شناسهٔ خبر: 41614866 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس دامپزشکی بافق: ذبح دام روز عید قربان در معابر عمومی ممنوع است

یزد - ایرنا- رییس دامپزشکی بافق گفت: درچارچوب رعایت نکات بهداشتی و جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ،ذبح گاو، شتر و گوسفند ویژه روز عیدقربان در معابر عمومی این شهرستان ممنوع است.

صاحب‌خبر -

دکتر فرزانه سالاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قربانی کردن دام در معابر عمومی موجب انتشار انواع ویروس‌ها و بیماری ها به ویژه در شرایط کرونایی می‌شود و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

وی با بیان اینکه مردم از کشتار دام‌ در حاشیه  خیابان ها ،معابر شهری و روستایی اجتناب کنند، اضافه کرد: هر نوع کشتار دام با نظارت کارشناسان دامپزشکی در کشتارگاه این شهر و مکان‌های بهداشتی تعیین شده انجام شود.

وی اظهار کرد: دامپزشکی به عنوان متولی امنیت غذایی، سلامت و بهداشت جامعه آمادگی دارد ، مانند سال‌های گذشته با ایجاد جایگاه‌های عرضه بهداشتی دام زنده در شهرستان از ذبح غیربهداشتی دام جلوگیری کند و خدمات مناسبی را به شهروندان ارایه دهد.

سالاری تصریح کرد: دام‌هایی که در جایگاه مورد تایید دامپزشکی عرضه می‌شوند قبل از حمل ،مورد معاینه قرار می‌گیرد و پس از ورود به جایگاه‌ها و قبل از خرید مشتری توسط دامپزشک معاینه، و سپس ذبح بهداشتی انجام می‌شود و هموطنان می‌توانند از سلامت کامل قربانی اطمینان کامل داشته باشند.

رییس دامپزشکی بافق با بیان اینکه گروه‌های ثابت و سیار بر ذبح دام در شهرستان نظارت دارند بیان کرد: خریداران دام‌های کوچک و بزرگ، قبل از کشتار از سلامت دام اطمینان پیدا کنند.

سالاری به مردم توصیه کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و احتمال ذبح غیربهداشتی دام در معابر، مراتب غیرقانونی و تخلف را به مراکز تحت نظارت دامپزشکی  یا از طریق تلفن ۳۲۴۳۷۳۱۲ و سامانه پاسخگوی ۱۲۱۵ دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

دهم ذیحجه( دهم مردادماه) مصادف با عید سعید قربان بنا بر سنت اسلامی، قربانی در این عید یادآور و تکرار سنت ابراهیم (ع) و نماد مبارزه با نفس است طوری که دستور خداوند به حضرت ابراهیم(ع) در مورد ذبح حضرت اسماعیل(ع) برای این منظور بوده است.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

همچنین مدیرکل دامپزشکی یزد دیروز به ایرنا گفته بود که ۲۷ گروه ثابت و سیار بر ذبح شرعی و بهداشتی دام های نذری شهروندان در روز عید قربان ( دهم مرداد) در ۱۰ شهرستان استان نظارت دارند.

دکنر علی فاتحی نیا  ، با اشاره به شیوع بیماری کرونا و همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی در خصوص طرح نظارت بهداشتی ویژه عیدقربان ، افزود: از این تعداد ۱۵ گروه سیار و بقیه گروه های ثابت و نیروهای مرتبط با دامپزشکی هستند.

وی اظهار کرد: در این طرح ۱۵ ناظر ذبح شرعی در کشتارگاه های صنعتی ، سنتی استان و ۲ قربانگاه موقت دام در شهر یزد حضور دارند.

مدیرکل دامپزشکی یزد با بیان اینکه در روز عید قربان دام ها به صورت رایگان ذبح می شوند، تصریح کرد: برای پیشگیری از ویروس کرونا، افراد از تجمع در محل کشتارگاه های استان خودداری و کاملا پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

همچنین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز( یکشنبه)  گفته بود: از اوایل اسفند ۹۸ تاکنون ۲۹۱ هزار و ۱۷۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با فوت ۲۱۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد افراد متوفی به ۱۵ هزار و ۷۰۰ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری بیان کرد: از ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر پنجم مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی،  ۲ هزار و ۳۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور شناسایی شدند که یک هزار و ۲۸۲ نفر ،آنها بستری شده اند.

معاون وزیر بهداشت گفت:  تاکنون ۲۵۳ هزار و ۲۱۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و همچنین سه هزار و ۶۹۵ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند که تاکنون ۲  میلیون و ۳۲۷ هزار و ۸۵۰ آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ هم در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: همانند روزهای گذشته استان‌های مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند، همچنین شرایط در استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار است.

لاری گفت: مهم‌ترین دغدغه این روزهای ما، ابتلای کادر درمان به ویروس کرونا و خستگی آنهاست. با رعایت اصول سه گانه شست‌وشوی دست‌ها، رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک می‌توانیم به کادر درمان کمک کرده و زنجیره انتقال ویروس کرونا را متوقف کنیم.

نظر شما