شناسهٔ خبر: 41725278 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش

مصطفی الکاظمی وعده خود به مردم را عملی کرد

اشاره: حدود یک سال پیش و از اوایل پاییز ۱۳۹۸ اعتراض‌های خیابانی در عراق با محوریت اعتراض به فساد و مشکلات اقتصادی به راه افتاد و شماری از معترضان کشته یا زخمی شدند. این ناآرامی‌ها برخی رهبران مذهبی و احزاب سیاسی را نیز پای‌کار آورد و آنان را به واکنش واداشت. آیت‌الله سیستانی، مرجع عالی شیعیان در واکنش به اعتراضات مردم، سه قوه را به اجرای اصلاحات واقعی فراخواند و خواستار خویشتن‌داری مردم و نیروهای امنیتی در برخورد با اعتراضات شد. اما عدم اجرایی شدن وعده‌های مسئولان عراقی موجب شد اعتراضات تداوم یابد و معترضان برای تحقق اصلاحات همچنان در خیابان‌ها ماندند. سرانجام عادل عبدالمهدی از سمت نخست‌وزیری استعفا کرد؛ اما این پایان ماجرا نبود و اختلاف‌نظر گروه‌های سیاسی بر سر تعیین نخست‌وزیر جایگزین ماه‌ها به طول انجامید تا این‌که بالاخره پارلمان به مصطفی الکاظمی، رئیس سابق سرویس اطلاعات ملی عراق برای تعیین کابینه رأی داد و وی کار خود را با دادن چندین وعده به مردم، ازجمله برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی آغاز کرد. اکنون‌که سه ماه از روی کار آمدن الکاظمی گذشته، وی جمعه‌شب در یک نطق تلویزیونی به مناسبت عید قربان گفت که انتخابات زودهنگام پارلمانی روز 6 ژوئن ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد. این گزارش که توسط مصطفا صباغ، روزنامه‌نگار تدوین‌شده به همین موضوع می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

نخست‌وزیر عراق طی گفت‌وگویی اعلام کرد که انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق خبر داد که انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور ۶ ژوئن سال ۲۰۲۱ (روز ۱۶ خرداد ۱۴۰۰) برگزار خواهد شد. کاظمی که شامگاه جمعه از تلویزیون عراق صحبت می‌کرد، اعمال قدرت توسط دولت متبوع خود در سرتاسر عراق را لازمه حل بحران‌های این کشور دانست و گفت که کابینه او به دنبال برگزاری انتخابات شفاف است.

نجات از هرج‌ومرج
مصطفی الکاظمی گفت که هدف دولت او «نجات عراق از هرج‌ومرج است» ، ولی از روزی که او مکلف و مأمور به تشکیل کابینه شده است، علیه او و اطرافیانش تهمت‌هایی زده‌شده است. او بابیان اینکه دولتش مخالف سوق دادن عراق به سمت «سیاست ایجاد ائتلاف‌های خارجی است»، اظهار داشت که بدون اینکه دچار خستگی شود بر روی اصلاحات فراگیر باهدف بازسازی اقتصاد عراق و حل بحران‌های این کشور تلاش کرده است. نخست‌وزیر عراق گفت که طی دو ماه که از عمر دولت او می‌گذرد، به‌رغم موانعی که بود بر روی اهداف اصلی تمرکز کرده و برای تحقق وعده انتخابات زودهنگام، از روز اول کمیته‌ای تشکیل داده که هدف آن کاهش موانع در برابر کمیساریای عالی انتخابات بود. یکی از مطالب معترضان عراقی طی نزدیک به یک سال گذشته، برگزاری انتخابات شفاف پارلمانی بود که برای تحقق این امر، قانون انتخابات در این کشور طی ماه‌های گذشته تغییریافته است.

حاکمیت عراق
نخست‌وزیر عراق همچنین گفت: «ما مخالف تبدیل عراق به میدان تنش منطقه‌ای و همچنین بین‌المللی و مداخله همسایگان‌مان در امور داخلی عراق بودیم.» او به مذاکرات بین عراق و آمریکا بر سر خروج نیروهای نظامی نیز اشاره کرد و گفت که ملاک در این گفت‌وگوها «حاکمیت عراق» است. نخست‌وزیر عراق همچنین گفت که دولت او برای مقابله با تنش امنیتی و ممانعت از تبدیل این کشور به «کشور گروه‌های خارج از قانون» تلاش کرده است. او در پایان گفت که متعهد می‌شود انتخاباتی برگزار کند که در آن «سلاح بی‌صاحب و کنترل‌نشده» در آن تأثیری نداشته باشد.

