شناسهٔ خبر: 41835173 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آخر هفته با اخبار فناوری |

عرضه نانو واکسن کرونا تا پایان سال میلادی / از چگونگی انفجار در بیروت تا تولید پلاستیک تجزیه‌پذیر

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

شیمیدانان پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر ساختند / ابداعی جدید از محققان MIT

شیمیدانان موسسه فناوری ماساچوست یا MIT روش جدیدی را ابداع کرده‌اند که پلاستیک‌های ترموست با پیوند دهنده شیمیایی اصلاح می‌کند و موجب می‌شود که این مواد به راحتی تجزیه شوند؛ بدون اینکه قدرت مکانیکی آن تغییر کند. این پژوهش که در مجله نیچر منتشر شده، نشان می‌دهد که با این روش جدید می‌توان نسخه قابل تجزیه از پلاستیک ترموست به نام pDCPD تولید کرد؛ به طوری که پلاستیک بعد از مصرف به پودر تبدیل می‌شود و این پودر بعدا برای تولید pDCPD بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

یک شرکت فناور پاوربانک چند منظوره قابل حمل ساخت

محمدعلی وکیلیان زند مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در خصوص پاوربانک طراحی شده در این شرکت گفت: این پاوربانک دو درگاه شارژ USB با توان‌های مختلف و دو درگاه شارژ جک آداپتوری (شارژ معمولی و شارژ سریع) به‌عنوان خروجی دارد، منبع اصلی تأمین انرژی این پاوربانک یک پک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۲۲ آمپر ـ ساعت است.
عرضه نانو واکسن کرونا تا پایان سال میلادی / از چگونگی انفجار در بیروت تا تولید پلاستیک تجزیه‌پذیر

چگونه نیترات‌آمونیوم باعث انفجار مرگبار در بیروت شد؟

آمونیوم نیترات یک ترکیب شیمیایی متشکل از عناصر نیتروژن، هیدروژن و اکسیژن است و معمولا در کشاورزی به عنوان کود استفاده می‌شود. گیاهان با تکیه به فتوسنتز ضمن استفاده از کلروفیل نور خورشید را به انرژی تبدیل می‌کنند. نیتروژن یک عنصر اساسی برای این فرآیند است و آمونیوم‌نیترات در مقایسه با سایر کود‌های شیمیایی در تهیه مواد مغذی برای گیاهان بسیار مناسب است.  این ماده همچنین یک ماده منفجره است و در سراسر جهان در معادن و عملیات ساختماتی که نیاز به تخریب است، استفاده می‌شود. در شرایط عادی، این ماده بسیار پایدار و پس از قرار گرفتن در معرض آلاینده‌ها یا سوخت منفجر شده و زنجیره‌ای از واکنش‌ها را آغاز می‌کند.

عرضه نانوواکسن ضدکرونا تا پایان سال میلادی جاری، یک سناریوی خوشبینانه!

شرکت فیزر (Pfizer) که مبلغ ۲ میلیارد دلار برای تحویل ۱۰۰ میلیون دوز از واکسن کرونا به دولت آمریکا دریافت کرده است، اعلام کرده که در سناریویی خوش‌بینانه تا پایان سال جاری میلادی این واکسن‌ها آماده خواهد شد. جان بورخارد، معاون ارشد شرکت فیزر، می‌گوید: در سه ماهه سوم سال جاری، ما امیدواریم که بتوانیم واکسن تزریقی را برای مقابله ویروس کرونا ارائه دهیم.

همه چیز درباره مریخ‌نورد «استقامت» / وقتی کاوشگر ناسا اولین‌ها را در مریخ تجربه می‌کند

مریخ‌نورد استقامت که گاهی آن را «پرسی» می‌نامند، یک کاوشگر  است که توسط آزمایشگاه پیشرانش جت برای استفاده در ماموریت مریخ ۲۰۲۰ ناسا ساخته شده است. این مریخ‌نورد از مرکز فضایی کندی در پایگاه کیپ کاناورال، فلوریدا رهسپار مریخ شده است و  پیش‌بینی می‌شود در ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ در مریخ فرود آید.
عرضه نانو واکسن کرونا تا پایان سال میلادی / از چگونگی انفجار در بیروت تا تولید پلاستیک تجزیه‌پذیر

جزئیات کامل سفر دراگون به زمین اعلام شد / از میلیارد‌ها دلار کاهش هزینه تا استقلال آمریکایی‌ها برای پرتاب فضانورد

 داگ هارلی و رابرت بنکن، فضانوردان آمریکایی، روز یکشنبه ۱۲ مرداد از ایستگاه فضایی بین‌المللی، برای اولین بار با استفاده از کپسول فضانورد دراگون یا اژدها، ساخته شرکت خصوصی اسپیس ایکس در آب‌های خلیج مکزیک فرود آمدند. هرلی و بنکن علاوه بر اثبات عملی بودن ایده ساخت و ارسال کپسول‌های فضایی تجاری به خارج از جو زمین، در اقامت ۶۴ روزه خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی، چهار راهپیمایی فضایی انجام دادند و در انجام تحقیقات عملی مهمی سهیم شدند.

نظر شما