شناسهٔ خبر: 41749418 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

دبیر ستاد تنظیم بازار:

باید مواد اولیه واحد‌های تولیدی صنایع پایین دستی با نرخ پایین‌تر از نرخ جهانی در اختیارشان قرار گیرد

کلامی گفت: باید مواد اولیه برای واحد‌های تولیدی صنایع پایین دستی را با نرخ پایین‌تر از نرخ جهانی در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، «محمدرضا کلامی» شب گذشته (یکشنبه 12 مرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: اگر بتوانیم کالایی در کشور تولید کنیم که ارزش افزوده بالاتری ایجاد کند حتما باید مورد توجه جدی قرار گیرد. در حال حاضر شرایط ارزی کشور به گونه‌ای است که صادرات، منفعت بسیار زیادی ایجاد می‌کند که این سودآوری انگیزه‌ها را برای صادرات مواد اولیه و ماده خام بالا می‌برد.

 

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: شرکت سپاهان از مجموع ۳۵۰ هزار تن تولید روغن پایه، سالانه بیش از ۲۷۰ هزار تن را از کشور خارج می‌کند. باید مواد اولیه را برای واحد‌های تولیدی صنایع پایین دستی با نرخ پایین‌تر از نرخ جهانی در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

 

وی با اشاره به اینکه میزان ۳۰۰ هزار تن مواد اولیه برای پالایشگاه‌ها باقی نمی‌ماند، افزود: زمانی که پالایشگاه‌ها روغن پایه را صادر می‌کنند بنابراین این میزان باقی مانده در همین راستا عرضه می‌شود.

 

 کلامی گفت: در صورت اختیار ستاد تنظیم بازار، عوارض صادراتی برای روغن پایه در نظر می‌گیریم که این پالایشگاه نتواند ۸۰ درصد محصول تولیدی خود را از کشور خارج کند.

 

وی افزود: برای اینکه صادرات مواد خام به کالای نهایی اولویت پیدا نکند عوارض صادراتی برای ماده خام گذاشته می‌شود که کالا در داخل باشد و صنایع پایین دستی از آن استفاده کنند.

 

وی با درخواست از مجموعه مرتبط با ابلاغ اختیارات ستاد تنظیم بازار نسبت به انجام مصوبه برای تعادل بازار هم افزود: ما شرکت سپاهان را مکلف خواهیم کرد تا کف عرضه را در بورس رعایت کند و در غیر این صورت به مراجع قضایی معرفی خواهد شد./

پایان پیام/50

نظر شما