شناسهٔ خبر: 4178859 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سيف دستاوردهاي بانک مرکزي در سال 93 را تشريح کرد

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / اقتصادی 1393/12/27
رئیس کل بانک مرکزی ، مهمترین برنامه های این بانک در سال 94 را گسترش نظارت ، انسجام بازار پول، یکسان سازی نرخ ارز و ساماندهی مطالبات غیرجاری شبکه بانکی عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی ، ولی اله سیف با مرور دستاوردهای بانک مرکزی در سال 93 ، مهمترین اهداف و برنامه های این بانک در سال 94 را نیز تشریح کرد.
رئیس کل بانک مرکزی کنترل تورم را منوط به رعایت انضباط در نظام مالی و پولی کشور دانست و گفت: از جمله مواردی که به شدت نیازمند رعایت انضباط ، اعطای تسهیلات و رشد پایه پولی است.
سیف افزود:توان تسهیلات دهی شبکه بانکی280 هزار میلیارد‌ تومان در سال 93 پیش بینی شده بود که در پایان بهمن به 292 هزار میلیاردتومان رسید و بیش از 60.3 درصد آن به سرمایه در گردش اختصاص یافت.
سیف گفت: این رقم در بخش صنعت به بیش از 81 درصد رسید و موجب فعال شدن ظرفیت های بدون استفاده تولید شد و خوشبختانه توانستیم با کمترین هزینه به بیشترین اثربخشی دست پیدا کنیم .
وی افزود: این آمار نشان می دهد انتقادها به اتخاذ سیاست های انقباضی نادرست است و سیاست ها برای خروج از رکود موثر بود.
سیف همچنین گفت: رشد نقدینگی در بهمن امسال به بیش از 21.7 درصد رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال که حدود 28.3 درصد بود ، کاهش قابل قبولی داشت و این موضوع از کنترل مناسب و سیاست های درست بانک مرکزی است .
به گفته سیف در این مدت ترکیب نقدینگی نیز بهبود یافت .
وی افزود: ضریب فزاینده پولی 13.1 درصد رشد داشت و 4.1 درصد هم رشد پایه پولی را داشتیم که نشان دهنده بهبود کیفیت نقدینگی است.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه، ثبات بازار ارز را دیگر دستاورد بانک مرکزی در سال 93 برشمرد و گفت: امسال با وجود تحقق پیش بینی های صورت گرفته در مذاکرات هسته ای و حجم بالای تقاضای ارز، فقط0.6 درصد قیمت ارز افزایش یافت و این مهم با کمترین دخالت محقق شد و بازار ارز شرایط ثبات نسبی را تجربه کرد.
سیف تاکید بر قیمت منطقی ارز و کنترل شوک های موقتی را دلایل این ثبات دانست.
رئیس شورای پول و اعتبار ، بزرگترین دستاورد بانک مرکزی در سال 93 را ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی عنوان کرد و گفت : با توجه به قدرت مالی موسسات غیرمجاز و حمایت هایی که از این موسسات وجود داشت ، به نظر می رسید ساماندهی بازار غیر متشکل پولی بسیار سخت باشد اما با تلاش های بخش نظارت بانک مرکزی تا حدی توانستیم انضباط نسبی را به این بازار برگردانیم.
سیف افزود: در مقطعی 30 درصد از فعالیت های پولی ، خارج از حوزه نظارت بانک مرکزی بود که به کمتر از 20 درصد رسیده است.
رئیس کل بانک مرکزی نوع رقابت بانک ها درباره نرخ سود را نیز از دیگر چالش های این بانک برشمرد و گفت: بازیگران اصلی این حوزه، بانک ها و موسسات اعتباری غیر مجاز هستند اما با توجه به اینکه موسسات ، الزامات نسبت سپرده قانونی نزد بانک مرکزی را رعایت نمی کنند ، به مزیت رقابتی در این حوزه دست یافته اند و موجب بروز بی انضباطی در حوزه رقابت در جذب سپرده شده اند.
بخش دوم سخنان سیف در این نشست به برنامه های مهم سال آینده بانک مرکزی اختصاص داشت.
وی گسترش چتر نظارتی بانک مرکزی را از مهمترین برنامه های این بانک در سال 94 معرفی کرد و گفت: حوزه نظارت بانک مرکزی در سال94 باید در دو بخش« شناسایی هرچه بیشتر موسسات غیرمجاز و منضبط کردن آنها» و «تعمیق کیفیت نظارت بانک مرکزی در حوزه پولی» فعالیت کند.
وی افزود: استفاده از ظرفیت های حسابرسان مستقل، استفاده از نتایج طرح «بررسی ثبات پایداری مالی» که پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی انجام داده است و نیز «طراحی نظام نظارت بانک مرکزی بر بانک ها» می تواند در این حوزه راهگشا باشد.
رئیس کل بانک مرکزی اصلاح نرخ سود بانکی را از جمله مباحث مهمی خواند که در سال 94 بانک مرکزی آن را پیگیری خواهد کرد.
وی تصریح کرد: در طول سال های پس از انقلاب، نخستین دوره ای است که در شبکه بانکی، نرخ سود مثبت داریم اما نرخ سود 28 و 29 درصد با توجه به تورم 15.8 درصد در پایان بهمن 93، نرخ غیر قابل قبولی است و ادامه این رقابت شبکه بانکی را با مشکل مواجه خواهد ساخت.
رئیس شورای پول و اعتبار تاکید کرد : وظیفه بانک مرکزی اصلاح این رویه نادرست است و از طرفی، فرهنگ رقابت بانک ها در زمینه رشد سپرده باید تغییر کند و به سایر خدمات و ظرفیت های بانک ها هم توجه جدی شود.
سیف با اشاره به تجربه موفق یکسان سازی نرخ ارز در سال های 80 و 81 عنوان کرد: ثبات بازار ارز از اولویت های اصلی بانک مرکزی است و پس از عادی سازی روابط بانکی بین المللی بعد از مذاکرات، یکسان سازی نرخ ارز را عملیاتی خواهیم کرد و در صورتی که به توافق نرسیم ، سناریوهای جایگزین را نیز پیش بینی کرده ایم.
رئیس کل بانک مرکزی مطالبات غیرجاری را از چالش های مهم نظام بانکی خواند و افزود: بحث مطالبات غیرجاری هنوز برای جامعه به خوبی بیان نشده و باعث شده است نوک تیز انتقادات در این حوزه به سمت شبکه بانکی نشانه رود در حالی که این مطالبات تحت تاثیر عوامل مختلفی چون تسهیلات تکلیفی، تسهیلات طرح های زود بازده و ... شکل گرفته و غیر از نظام بانکی عوامل متعدد دیگری نیز در شکل گیری آن نقش داشته اند.
سیف با بیان این که باید راهکار مناسبی برای تعیین دقیق میزان مطالبات معوق داشته باشیم، تاکید کرد: با همکاری دستگاه ها و نهادهای دیگر نسبت به وصول و کاهش مطالبات معوق می‌ توان اقدام کرد.
وی همچنین با اشاره به بی نظمی بانک ها در بازپرداخت بدهی به بانک مرکزی و موضوع اضافه برداشت ها، اوایل سال آینده را زمان مناسبی برای ساماندهی این موضوع عنوان کرد.
رئیس کل بانک مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: این بانک به تدریج نقش موثر خود در نظام اقتصادی کشور را به دست آورده و امیدواریم در سال آینده نیز این مسیر تداوم داشته باشد.

نظر شما