شناسهٔ خبر: 41685634 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

تبلور خرد جمعی در بازارسرمایه

صاحب‌خبر -

 

 

 

مسیر رشد و توسعه با دریافت ایده‌ها، عقاید و تضارب آرا هموار می‌شود، تدوین مقررات و تعیین چارچوب‌ها برای حوزه‌های کسب و کار بر فعالیت بسیاری از ذینفعان اثرگذار است و ضرورت دارد تا با اخذ نظرات همه آنها، تغییرات با کمترین آسیبی به گروهی از ذینفعان، مسیر رو به جلو را هموار سازد، نقد جدی که همواره به تصمیم‌گیرندگان وارد می‌شود آن است که تصمیم ها فاقد بررسی کارشناسانه و برای یک وضعیت آزمایشگاهی اخذ می‌شود و نتایج موثری را به همراه ندارد.

حسن قالیباف اصل در این ارتباط گفته: بسیاری از تصمیمات بدون اخذ نظر فعالان بازار و در پشت درهای بسته بر مبنای نظر عده‌ای محدود اخذ می‌شوند؛ از طرفی بازار سرمایه، حوزه کسب و کار بسیار حساسی است که تغییرات آن می‌تواند آثار زیادی بر فعالیت بازیگران آن داشته‌ باشد؛ ضرورت دارد تا در فرآیند تصمیم‌گیری، آرا و دیدگاه‌های مختلف دخالت داده شود.

وی افزود: ضرورت دارد که از ظرفیت فعالان و اندیشمندان برای پیش‌بینی آینده و اتخاذ تدابیر لازم بهره برد و در این ارتباط، کارگروه‌های اندیشه‌ورزی و آینده‎‌پژوهی در جهت اجرائی‌سازی ایده‌های توسعه‌ای و همچنین جلب مشارکت دیدگاه‌های متفاوت در فرآیندهای توسعه شکل می‌گیرد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ایده تشکیل کارگروه اندیشه‌ورزی و آینده پژوهی، حدود سه ماه پیش یعنی از زمان ورود بنده به سازمان و به کمک فعالان و پیشکسوتان بازار مورد بررسی قرار گرفته و از امروز به طور رسمی اجرایی می‌شود. قالیباف اصل در توضیح اهداف تشکیل این ایده توضیح داد: کارگروه‌های اندیشه ورزی، اتاق‌های فکری هستند تا به وسیله آنها بتوانیم از خرد جمعی و تصمیم های خبرگان این حوزه در بازارسرمایه استفاده شود و این شائبه که تصمیم ها در بازارسرمایه در اتاق‌های بسته گرفته می‌شود، از بین رفته و فضای فعالیت در بازار سرمایه بیش از گذشته شفاف و کارآمد است.

وی با اشاره به اینکه اکنون این ایده جمع بندی شده و به نتیجه رسیده است، گفت: پنج کارگروه اصلی وجود دارد که موضوع های مهم بازارسرمایه را پوشش می‌دهند، این گروه‌ها قرار است به عنوان بازوی مشورتی و تصمیم‌ سازی برای سازمان بورس و ارکان بازار سرمایه مورد استفاده قرار گیرند که شامل: کارگروه «توسعه نهادهای مالی»، کارگروه «فناوری و IT » به منظور بررسی مشکلات فناوری اطلاعات و زیرساخت‌های معاملات، کارگروه «مدیریت بازار و ارزیابی ریسک بازار» برای پیگیری موضوع سلامت و شفافیت بازار و زیرساخت‌های این حوزه، کارگروه «رسانه، فضای مجازی و حقوقی» و کارگروه «توسعه بازار بدهی و تامین مالی» هستند.

به گفته وی، هر کدام از این کارگروه‌ها دارای هفت عضو شامل یک نفر سرگروه و یک نفر دبیر و پنج نفر عضو هستند.  هر کارگروه در فضای مجازی یک کانال یا شبکه ای ایجاد می‌کند و در فضای مجازی حضور دارد و به این ترتیب، فعالان آن حوزه را در فضای مجازی به گروه های موجود اضافه می‌کند. این اقدام کمک می‌کند تا به وسعتی که در فضای مجازی وجود دارد، طیف وسیعی از فعالان بازار بتوانند نظراتشان را مطرح کنند.

وی افزود: امکان دارد برای اجرای ایده های نهایی، به دریافت مصوبه یا انجام اقداماتی از سازمان بورس باشد، ممکن است بعضی از این مباحث در سطح شورا مطرح شود و یا اینکه حتی در سطح پیشنهادی به دولت و مجلس ارایه شود. همه این اقدام ها در چارچوب کمک به حوزه کسب و کار حوزه بازار سرمایه انجام می شود.   رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: همانطور که اشاره شد، از کارکردهای مهم این کارگروه ها تسهیل و بهبود فضای کسب و کار در حوزه بازار سرمایه است و موضوع تسهیل صدور مجوزها در دستور کار این کارگروه هاست تا از این طریق فضای بازار سرمایه برای فعالان حوزه بازار بهبود پیدا کند، به طوریکه اگر فعالان، نیازمند مجوز یا پاسخی از سازمان هستند در حداقل زمان پاسخ های خود را دریافت کنند.

نظر شما