شناسهٔ خبر: 41771014 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

اسماعیل آذر و اجرای 150 قطعه از متون زبان فارسی برای آرامش جامعه

اسماعیل آذر از اجرای حدود 150 قطعه از متون زبان فارسی در فضای مجازی برای دعوت مردم به آرامش خبر داد.

صاحب‌خبر -

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: اسماعیل آذر استاد دانشگاه، مجری و کارشناس برنامه‌های ادبی، با اعلام این خبر به هنرآنلاین گفت: با تصویب بنیاد رودکی زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حدود 150 قطعه از متون زبان فارسی که بتواند در آرامش جامعه نقش داشته باشد و زیبایی‌های زبان فارسی را به نسل جوان معرفی کند انتخاب کردم و خواندم. این اهتمام بنیاد رودکی یکی از مسیرهای درست است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نظر قانونی بیش از هر جای دیگری مسئولیت حفظ و حراست زبان فارسی را دارد.

او با بیان این‌که کار در مرحله تولید است و کمتر از یک ماه دیگر این قطعات بسیار کوتاه، بین یک تا سه دقیقه تصویری در فضای مجازی پخش خواهد شد، ادامه داد: چون قطعات کوتاه و نافذ است عموم مردم به آن گوش می‌کنند؛ همان‌گونه که اشاره شد می‌تواند در اخلاق و آرامش مردم سهم داشته باشد و به عنوان عناصر زیبایی متون فارسی چشم‌گیر باشد و مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد.

آذر با این توضیح که قطعات از ادبیات هزار سال پارسی، رودکی سمرقندی پدر شعر فارسی آغاز می‌شود تا تاریخ بیهقی و طنز عبید زاکانی، تصریح کرد: حدود 10-15 قطعه طنز فاخر کوتاه نیز در این مجموعه ارائه می‌شود. دلیل کوتاه ضبط شدن قطعات نیز این است که مخاطب در این روزگار پر پیچ و خم حوصله گوش دادن داشته باشد. در این دوران انسان‌ها بیشتر مشغولیت فکری و غیر فکری پیدا کردند و هر چیز کوتاهی مورد توجه است حتی متون فارسی. انتخاب این قطعات کار بسیار مشکلی بود چون گاهی اوقات چهارصد تا پانصد صفحه می‌خواندم تا در نهایت دو قطعه موثر بیابم و اصلا کار ساده‌ای نبود.

او اظهار امیدواری کرد این گام یکی از گام‌های درست در مسیر زبان و ادبیات فارسی باشد و گفت: تصمیم دارم در فرصتی این فعالیت را با قرآن مجید و تلفیق آن با شعر یعنی تاثیرهایی که شاعران از قرآن پذیرفتند ادامه دهم تا به سرعت در قلب همه جا بگیرد. این کار نیز ویژه فضای مجازی است و ساختاری هنری و علمی خواهد داشت. 

 

نظر شما