شناسهٔ خبر: 41719274 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آمریکا در برزخ انتخابات/ تلاش ترامپ برای برهم زدن قاعده بازی

ترامپ با اعتراض به انتخابات پستی؛ آن را موجب بروز تقلب می داند و در پی به تعویق انداختن انتخابات است. اتفاقی که تا امروز در تاریخ امریکا رخ نداده است. این مجموعه اتفاقات فرایند انتخابات در این کشور را به چالش کشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، آمریکا در نوامبر سال جاری میلادی صحنه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و همچنین کنگره خواهد بود اما رقابت‌های ریاست جمهوری این کشور سایه سنگینی بر رقابت‌های کنگره انداخته است.

عملکرد ترامپ بویژه در شش ماه نخست سال جاری میلادی و ناتوانی دولت وی در مهار کرونا و همچنین تداوم اعتراضات ضد نژادپرستی که از دو ماه قبل آغاز شده موجب گردیده که در ماه‌های اخیر زمزمه‌هایی از کاخ سفید در مورد احتمال کناره‌گیری ترامپ از رقابت‌های ریاست جمهوری شنیده شود و در آخرین مورد نیز خود ترامپ شخصا در خصوص امکان به تعویق افتادن انتخابات صحبت کرده است.

فرار از واقعیت به بهانه تقلب

به دلیل وجود کرونا قرار شده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بصورت پستی برگزار شود و همین امر بهانه‌ای شده تا دونالد ترامپ از احتمال بروز تقلب گسترده در رقابتهای ریاست جمهوری ۲۰۲۰ سخن گفته و خواستار تعویق آن گردد. وی همچنین هشدار داد انتخابات 2020 ممکن است به تقلب آمیز ترین انتخابابت آمریکا تبدیل شود.

این نخستین بار نیست که ترامپ چنین نظری ابراز کرده است. او در ماه‌های اخیر بدون ارائه هیچگونه مدرک و شاهدی همواره از رأی‌گیری پستی انتقاد کرده بود. این در حالی است که کارشناسان خطر تقلب از طریق رأی‌گیری پستی را بسیار کم ارزیابی می‌کنند.

البته این خواسته ترامپ با واکنش‌های منفی گسترده‌ای هم در حزب جمهوریخواه و هم دموکرات مواجه شده است. برای مثال  «میچ مک‌کانل»  رهبر جمهوریخواهان در سنای آمریکا در این ارتباط گفت: «در تاریخ این کشور، در جریان جنگ‌ها، بحران‌های اقتصادی و جنگ داخلی هرگز پیش نیامده که انتخاباتی را که تاریخ آن از پیش برنامه‌ریزی و مشخص شده بود، به تعویق اندازیم.»

«مارکو روبیو»، یکی دیگر از سناتورهای حزب جمهوریخواه در واکنش به پیشنهاد ترامپ گفت: «من آرزو داشتم که او چنین سخنی را ابراز نمی‌کرد.» تد کروز، یکی دیگر از سیاستمداران هم‌حزبی ترامپ نیز تأکید کرد که «تاریخ انتخابات به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد.»

با این وجود ولی حتی اگر کنگره به تغییر زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ رای بدهد، این تصمیم به دونالد ترامپ کمک چندانی نخواهد کرد. طبق اصل بیستم قانون اساسی آمریکا، دوره زمامداری رییس جمهور و معاون رییس جمهور ظهر روز ۲۰ ژانویه به پایان خواهد رسید.»

معنای واضح این جمله این است که در صورت عدم انتخاب مجدد در پایان دوره چهارساله رئیس جمهور باید کاخ سفید را ترک کند. در این حالت که زمان زمامداری رئیس جمهور به پایان برسد و هنوز رئیس جمهور جدید مشخص نشده باشد، کنگره باید وارد عمل شود و کسی را تا زمان برگزاری انتخابات، موقتا مسئول ادارۀ امور کشور کند. گمانه زنی‌هایی وجود دارد که در این مدت، رئیس مجلس نمایندگان یعنی شخص «نانسی پلوسی» به عنوان رئیس جمهور موقت ایفای نقش خواهد کرد.

برزخ انتخابات

به نظر می‌رسد که ترامپ با توجه به عملکرد ضعیف خود بویژه در سال جاری میلادی بدنبال آن است تا با به تعویق انداختن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، برای خود زمان خریده و تا حدی بر چالش‌های موجود در آمریکا پیروز شود.

از سوی دیگر برخی از منتقدان معتقدند او تلاش می‌کند از این طریق انتخابات را زیر سوأل برد و امکانی برای نپذیرفتن شکست احتمالی خود در انتخابات فراهم کند.

ترامپ به هیچ وجه خواهان شکست در انتخابات نیست به همین دلیل است که چندی پیش حتی اعلام شد که اگر ترامپ از شکست خود در رقابت های ماه نوامبر مطمئن شود از این رقابت ها کناره گیری می‌کند.

البته اینکه در انتخابات ماه نوامبر چه کسی برنده کلید کاخ سفید شود تفاوت زیادی در سیاست های کلی آمریکا ایجاد نخواهد شد، و فقط منافع حزبی و حامیان مالی نامزدهاست که سیاست‌های واشنگتن در قبال مسائل جهانی را ترسیم خواهد کرد.

مجموع این تحولات ترامپ را در نوعی برزخ قرار داده است؛ شاید در سال‌های ابتدایی دور اول ریاست جمهوری وی توانسته باشد اقتصاد آمریکا را متحول کند اما اکنون اوضاع اینگونه نیست و گزارشی‌های زیادی درباره گسترش فقر در این کشور منتشر می‌شود.

منبع:مهر

انتهای پیام/

نظر شما