شناسهٔ خبر: 41602166 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

امام جمعه انزلی:

نماز جمعه یک پایگاه جامع و اثرگذار در جامعه اسلامی است

سعیده مصطفوی

امام جمعه انزلی، با بیان اینکه نماز جمعه یک پایگاه جامع و اثرگذار در جامعه اسلامی است، افزود: نماز جمعه صرفا خطبه نیست، بلکه فرصتی است که بخشی از آن شامل خطبه می شود و می توان از آن برای کارهای فرهنگی و اثرگذار بهره برد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین عصر امروز در نشست خبری که به مناسبت پنجم مردادماه، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: نماز جمعه یکی از مهمترین فرایض دینی ما و عملی عبادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه نماز جمعه یک پایگاه جامع و اثرگذار در جامعه اسلامی است، افزود: نماز جمعه صرفا خطبه نیست، بلکه فرصتی است که بخشی از آن شامل خطبه می شود و می توان از آن برای کارهای فرهنگی و اثرگذار بهره برد.

امام جمعه انزلی تصریح کرد: نقش نماز جمعه در ۴۱ سال انقلاب و در مباحث مختلف، نقشی بی‌بدیل است؛ بنابراین باید در حفظ آن تلاش کنیم و این امر با گفت وگو، پیشنهاد، انتقاد و همفکری ممکن خواهد شد و اگر برای هم افزایی اهتمام داریم، قطعا باید در صحنه حاضر باشیم و این مسئله از راه دور امکان پذیر نیست.

شمس الدین افزود: اگر حضور در نماز جمعه برای عموم مردم اثرگذار بوده و نیازهایی که در بخش فرهنگی و مطالب مورد نیاز تامین شود، قطعا حضور پررنگی خواهند داشت لذا سعی ما باید بر این باشد که این فضای نماز جمعه را اثرگذار برای مردم مخصوصا جوانان تنظیم کنیم.

وی ادامه داد: خدای متعال در قرآن کریم در سوره جمعه فضیلت ویژه برای نماز جمعه و نوع برخوردی که مسلمانان و مومنین باید با نماز جمعه داشته باشند بیان فرموده است؛ همچنین در فرمایش معصومین(ع) نیز عبارات متعددی در رابطه با نماز جمعه و اهمیت آن آمده است.

امام جمعه انزلی درخصوص میزان استقبال جوانان از نماز جمعه، گفت: میزان استقبال متفاوت است، یعنی در بعضی مناطق استقبال جوانان بسیار پررنگ و در بعضی جاها کمتر است که به عواملی بستگی دارد؛ از جمله این عوامل مجموعه برگزارکننده، مکان برگزاری و مطالبی است که بیان می شود و برنامه‌هایی که در حاشیه نماز جمعه اجرا می شود در میزان استقبال عموم مردم مخصوصا جوانان اثرگذار است.

شمس الدین به نقش رسانه ها در برگزاری هرچه باشکوه تر نماز جمعه اشاره کرد و افزود: رسانه‌ها نسبت به نماز جمعه اهتمام بیشتری داشته باشند؛ نه اینکه صرفا اخبار نماز جمعه را منعکس کنید، بلکه انتظار داریم در به‌روز شدن و پرمحتواتر کردن برنامه های جنبی نماز جمعه از لحاظ کمی و کیفی مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، تصریح کرد: این بیانیه نقشه راه دهه پنجم انقلاب اسلامی به بعد است و قاعده مطلب این است وقتی نقشه راهی ترسیم و ابلاغ می‌شود همه نسبت به آن مسئولیت دارند.

امام جمعه انزلی با بیان اینکه برای رسیدن به چشم‌انداز تمدن اسلامی باید به بیانیه گام دوم توجه کنیم و همه احساس تکلیف و تعهد را در خود داشته باشیم، خاطرنشان کرد: وظیفه ما نسبت به بیانیه گام دوم انقلاب در بخش فردی و اجتماعی است و لذا در بخش فردی باید به رهنمودهای این بیانیه به تناسب بخش های مختلف زندگی فردی خود عمل کنیم و در بخش اجتماعی افرادی که مسئولیت دارند باید در حوزه مسئولیت خود محتوای بیانیه را در جامعه عملیاتی کنند. همچینن کسانی که مسئولیت اجرایی ندارند به تناسب شغل خود در این زمینه باید احساس مسئولیت داشته باشند.

وی به نزدیک شدن روز عرفه اشاره و تصریح کرد: عرفه به معنای شناخت و معرفت است و هر چه بنیان‌های فکری، اعتقادی و دینی را تقویت و گسترده کنیم توجه به خدا بیشتر می‌شود و در این صورت از فرصت‌هایی همچون عرفه که روز دعاست استفاده بیشتری خواهیم داشت.

شمس الدین، با بیان اینکه در روزهای کرونایی قرار داریم، گفت: در کنار همه آسیب‌هایی که این ویروس داشت یکی از دستاوردهای این ابتلا و فرصتی که از این تهدید به دست آمد، استفاده بیشتر از فضای مجازی برای انتقال مفاهیم دینی به علاقمندان و بهره معنوی مومنین بود.

امام جمعه انزلی، همچنین به فرارسیدن ایام محرم اشاره کرد و متذکر شد: همه مسئولان شرایط این بیماری را به ما گوشزد کردند و باید رعایت بهداشت را در همه شرایط مد نظر قرار دهیم. در ایام محرم نیز نمی توان عشق و ارادت به امام حسین(ع) را ابراز نکرد و رسالتی که نسبت به زنده نگه داشتن پیام عاشورا داریم را باید به انجام برسانیم و محرم را تعطیل نکنیم، اما باید تلاش داشته باشیم و بی‌مبالاتی نسبت به این ویروس صورت نگیرد.

انتهای پیام

نظر شما