واکنش حکمت و نصر
دفتر رسانه‌ای جریان حکمت ملی عراق گزارش داد عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق و رهبر ائتلاف عراقیون در واکنش به اعلام زمان برگزاری انتخابات زودهنگام از سوی مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق اظهار کرد: تعیین موعد اجرای انتخابات از جانب نخست‌وزیر گامی موفق و در مسیر صحیح و نشانه جدیت دولت در عمل به وعده‌هایش است. وی ادامه داد: از نهادهای قانون‌گذار می‌خواهیم که در کمک به دولت، روند تصویب قانونی شایسته برای انتخابات را تسریع بخشند که ضامن اجرای شفاف و عادلانه انتخابات و بیانگر اراده ملت به‌دوراز فشارها و سیاسی‌کاری‌ها باشد. همچنین ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی از تعیین موعد انتخابات زودهنگام استقبال کرد و گفت: اعتبار نظام سیاسی به روند انتخاباتی آینده بستگی دارد. در بیانیه ائتلاف النصر آمده است: ما از تعیین ژوئن ۲۰۲۱ برای موعد انتخابات استقبال می‌کنیم و امیدواریم تمام مؤسسات و گروه‌های سیاسی برای برداشتن موانع در قانون انتخابات و عملکرد کمیسیون انتخابات و تدابیر دولتی تضمین‌کننده انتخابات شفاف و آزاد همبستگی از خود نشان دهند. این ائتلاف افزود، اعتبار سیستم سیاسی به‌طور کل به روند انتخابات آینده، میزان شفافیت و بیانگر اراده و خواست ملت و تشکیل دولت کارآمد بستگی دارد که قادر به ترسیم روندهای خاص در خدمت به ملت و کشور باشد.

انحلال پارلمان؟
سایت الفرات نیوز گزارش داد، نوری مالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون گفت: هیچ طرفی صلاحیت انحلال پارلمان را بدون موافقت خود پارلمان ندارد. مالکی توییت کرد: انحلال پارلمان طی دو مرحله انجام می‌شود اول این‌که تنها طرف‌های خاصه حق درخواست انحلال دارند و دوم این‌که طرفی خاص  تصمیم انحلال در دست دارد. رأی‌گیری درباره انحلال در خود پارلمان انجام می‌شود و هیچ طرفی بدون موافقت پارلمان صلاحیت انحلال پارلمان را ندارد. وی اضافه کرد: نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری تنها حق درخواست انحلال و نه تصمیم انحلال را دارند و یک‌سوم اعضای پارلمان هم حق درخواست این مسئله را دارند اما در دو حالت انحلال تنها با رأی اکثریت مطلق اعضا در خود پارلمان خواهد بود.

استقبال سازمان ملل
هیأت سازمان ملل در عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، برگزاری انتخابات زودهنگام مطالبات اساسی مردم جهت برقراری ثبات و دموکراسی بیشتر در عراق را محقق می‌سازد. در بیانیه مذکور همچنین آمده است، سازمان ملل آماده ارائه حمایت و مشاوره فنی است که عراق برای تضمین برگزاری انتخابات آزاد و شفاف، به آن نیاز دارد. این بیانیه به نقل از جینین هنیس پلاسخارت، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل آورده است: برگزاری انتخاباتی شفاف، آزاد و فراگیر و درست می‌تواند فعالیت نظام سیاسی و اعتماد ملت به نظام را بازگرداند و خواسته ملت درباره نمایندگی سیاسی بهتر را محقق کند. در بیانیه مذکور همچنین آمده است، دولت، مجلس، احزاب سیاسی و دیگر طرف‌های ذی‌ربط نیز مسئول ایجاد فضای مناسب جهت برگزاری این انتخابات هستند و باید منافع ملی کشور را بر هر ملاحظات دیگری اولویت دهند. طبق این بیانیه، پلاسخارت ابراز اطمینان کرد که تمامی نیروهای سیاسی عراق خواستار پایان یافتن بحران‌ها در این کشور و شکوفایی عراق هستند و این انتخابات نیز مانند دیگر انتخابات‌، انتخاباتی تماماً عراقی خواهد بود.

نظر شما