شناسهٔ خبر: 41706699 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

میزان تأثیرگذاری ماسک‌های پارچه ای در دست بررسی است/بالاترین قیمت مصوب ماسک هزار و 500 تومان

بررسی فراز و نشیب‌های ضرورت استفاده از ماسک که توسط وزارت بهداشت به مردم اعلام شد و شرایط این کالا در بازار استان البرز خالی از لطف نیست، مردم به قیمت‌ها و نبود ماسک معترضند و مجموعه درمانی به ماسک نزدن به مردم!

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، پس از شیوع موج دوم کرونا و تغییر رفتار ویروس کرونا پزشکان وزارت بهداشت و درمان اعلام کرد که استفاده از ماسک واجب و ضروری است و همه مردم برای کمک به مقابله با شیوع کرونا و پیشگیری از بیماری ماسک بزنند.

اما این اعلام کافی نبود چرا که در این برهه زمانی هنوز دست سوء استفاده گران کوتاه نشده است و شاهدیم که ماسک با قیمت‌ بالا و غیر واقعی در کنار خیابان، سوپرمارکت‌ها، ابزار فروشی‌ها و بسیاری از مراکز دیگر بجز داروخانه‌ها به فروش می‌رسد!

با توجه به اینکه گفته شده استفاده چند ساعته از هر ماسک میزان اثرگذاری آن را کاهش می‌دهد، نیاز هر فرد در جامعه روزانه یک ماسک است، اما با توجه به کمبود این کالا و قیمت‌های نجومی آیا این امر ممکن است؟

البته گروهی نیز به استفاده از ماسک خانگی و پارچه اکتفا می‌کنند، معاون وزیر بهداشت و درمان نیز یکی از این افراد است و همین امر موجب شد تا بخشی از مردم از فکر خرید و استفاده از ماسک صنعتی غافل شوند.

تنها جایی که می‌توانیم ماسک نزنیم منزل است

کیومرث پوررستمی، معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان البرز، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، گفت: شیوع کرونا در موج دوم با شدت بیشتری آغاز شده است و ضرورت استفاده از ماسک همچنان مورد تأکید قرار دارد.

پوررستمی با بیان اینکه مردم تنها در منزل می‌توانند ماسک نزنند، اظهار کرد: وضعیت ما قرمز است و باید شرایط بهداشتی را رعایت کنیم چرا که رفتار مردم در این برهه از زمان بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ماسک‌های صنعتی برای استفاده از بخش درمانی است و ماسک‌های کارگاهی به دست مردم می‌رسد، ادامه داد: این دسته از ماسک‌های کارگاهی به تأیید دانشگاه علوم پزشکی رسیده است.

این مقام مسؤول اضافه کرد: با هدف ارتقاء کیفیت و افزایش ضریب ایمنی دوره‌های آموزشی و توجیهی برای کارگاه‌های کوچک تولید ماسک توسط دانشگاه علوم پزشکی برگزار می‌شود.

برگزاری دوره‌های آموزشی و توجیهی برای کارگاه‌های تولید ماسک توسط دانشگاه علوم پزشکی البرز

 

پوررستمی تصریح کرد: میزان تأثیر گذاری ماسک‌های پارچه ای و خانگی توسط وزارت بهداشت و درمان در حال بررسی است و به زودی اعلام خواهد شد.

در این میان مسئله به نام کمبود ماسک در داروخانه‌های استان و مراکز مربوطه و قیمت ماسک د مراکز غیر مربوطه مورد اعتراض شهروندان و مردم استان البرز قرار گرفته است که در این زمینه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان پاسخگو بود.

روزانه 130 هزار ماسک در البرز توزیع می‌شود

رامین ربیعی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، گفت: پیش از ورود ویروس منحوس کرونا به کشور تولید روزانه ماسک در استان البرز 30 الی 40 هزار عدد بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز با بیان اینکه از اسفند ماه تا کنون تعداد مراکز تولید ماسک در استان افزایش یافته است، گفت: تولید روزانه استان به دو میلیون و 500 عدد ماسک رسیده است.

به گفته وی این افزایش سرانه تولید با حمایت و کمک ستاد اجرایی فرمان امام و تأمین و تجهیز خطوط تولید به دستگاه‌های مورد نیاز اتفاق افتاد.

کمک‌های ستاد اجرایی فرمان امام (ره) منجر شد تا تولید ماسک در استان البرز به بیش از دو میلیون 500 عدد در روز برسد.

 

این مقام مسؤول تصریح کرد: در این میان 130 هزار عدد ماسک در هر روز استان توزیع و به دست شهروندان می‌رسد و ما بقی برای استفاده علوم پزشکی استان و صادر به سایر استان‌های نیازمند خواهد بود.

ربیعی یادآور شد: تاکنون توزیع ماسک توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شد اما با توجه به شرایط پیش آمده از این پس ماسک مورد نیاز علوم پزشکی تأمین خواهد شد و مابقی ماسک‌ها از کارخانه و کارگاه به صورت مستقیم به دست مردم خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه تصور می‌شود حوزه درمان در حوزه ماسک و تجهیزات ایمنی اشباع هستند، اظهار کرد: قیمت ماسک برای استفاده مردم هزار و 200 تا هزار و 400 تومان است و اگر مراکزی گران تر از این قیمت ماسک را به فروش رساندند شهروندان تخلف را به سامانه 124 گزارش کنند.

انتهای پیام/ج

نظر شما