شناسهٔ خبر: 41789261 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

انفجار عظیم در انبار بندر بیروت

حادثه انفجار که شدت آن حتی در مناطق جنوبی لبنان هم احساس شد در انبار شماره 12 بندر بیروت رخ داده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
عظیم زاده خبرنگار صدا و سیما در ارتباط تصویری با شبکه خبر گفت: بر اثر انفجار در انبار شماره ۱۲ بندر بیروت دست کم ۱۰ نفر کشته و بیش از 400 نفر زخمی و مصدوم شده اند که با توجه به شدت انفجار آمارها بیشتر از این تعداد خواهد بود.

او با اشاره به انتشار انواع شایعات در فضای مجازی توسط عوامل رژیم صهیونیستی و آمریکا گفت: علت حادثه در دست بررسی است و دولت لبنان هر گونه گمانه زنی درباره علت حادثه را زودهنگام و به آینده و انتشار بیانیه رسمی دولت لبنان موکول کرده است.
<div id="video-display-embed-code_304676" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/798876/304676?width=400&height=300"></script></div>

در عین حال منابع خبری گزارش دادند؛ حسن دیاب، نخست‌وزیر لبنان، ساعت ۲۴ به وقت ایران در خصوص انفجار امروز بیروت سخنرانی خواهد کرد.

* انتقال بیش از ۴۰۰ زخمی ناشی از انفجار به بیمارستان

خبرگزاری رسمی لبنان به نقل از مدیر بیمارستان رزق بیروت اعلام کرد: بیش از ۴۰۰ زخمی در پی انفجار عصر امروز به این بیمارستان منتقل شدند.

** ظریف: لبنان قوی بمان

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار پیامی توئیتری با اشاره به وقوع انفجار در بیروت و ابراز همدردی با مردم مقاوم آن کشور،‌ نوشت: «لبنان قوی بمان».

در توییت «محمد جواد ظریف» آمده است: «ذهن و دعای ما با مردم بزرگ و مقاوم لبنان است». 
«ایران همانند همیشه آماده است به هر نحوی که ضروری باشد کمک‌رسانی کند». 
ظریف در نسخه عربی پیام توئیتری خود نیز نوشت: قلب‌های ما در این فاجعه بزرگ با ملت لبنان است. شهدا مورد رحمت قرار بگیرند؛ ضمن صبر و آرامش برای خانوده قربانیان، مجروحان شفا یابند. سلام و درود خدا به این کشور سرفراز.


* درگذشت دبیرکل حزب کتائب لبنان در حادثه انفجار بیروت

منابع خبری سه‌شنبه شب گزارش دادند، «نزار نجاریان» دبیرکل «حزب الکتائب اللبنانیه» در پی انفجار بندر بیروت جان باخت.

به گزارش المیادین، نجاریان که در زمان انفجار بندر بیروت، در مقر حزبش حضور داشت، بر اثر شدت جراحات وارده ناشی از  انفجار عصر امروز بیروت، جان باخت.

* ناپدید شدن ۱۰ نیروی امدادی و آتش‌نشان

مروان عبود استاندار بیروت در گفت‌ وگوی اختصاصی با اسکای نیوز اعلام کرد: ۱۰ نفر از نیروهای آتش‌نشانی که به محل حادثه اعزام شده بودند، پس از انفجار دوم ناپدید شدند و هیچ اطلاعی از آن‌ها در دست نیست. 

آنچه در بندر بیروت روی داده، بیشتر شبیه به انفجار هیروشیما و ناکازاکی است.

جمعیت هلال احمر لبنان نیز اعلام کرد که بیش از ۳۰ تیم پزشکی به بندر بیروت منتقل شده است.

* اعلام عزای عمومی در روز چهارشنبه 

در پی وقوع انفجار مهیب در بیروت "حسن دیاب" نخست‌ وزیر لبنان روز چهارشنبه را عزای عمومی اعلام کرد.

"میشل عون" رئیس‌ جمهوری لبنان نیز شورای عالی دفاع را به یک نشست اضطراری در کاخ بعبدا فرا خوانده است.

در همین حال بیمارستان های لبنان از مردم درخواست کردند که برای اهدای خون به مراکز بیمارستانی مراجعه کنند. مدیرکل گمرک لبنان اعلام کرد: ماده نیترات باعث وقوع انفجار در بندر بیروت شده است و سیلوهای غله کاملاً در این انفجار تخریب شدند.

از سوی دیگر، شبکه الجزیره قطر به نقل از «مروان عبود» استاندار بیروت گزارش داد: حجم خسارت های این انفجار بسیار زیاد است.

در همین ارتباط خبرنگار شبکه خبری المیادین به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد: این انفجار تروریستی نبوده است.
بنابر گزارش المیادین، صدها نفر در این انفجار زخمی و به بیمارستان نزدیک مکان انفجار منتقل شدند.
از سوی دیگر وزیر بهداشت لبنان با تأیید خبر وقوع انفجار در بندر بیروت، گفت: انفجار مواد محترقه باعث وقوع این حادثه شده است و براثر این انفجار شمار زیادی زخمی شدند.

اخبار اولیه 

** پیش از این موسوی دیگر خبرنگار صدا و سیما نیز در گفتگوی تلفنی با شبکه خبر افزود: مقارن ساعت 18 و 5 دقیقه به وقت بیروت و ساعت 19 و 35 دقیقه به وقت تهران صدای دو انفجار بیروت و اطراف بیروت را لرزاند و شدت انفجار در جنوب لبنان هم احساس شد.

به گزارش خبرنگار صدا و سیما، خبرهای مختلفی درباره حادثه منتشر شده بود که آنچه مشخص است محل انفجار بندر بیروت است و انبار شماره 12 بیروت خسارت دیده است و شدت انفجار به حدی است که خودرو های اطراف بندر آسیب دیده اند و شیشه های برخی از منازل شکسته شده و تعدادی مجروح شده اند که نیروهای امداد در حال امدادرسانی به آنها هستند. 

**همچنین خبرنگار شبکه العالم در بیروت به نقل از منابع امنیتی اعلام کرد: انفجار امروز در بیروت حاصل اشتعال مواد محترقه در انبار شماره 12 بندر این شهر بوده است.

تصاویر و ویدیوهای منتشر شده از محل حادثه، حکایت از آن دارد که انفجار شدید بوده و ستونی از دود به ارتفاع زیاد در آسمان دیده می‌شود.

خبرنگار العالم گفت: این انفجار خسارتهای مادی گسترده ای در محل حادثه برجای گذاشت و این علاوه بر زخمی شدن بسیاری از افراد است که با آمبولانس به بیمارستانها منتقل شدند.

گفته می شود؛ صدای انفجار فراتر از بیروت در شهر صیدا و منطقه جبل لبنان شنیده شده است.

این انفجار بزرگترین انفجار در بیروت از سال ۲۰۰۵ و حادثه ترور رفیق حریری به شما می رود.

گفته می شود صدای انفجار تا فاصله ۸ کیلومتری بیروت حدود شهر نبیه شنیده شده است.

در این انفجار بسیاری از مناطق پایتخت لبنان زیان دیدند و نمی توان خسارات را به منطقه ای محدود کرد.

خبرنگار العالم اعلام کرد: تاکنون هیچ بیانیه رسمی درباره این حادثه صادر نشده است و آمار دقیقی از مجروحان نیز در دست نیست

 

برچسب‌ها:

نظر شما