شناسهٔ خبر: 41652250 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی دانشگاه هاروارد درباره انتخابات نوامبر آمریکا منتشر شد

پیشتازی 10 درصدی بایدن از ترامپ

اشاره: تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر۲۰۲۰ (آبان99) آمریکا با اختلاف ۱۰ درصد از رئیس‌جمهور کنونی این کشور و نامزد جمهوری‌خواهان پیشتاز است؛ به‌طوری‌که اکثریت شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نامزد دموکرات‌ها را برای رهبری آمریکا در جریان پاندمی ویروس کرونا و ناآرامی‌های نژادی مناسب‌تر می‌دانند. پایگاه خبری هیل گزارش داد نتایج تازه‌ترین نظرسنجی دانشگاه هاروارد - پایگاه نظرسنجی هریس نشان‌ داد که میزان حمایت‌ها از جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر ۵۵ درصد است درحالی‌که میزان حمایت‌ها از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان ۴۵ درصد است. این آمار از ماه ژوئن که بایدن پیشتاز بود، تغییر نکرده است. نکته جالب دیگر این‌که بایدن از حمایت ۹۱ درصد از دموکرات‌ها برخوردار است درحالی‌که ترامپ از حمایت ۸۷ درصد از جمهوری‌خواهان برخوردار است؛ همچنین میزان حمایت از بایدن و ترامپ در بین افراد مستقل به ترتیب ۵۶ و ۴۴ درصد است. البته ترامپ به این موضوع واکنش نشان داد و دوشنبه‌شب در کنفرانس خبری خود گفت: «وضعیت من در نظرسنجی‌ها عالی است؛ چهار سال پیش هم می‌گفتند من در همه‌جا دارم می‌بازم، اما درنهایت پیروز شدم.»

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل: تازه‌ترین نظرسنجی دانشگاه هاروارد-پایگاه نظرسنجی هریس نشان‌ داد که میزان حمایت‌ها از جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر ۵۵ درصد است درحالی‌که میزان حمایت‌ها از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان ۴۵ درصد است. بایدن از حمایت ۹۱ درصد از دموکرات‌ها برخوردار است درحالی‌که ترامپ از حمایت ۸۷ درصد از جمهوری‌خواهان برخوردار است. اما میزان حمایت از بایدن و ترامپ در بین افراد مستقل به ترتیب ۵۶ و ۴۴ درصد است اگرچه ۳۸ درصد از افراد مستقل گفتند که ممکن است نظرشان در ۱۰۰ روز باقیمانده به انتخابات ۲۰۲۰ تغییر کند.

مسیر درست یا نادرست
نرخ تأیید شغلی ترامپ ۴۴ درصد است که سه درصد نسبت به نظرسنجی‌های پیشین افزایش داشته است. ۶۰ درصد از افراد مستقل عملکرد شغلی ترامپ را تأیید نمی‌کنند. ۴۷ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی دید مثبتی به بایدن دارند، درحالی‌که این آمار درخصوص ترامپ ۴۲ درصد است. به‌طورکلی، دوسوم از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی ازجمله ۸۳ درصد از دموکرات‌ها و ۶۹ درصد از افراد مستقل می‌گویند که آمریکا در مسیر نادرستی قرار دارد. ۵۰ درصد از جمهوری‌خواهان معتقدند که آمریکا در مسیر درستی قرار دارد و ۵۰ درصد دیگر می‌گویند که این کشور در مسیر نادرستی قرار دارد.

کرونا؛ دغدغه رأی‌دهندگان
ویروس کرونا با اختلاف زیاد اصلی‌ترین دغدغه شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی است به‌طوری‌که ۵۴ درصد، این بیماری را یکی از سه موضوع مهمی که آمریکا با آن روبه‌رو است می‌دانند. ۳۲ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اقتصاد را به‌عنوان اصلی‌ترین موضوع نام‌برده‌اند درحالی‌که ۲۵ درصد خدمات درمانی و ۲۲ درصد روابط نژادی را اصلی‌ترین موضوع کشورشان می‌دانند. ترامپ در روزهایی اخیر استراتژی خود پیرامون ویروس کرونا را تغییر داده و هشدار داده که باید این ویروس مرگبار را جدی گرفت و روزهای سختی پیش رو قرار دارد. ترامپ در حال حاضر از مردم خواسته تا ماسک بزنند. وی کنوانسیون حزب جمهوری‌خواه در جکسونویل را لغو کرد و نشست‌های روزانه خود پیرامون ویروس کرونا را از سرگرفته است. اما درخصوص اینکه چه کسی کشور را در دوران ویروس کرونا بهتر رهبری می‌کند، بایدن با کسب ۵۵ درصد آرا در مقابل ترامپ با ۴۵ درصد آرا با یک اختلاف ۱۰ درصدی پیشتاز است.

