شود. مرگبارترین حادثه صنعتی در تاریخ آمریکا در بندری در شهر تگزاس  در سال ۱۹۴۷ رخ داد. یک سیگار خاموش نشده پرت‌شده باعث آتش سوزی در عرشه یک کشتی حامل بیش از ۲ تن نیترات آمونیوم شد و یک آتش سوزی زنجیره ای رخ داد. انفجار ناشی از این واکنش زنجیره‌ای باعث شد محفظه‌های حاوی مواد شیمیایی و پالایشگاه‌های نفت در بندر مجاور هم آتش بگیرند و در نهایت ۵۸۱ نفر در این حادثه کشته شدند.

به نظر اینجانب موضوع مهمی که بوسیله مسئولین استان در خصوص پالایشگاه کرمانشاه باید پیگیری شود موضوع کوچاندن و انتقال آن از قلب شهر کرمانشاه است.

تجربه انفجار بیروت و تگزاس آمریکا که در بالا به آنها اشاره شده است زنگ خطری برای دیگر نقاط دنیاست. دقت بفرمائید که در تکزاس ماده نیترات آمونیوم یک هزارم نیترات آمونیوم انفجار بیروت بوده ولی به دلیل سرایت به پالایشگاه نفت تلفات آن ۵ برابر تلفات انفجار بیروت بوده است.

با کوچاندن پالایشگاه به یک منطقه لم یزرع، زمین‌های زیادی در قلب شهر کرمانشاه آزاد خواهد شد که ارزش افزوده آن بیش از قیمت پالایشگاه است.

*عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه

انتهای پیام/ح

نظر شما