شناسهٔ خبر: 41649553 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

فقط 50 درصد مردم قم ماسک می‌زنند

جولان دوباره کرونا در استان قم

صاحب‌خبر -


پریسا عظیمی
خبرنگار
بنابراعلام منابع رسمی آمار ابتلا به ویروس خطرناک کووید19 در استان قم دو، سه هفته‌ای است که دوباره بالا رفته و در حال خروج از وضعیت زرد و ورود به مرحله قرمز است. افزایش مراجعه مبتلایان به بیمارستان‌های این استان حاکی از آن است که کادر درمان باید آمادگی‌شان را بیشتر کنند. این در حالی است که کادر پرستاری وپزشکی دیگر توان پذیرش بیماران را ندارند.
بنابراعلام رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی قم، تمام بیمارستان‌های این استان دوباره درگیر کرونا شده‌اند و با افزایش بیماران دستور اکید داده شده تمام بیمارستان‌ها باید بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا را پذیرش کنند.
محمدرضا قدیر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما روند ابتلا را در این استان بالا اعلام کرد و افزود: در صورت تداوم شرایط کنونی روند بیماری، وضعیت نگران‌کننده‌تر خواهد شد. تا وقتی که در کل کشور با روند افزایش شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم و تمام استان‌های اطراف قم هم در مرحله هشدار هستند، نگهداشتن وضعیت استان قم در مرحله زرد بسیار سخت است و بزودی وضعیت آن قرمزخواهد شد. متأسفانه تردد بین استان‌ها همچنان وجود دارد و مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور به قم می‌آیند و همین مسأله باعث انتقال هرچه بیشتر این ویروس بین مردم شده است.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی قم با اشاره به اینکه میزان تماس‌ها و ارتباط‌های مردمی نسبت به چند هفته اخیر زیادتر شده، اظهار داشت: آمار استفاده از ماسک بین مردم خیلی پایین است. بر اساس آمار در استان قم حدود ۵۰ درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند که آمار کمی است؛ البته استفاده از ماسک در ادارات و اماکن عمومی اجباری شده با این حال اگر استفاده از این وسیله بهداشتی به ۹۰ درصد برسد و فاصله اجتماعی نیز رعایت شود به‌طور حتم بسیاری از محدودیت‌‌های اجتماعی لغو و آمار مبتلایان نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
وی رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی بیماران بهبود یافته کرونایی را نیز از دیگر دلایل افزایش انتقال ویروس دانست و تصریح کرد: برخی از بیماران بعد از گذراندن دوران قرنطینه به‌دلیل خسته شدن و کلافگی، از ماسک استفاده نمی‌کنند در حالی که این مسأله نیاز به همکاری و همدلی بیشتری از سوی این افراد که دوران سخت بیماری را گذرانده‌اند، دارد. مردم هم باید این نکته را مهم تلقی کنند. کادر درمان آسیب دیده و در این راه به کمک مردم بسیار نیاز دارد.
دکتر قدیر درباره افزایش آمار تست‌ها نیز گفت: تا دو ماه گذشته تست‌های مثبت کمتر از ۱۵ درصد بود، اما در حال حاضر به‌دلیل افزایش بیماری و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی زنجیره انتقال ویروس نه تنها قطع نشده بلکه افزایش هم پیدا کرده و اکنون تست‌های مثبت به ۴۰ تا ۵۰ درصد رسیده است.
وی از دیگر دلایل افزایش انتقال ویروس را تجمعات و مراسم‌ عزا و عروسی و مسافرت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: نظارت و پایش‌ها در برگزاری مراسم‌ بیشتر شده و متأسفانه دیده شده که دراین مجالس پروتکل‌های بهداشتی به‌طور کامل رعایت نمی‌شود.
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی قم درخصوص اینکه چرا در استان با توجه به افزایش بیماری با برگزاری این مراسم‌ها‌ برخورد نمی‌شود، اظهار داشت: برخورد با این مراسم‌ها نیاز به مصوبه ستاد ملی کرونا دارد و ما در این زمینه نمی‌توانیم ورود کنیم. صاحبان مراسم می‌توانند با رعایت پروتکل‌ها از جمله اینکه مراسم با تعداد نفرات کمتر اقوام برگزار شود و زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، مراسم را بگیرند اما معقولانه‌تر این است که حتی المقدور مراسم برگزار نشود.
وی همچنین در مورد ظرفیت بیمارستان‌های استان قم اظهار داشت: در حال حاضر بیمارستان‌های کامکار و فرقانی پذیرش بیماران کرونایی را دارند. اخیراً بیمارستان شهید بهشتی هم بیماران مشکوک و مبتلا را پذیرش می‌کند. با افزایش شیوع کرونا به تمام بیمارستان‌های استان دستور داده شده که بیماران کرونایی را بپذیرند و در صورت تکمیل ظرفیت بیمار را به دیگر بیمارستان‌ها ومراکز درمانی استان منتقل کنند.


نظر شما