تلاش کاخ سفید و سنا
مارک پن، مدیر این نظرسنجی گفت: همزمان با کاهش نرخ تأیید عملکرد ترامپ در مبارزه با ویروس کرونا، جایگاه انتخاباتی او نیز متزلزل می‌شود. او در چند ماه گذشته ۱۰ درصد از میزان تأیید عملکردش در مدیریت ویروس کرونا را از دست داد. آمار به‌دست‌آمده از اینکه چه کسی در مدیریت ویروس کرونا بهتر عمل می‌کرد دقیقاً نشان‌دهنده نتایج انتخابات است و تأکید می‌کند که ویروس کرونا اصلی‌ترین موضوع کشور است و باقی مسائل در مقایسه با آن اهمیتی ندارند. جمهوری‌خواهان کاخ سفید و سنا در تلاش‌اند تا طی چند روز آتی پس از تلاش فراوان برای دستیابی به یک توافق درخصوص چندین موضوع کلیدی، بسته کمکی ویروس کرونا را نهایی کنند. تنها ۴۱ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی عملکرد جمهوری‌خواهان کنگره را تأیید می‌کنند درحالی‌که میزان تأیید عملکرد دموکرات‌ها در کنگره ۴۸ درصد است.

نابرابری نژادی
بایدن همچنین درخصوص مسئله نژادی و حفظ نظم و آرامش با ۵۹ درصد آرا در مقابل ترامپ با ۴۱ درصد آرا پیشتاز است. بایدن متحدسازتر دیده می‌شود به‌طوری‌که ۶۱ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند وی در متحد کردن مردم آمریکا بهتر عمل می‌کند. اما اختلاف و دودستگی در بین شرکت‌کنندگان در خصوص موضوع نظم و قانون زیاد است به‌طوری‌که ۵۲ درصد می‌گویند بایدن رهبر بهتری است درحالی‌که ۴۸ درصد می‌گویند ترامپ رهبر بهتری است. ترامپ برای رسیدگی به اعتراضات سراسری نیروهای فدرال را به شهرهایی که اعتراضات و رویدادهای خشونت‌آمیز را تجربه می‌کنند، اعزام کرد. این مسئله یک موضوع نگران‌کننده در بین شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی محسوب می‌شود. ۷۷ درصد گفتند که نسبت به افزایش جرم و جنایت در شهرها نگران‌اند. ۴۲ درصد از شرکت‌کنندگان این جنایت‌ها را به اعتراضات نسبت دادند درحالی‌که ۲۸ درصد آن‌ها را به سرخوردگی‌ها از بیکاری، ۱۴ درصد به ترس پلیس از درگیر شدن با شهروندان، ۱۰ درصد به کاهش بودجه پلیس و هفت درصد به عقب‌نشینی عمدی پلیس نسبت دادند.

اقتصاد و چین
بااین‌حال ترامپ درخصوص مسئله اقتصاد با ۵۳ درصد نسبت به بایدن با ۴۷ درصد پیشتاز است. اما درخصوص مدیریت مسائل با چین، بایدن با ۵۴ درصد آرا در مقابل ترامپ با ۴۶ درصد آرا نامزد قوی‌تری محسوب می‌شود، اگرچه کمپین انتخاباتی ترامپ چین را یکی از موضوعات اصلی برای انتخابات مجدد وی اعلام کرده است. گفتنی است این نظرسنجی بین ۲۱ تا ۲۳ ژوئیه انجام‌شده و در آن ۱۹۳۲ تن شرکت داشتند. نتایج کامل این نظرسنجی طی روزهای آتی منتشر خواهد شد. البته به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه‌شب در کنفرانسی خبری در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر عملکرد دولت او و پیش‌بینی وضع حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا گفت: «نتایج نظرسنجی‌های اخیر بسیار خوب است و ما در کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، آریزونا، جورجیا و فلوریدا پیشتاز هستیم. ما اخبار جعلی داریم، وقتی به این‌گونه اخبار و نظرسنجی‌ها نگاه می‌کنیم وضعیت بسیار وحشتناک است، ولی چهار سال پیش هم همین‌طور بود، من در همه‌جا‌ها داشتم می‌باختم،در همه ایالت‌هایی که طبق نظرسنجی‌ها من بازنده بودم، درنهایت پیروز شدم.»

نظر شما