شناسهٔ خبر: 41806545 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کشته و زخمی شدن شماری از خارجی های مقیم لبنان در انفجار بیروت

تهران- ایرنا- انفجار عصر سه شنبه ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۹ در بندر بیروت پایتخت لبنان موجب کشته یا زخمی شدن شماری از اتباع خارجی مقیم این کشور و وارد شدن آسیب به برخی از سفارتخانه ها و نمایندگی های سازمان های بین المللی در بیروت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از برخی رسانه های لبنان کشورهای مصر، عراق، مغرب، استرالیا، روسیه، قزاقستان، هلند، هند و ترکیه اعلام کردند که شماری از شهروندان این کشورها در پی وقوع انفجارهای عصر گذشته در بندر بیروت کشته، ناپدید، مجروح و یا مصدوم شده اند.  

سفارت مصر در بیروت در بیانیه ای اعلام کرد که یکی از کارمندان این سفارتخانه به نام " ابراهیم عبدالمحسن القفاص " بر اثر انفجار جان خود را از دست داده اما به اینکه در چه موقعیت و شرایطی قرار داشته است، اشاره ای نکرد.   

بر اساس گزارش این سفارتخانه چند شهروند مصری هم از ناپدید شدن همکار خود به نام " رشدی احمد الجمل " خبر دادند که در نزدیکی محل انفجار بوده است.  

سفارت مصر با اشاره به اینکه تلاش ها برای یافتن وی ادامه دارد از افرادی که اطلاعاتی درباره او دارند خواست تا به این سفارتخانه اطلاع دهند.  

سفارت مغرب نیز با صدور بیانیه ای که توسط خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شد از مجروح شدن یک زن تبعه این کشور که به عنوان مامور سازمان ملل در بیروت کار می کرد، خبر داد و اضافه کرد که وی در یکی از بیمارستان های بیروت تحت مداوا قرار دارد.  

" اسکوت موریسون " نخست وزیر استرالیا هم گفت که سفارت این کشور در بیروت بر اثر انفجار به شدت آسیب دیده است اما به کارمندان آن آسیب جدی وارد نشده است.  

وی به شبکه ۹ استرالیا گفت که متاسفانه بر اثر این انفجارهای وحشتناک یک استرالیایی کشته شد.  

سفارت روسیه در بیروت نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که ساختمان این سفارتخانه به شدت آسیب دیده است و یکی از کارمندان زن آن نیز بر آثر خرد شدن شیشه های پنجره ها مجروح شده است.  

سفارت قزاقستان نیز از زخمی شدن سفیر این کشور و آسیب رسیدن به بخش هایی از ساختمان این سفارت در بیروت خبر داد.  

سفارت هلند هم با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در این انفجار پنج تن از کارمندان آن زخمی شده اند.

سفارت ترکیه نیز در بیانیه ای تایید کرد که بر اثر این انفجار، ۲ شهروند ترکیه زخمی شده اند.

همچنین نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد ( UNIFIL ) در لبنان اعلام کرد که شماری از نیروهای آن بر اثر انفجار زخمی شدند اما به تعداد آنها اشاره ای نکرد.  

یونیفل اضافه کرد که بر اثر این انفجار گسترده که پایتخت لبنان را لرزاند، یکی از کشتی های متعلق به گروه دریایی یونیفل که در بندر بیروت لنگر انداخته بود، آسیب دید و برخی از نیروهای دریایی این گروه زخمی شدند که حال برخی از آنها وخیم است.  

" فرحان حق " معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در اظهارات تلویزیونی از مجروح شدن ۴۸ کارمند سازمان ملل و ۲۷ نفر از خانواده های آنها خبر داد اما به ملیت آنها اشاره ای نکرد.  

نمایندگی جمعیت هلال احمر عراق در بیروت هم اعلام کرد که ۱۰ تبعه عراقی در جریان انفجار دیروز سه شنبه بندر بیروت زخمی شدند.

این نمایندگی با انتشار بیانیه امروز چهارشبنه افزود که تاکنون فقط زخمی شدن ۱۰ تبعه عراقی را در جریان انفجار بندر بیروت رصد کرده که بیشتر آنان شرایط مناسبی دارند.

این نمایندگی همچنین یک شماره تلفن اضطراری برای اتباع عراقی مقیم بیروت به منظور ارائه کمک های پزشکی فوری اختصاص داده است.

در همین راستا سفارت عراق در بیروت نیز از تشکیل یک کمیته ویژه پیگیری وضعیت عراقی تباران در لبنان خبر داد.

«امین النصراوی» کاردار سفارت عراق در بیروت گفت که تا کنون شرایط بازگشت ۲۵۰ تبعه این کشور با انجام دو پرواز فوق العاده خطوط هوایی عراق از بیروت به بغداد فراهم شده است.

وی همچنین اعلام کرد که ۱۲۰ بسته غذایی را میان خانواده های عراقی مقیم لبنان توزیع کرده است.

طبق گزارش ها، ۱۰۰ هزار تبعه عراقی در لبنان اقامت دارند که ۲.۵ درصد کل جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.

در همین حال، عراق صبح امروز یک هواپیما حامل کمک های دارویی و بهداشتی به همراه گروه پزشکی به بیروت ارسال کرد.

وزیر خارجه قبرس نیز از خسارت وارده شده به سفارت این کشور در بیروت خبر داد.

اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا اعلام کرد که یک شهروند استرالیایی در انفجار بیروت کشته شده و سفارت این کشور به طور قابل ملاحظه‌ای خسارت دیده است.

بر اساس برخی اخبار منتشره در جریان انفجار مزبور شماری از سیلوهای نگهداری گندم و حبوبات نیز در بندر بیروت تنها انبار غلات این کشور از بین رفته است.  

نظر شما