شناسهٔ خبر: 41645122 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل دامپزشکی قم

۲ کشتارگاه دام در قم برای نذورات عید قربان پیش بینی شد

قم - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی قم با بیان اینکه طبق مصوبه ستاد ملی کرونا کشتار دام در عید قربان فقط در کشتارگاه ها انجام می شود، گفت: ۲ مرکز کشتارگاه دام در قم برای ذبح دام و همچنین جمع آوری نذورات در این روز پیش بینی شده است.

صاحب‌خبر -

"مهدی رفیعی" روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: کشتارگاه های دام شهرداری و پرتو در این خصوص پیش بینی شده و از ساعت ۶ تا ۱۳ روز عید قربان نیز آماده پذیرش دام و نذورات می باشند.

وی اضافه کرد: کشتارگاه شهرداری در سه راهی خرمشهر و کشتارگاه پرتو نیز در کیلومتر ۱۳ جاده قم - جعفریه قرار دارد.

رفیعی گفت: علاوه بر این دو مرکز اصلی، کشتارگاه مجموعه بهزیستی و مسجد جمکران که معمولا جهت توزیع نذورات مورد استفاده قرار می گیرند، نیز در عید قربان فعال هستند.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل شرایط کرونایی بر خلاف سال های قبل کشتارگاه های عرضه و کشتار شهرداری مستقر در سطح شهر، را نخواهیم داشت، تاکید کرد: شهروندان برای نذورات خود از ظرفیت دو کشتارگاه فوق استفاده کنند.

مدیرکل دامپزشکی قم گفت: در روز عید قربان ۱۹ تیم دامپزشکی استان شامل ۹ تیم ثابت در مراکز بخش ها، کشتارگاه ها و ستاد و همچنین ۱۰ تیم سیار نیز در سطح شهر فعالیت دارند و به صورت رایگان بر ذبح دام نظارت بهداشتی را اعمال می کنند.

رفیعی با تاکید بر اینکه شهروندان حدالامکان ذبح دام را در کشتارگاه انجام دهند، خاطر نشان کرد: در صورت ذبح دام در منزل با شماره تلفن های ۳۶۱۲۳۴۵۶ و ۳۶۱۲۳۴۵۷ تماس بگیرند تا اکیپ مورد نظر در اسرع وقت برای نظارت بر لاشه دام ذبح شده به محل اعزام شوند.

رفیعی همچنین ضرورت استفاده از ماسک و دستکش در هنگام ذبح دام را مورد توجه قرار داد و گفت: موضوع انتقال بیماری های مشترک انسان و دام نباید مورد غفلت قرار گیرد و کشتار دام باید در مکانی انجام شود که امکان شست و شوی خون و آلودگی ها وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به خطر بیماری تب کریمه کنگو گوشت دام ذبح شده را باید پیش از قطعه قطعه کردن ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنیم، ولی اگر بلافاصله قصد انجام این کار را داریم استفاده از دستکش ضروری می باشد.

وی یادآور شد: محتویات زائد و غیر قابل استفاده دام ذبح شده نیز باید به صورت بهداشتی و بدون آلوده کردن محیط جمع آوری شود.

رفیعی با بیان اینکه در تیم های دامپزشکی استان ۲۸ تَن از پزشکان و کارشناسان دامپزشکی حضور دارند، گفت: ۶ تَن روحانی ناظر نیز کنترل های لازم در مورد ذبح شرعی را انجام خواهند داد.

مدیرکل دامپزشکی قم همچنین ضمن توصیه به شهروندان در مورد رعایت پروتکل های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا، گفت: شهروندان برای نذورات خود در عید قربان از ظرفیت انجمن ها و مجموعه های خیریه مانند کمیته امداد امام (ره)، اداره کل بهزیستی و آستان مقدس حضرت معصومه (س) و دستگاه های مرتبط با خیران استفاده کنند، چرا که این مراکز به طور متمرکز نذورات را دریافت و توزیع می کنند و هر چقدر آمد و شدها و تجمع های کمتری داشته باشیم، مدیریت کرونا بهتر صورت می گیرد.

وی افزود: افرادی که برای نذورات خود به کشتارگاه مراجعه می کنند، باید ضمن حضور حداقلی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و مسائل ضد عفونی، ماسک و دستکش بهداشتی نیز همراه داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی قم در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در عید قربان سال گذشته در مجموع سه هزار و ۲۲۹ راس دام ذبح شده شامل ۲ هزار و ۷۴۰ راس گوسفند، ۴۴۹ راس بز و ۴۰ راس گاو مورد بازدید و نظارت قرار گرفت، که از این تعداد ۹ لاشه به صورت کامل ضبط و ۷۷ لاشه نیز اصلاح شد.

وی افزود: در جریان این اقدامات ۶۶۲ کیلوگرم گوشت غیر بهداشتی از زنجیره مصرف استان خارج شد.

مدیرکل دامپزشکی قم با اشاره به اینکه در کبد، ریه و کلیه دام های ذبح شده نیز موارد ضبط و اصلاح شده وجود داشته است، گفت: سال قبل ۷۷ مورد کبد دام ضبط و ۲۳۰ کبد نیز اصلاح شد، و ۱۴۵ ریه و چهار کلیه دام نیز ضبط شد.

وی افزود: در عید قربان پارسال ۵۵۰ راس دام در پایگاه های متعلق به شهرداری ذبح شد، و امسال با توجه به فعال نبودن این مراکز، شاهد افزایش کشتار در کشتارگاه های تعیین شده خواهیم بود، از این رو برای جلوگیری از ورود بیش از اندازه افراد به کشتارگاه تا جایی که امکان دارد از ظرفیت مجموعه های خیرین استفاده شود.

۱۰ هزار بسته گوشت در اختیار مددجویان کمیته امداد امام قم قرار می گیرد

مسئول اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی کمیته امداد امام قم نیز در این نشست خبری اظهار داشت: امسال قرار است در عید قربان یک بسته گوشت بهداشتی در اختیار هر خانوار تحت پوشش کمیته امداد قم قرار بگیرد که تاکنون برای ۱۰ هزار بسته تامین اعتبار شده است.

محمود تلخابی گفت: برای توزیع این تعداد بسته غذایی هماهنگی های لازم با یکی از مراکز بسته بندی صنعتی قم انجام شده تا بر اساس بُعد خانوار و تعداد افرادی که در خانواده ها وجود دارند از یک تا سه کیلوگرم گوشت در اختیار نیازمندان قرار بگیرد.

وی گفت: با برنامه ریزی انجام شده این بسته های غذایی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت بین خانواده های تحت پوشش توزیع می شود که این اقدام برای مددجویان سالمند و روستایی درب منازل آنها صورت خواهد گرفت.

مسئول روابط عمومی کمیته امداد قم با اعلام آمادگی نهاد متبوع خود برای جمع آوری نذورات شهروندان در عید قربان بیان کرد: شهروندان در صورتی که دام زنده در اختیار ما بگذارند، در محل کشتارگاه ذبح نموده و گوشت آن را نیز توزیع می کنیم./

نظر شما