نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

دانشمندان دانشگاه لوند خبر دادند؛

معرفی روش جدید درمان ویروس‌های تبخال

محققان دانشگاه لوند سوئد روش جدیدی برای درمان ویروس‌های تبخال در انسان کشف کردند.

صاحب‌خبر - به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، روش جدید ارائه شده توسط دانشمندان برای درمان تبخال به جای پروتئین های ویروسی که قبلاً مورد هدف قرار گرفته بودند، طیف گسترده ای از ویژگی های جسمی موجود در ژنوم ویروس را هدف قرار می دهد. این درمان شامل مولکولهای جدیدی است که به پوسته پروتئین ویروس نفوذ کرده و از ترک ژن های ویروس و نفوذ آن به سلول جلوگیری می کند. این روش منجر به مقاومت نمی شود و مستقل از جهش در ژنوم ویروس عمل می کند. نتایج به دست آمده در مجله PLOS Pathogenes منتشر شده است. عفونت های ویروس تبخال مادام العمر هستند و با دوره های تأخیر بین فعال شدن مجدد، درمان را دشوار می کند. چالش اصلی این واقعیت نهفته است که تمام داروهای ضد ویروسی موجود برای درمان ویروس تبخال منجر به مقاومت می شود. هم خصوصیات مولکولی و هم فیزیکی ویروس روند عفونت را تعیین می کند. با این حال، به گفته الکس اویلویچ ویروس شناس، تاکنون به خصوصیات جسمی ویروس توجهی نشده بود. اویلویچ گفت: «ما روش جدید و منحصر به فردی برای مطالعه ویروس ها بر اساس خصوصیات جسمی خاص آنها داریم. کشف ما نشانگر پیشرفت در تولید داروهای ضد ویروسی است زیرا پروتئین های خاص ویروسی را که می توانند به سرعت جهش پیدا کنند، هدف قرار نمی دهد و باعث ایجاد مقاومت در برابر دارو می شود. این دانشمندان اظهار کردند: امیدواریم که تحقیقات ما به مبارزه با عفونت های ویروسی که تاکنون غیرقابل تحمل بوده اند، کمک کند. این ویروس از یک پوسته پروتئین نازک(یک کپسید) تشکیل شده است و در درون آن ژنوم قرار دارد. اویلویچ پیش از این کشف کرد که ویروس تبخال دارای فشار داخلی بالایی است زیرا این ماده کاملاً با مواد ژنتیکی بسته شده است. فشار 20 اتمسفر است و این به ویروس های تبخال اجازه می دهد تا با خارج کردن ژنهای آن با سرعت زیاد به هسته سلول ورود و آن را آلوده کنند. سپس سلول تبدیل به کارخانه کوچک ویروس می شود که ویروس های جدیدی تولید می کند که می تواند سلول های دیگر موجود در بافت را آلوده و از بین ببرد و به حالت های مختلف بیماری منجر می شود. وی با کمک مطالعات بالینی در انستیتوی ملی بهداشت ایالات متحده ، مولکولهای کوچکی را شناسایی کرده که قادر به نفوذ به ویروس هستند و بدون آسیب رساندن به سلول، فشار را در ژنوم ویروس خاموش میکنند. ثابت شده که این مولکولها دارای اثر ضد ویروسی قوی هستند که چندین برابر بیشتر از درمان استاندارد در برابر برخی از انواع تبخال با داروی Aciclovir است. از آنجا که همه انواع ویروسهای تبخال از نظر ساختار و خصوصیات جسمی مشابهی دارند، این درمان ضد ویروسی روی انواع ویروس های موجود در خانواده تبخال مؤثر است. وی ادامه داد که داروهای موجود امروز برای مقابله با عفونت های ویروسی بسیار خاص در برابر پروتئین های ویروسی هستند و اگر ویروس جهش یابد (که به طور مرتب اتفاق می افتد) این دارو بی اثر است. با وجود این، اگر موفق به ایجاد درمانی باشید که به خصوصیات بدنی یک ویروس حمله کند؛ مانند کاهش فشار داخل پوسته ویروس تبخال، می توان با انواع داروهای مشابه با عفونت های ویروسی در یک خانواده ویروس مقابله کرد. علاوه بر این، حتی اگر ویروس نیز جهش یابد بر فشار داخلی ویروس تبخال تأثیر می گذارد. دانشمندان اعلام کردند که نتیجه مطالعه حاضر اولین قدم به سوی هدف تولید دارو است و ما در حال حاضر داده های اولیه مثبتی داریم که نشان می دهد عفونت تبخال می تواند برای انواع ویروس تبخال از جمله سویه های مقاوم متوقف شود. انتهای پیام/