شناسهٔ خبر: 41638057 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دامپزشکی خلخال برای ارائه خدمات معاینه لاشه‌های قربانی آماده شد

اردبیل _ ایرنا _ رییس اداره دامپزشکی خلخال گفت: با افزایش تقاضا برای خرید گوشت قرمز و آلایش خوراکی دام ، بازرسی‌های بهداشتی در این شهرستان تشدید شده و دامپزشکان و کارکنان این اداره خدمات رایگان معاینه بهداشتی لاشه‌های دام قربانی شده را به مردم منطقه ارائه می‌کنند.

صاحب‌خبر -

دکتر علی بهرو روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: باتوجه به شیوع بیماری مشترک تب کریمه کنگو در برخی از استان‌ها ، از اهالی خلخال خواست می‌شود که از خرید گوشت‌ دام‌های ذبح غیرمجاز فاقد نظارت بهداشتی دامپزشکی و خارج از کشتارگاه‌ها بویژه کشتار دام در روستاها خودداری کنند.

وی با اشاره به همکاری خوب مردم در عید قربان سال گذشته با دامپزشکی در معاینه لاشه‌های قربانی شده دام قبل از مصرف افزود:  انتظار از مردم  خلخال حصول اطمینان از ممهور بودن لاشه‌ها  به مهر بهداشتی دامپزشکی هنگام خرید گوشت و تهیه فرآورده‌های خام دامی به صورت بسته بندی کددار و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی از قصابی‌ها  و فروشگاه‌های مجاز می‌باشد.
وی گفت: دست‌اندرکاران تماس با دام‌های زنده ، دامداران ، کارگران دامداری‌ها ، ذبح‌کنندگان و سلاخان، کارگران کشتارگاه‌ها و تمام افراد مرتبط با دام نیز باید با دقت و حساسیت بیشتری موارد بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام و یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون و ترشحات لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

رییس اداره دامپزشکی خلخال بیان کرد:  دامداران از انتقال، خرید و فروش دام‌های مشکوک و غیربومی بدون مجوز دامپزشکی خودداری کرده و با استفاده از سموم مناسب دام‌ها و جایگاه‌های دامی را به طور مستمر و مداوم سمپاشی کرده و از جداسازی و له کردن کنه‌های موجود بر روی دام‌ها بپرهیزند.

او گفت:به مردم توصیهخ می شود کهاز خرید گوشت قرمز حاصل از کشتار غیرمجاز دام جدا خودداری کرده و پس از خرید گوشت از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی حداقل ۲۴ ساعت گوشت را در دمای یخچال در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد نگهداری کنند.

بهرو افزود: همچنین شهروندان آلایش خوراکی دامی شامل دل ، جگر و قلوه را  به صورت بسته‌بندی کددار و تحت نظارت دامپزشکی که دارای تاریخ تولید و انقضا است، خریداری کرده و هنگام خردکردن گوشت و آلایش دامی موارد بهداشتی را رعایت کنند.

رییس اداره دامپزشکی خلخال تشریح کرد: پرهیز از هرگونه  تماس با دام آلوده ، ذبح ، قطعه قطعه کردن لاشه تازه ، مصرف گوشت تازه خام و نیم پز ، تماس با خون و ترشحات دام بیمار از مهم‌ترین راه‌های انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

وی افزود: رعایت حفاظت فردی و استفاده از دستکش ، روپوش ، چکمه ، عینک و ماسک توصیه بهداشتی دامپزشکی است که علاوه بر پیشگیری از بیماری‌های مشترک از انتقال مکانیکی و ثانوی عوامل برخی از بیماری‌ها از جمله ویروس بیماری کووید ۱۹ نیز جلوگیری می‌کند.
بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام بوده و به راحتی و سهولت قابل پیشگیری است، به شرطی که مردم با جدیت نکات بهداشتی را  در زمینه تهیه و مصرف گوشت و فراورده‌های خام دامی رعایت کنند.
این بیماری از ظاهر دام قابل تشخیص نیست اما دامی که در کشتارگاه و تحت نظارت دامپزشکی ذبح می‌شود ، لاشه دام به مدت ۲۴ ساعت در سالن‌های پیش سرد و سردخانه در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد نگهداری شده و با توجه به از بین رفتن ویروس در این شرایط گوشت و آلایش خوراکی سالم و مطمئن وارد چرخه مصرف می‌شود.

نظر شما