شناسهٔ خبر: 41601837 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مدیر کل راه و شهرسازی مطرح کرد؛

سودجویی دلالان و عدم کنترل بازار مصالح دلیل گرانی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد

مدیر کل راه و شهر سازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه اطلاعات کافی در خصوص میزان خانه های خالی در استان وجود نداردگفت:سودجویی دلالان و عدم کنترل بازار مصالح از دلایل گرانی مسکن در استان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پژمان نیک اقبالی مدیر کل راه و شهر سازی کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با صبح زاگرس با بیان اینکه بازار مسکن تابع شرایط خاص جامعه بوده و  تورم ،محدودیت های اقتصادی و در کوتاه مدت  کرونا روی آن تاثیر گذار است گفت : گرانی هر متر مربع ساخت مسکن در کشور بالغ بر 60 تا 100 درصد افزایش داشته است.

وی  نقش  زمین را در ساخت مسکن مهم ارزیابی کرد و ابراز داشت :  سیاست محدود کردن  برخی ار اراضی به بهانه های کاربری و طرح های جامع تفضیلی باعث شده محدوده زمین های در اختیار بافت مسکونی فشرده  و قیمت املاک و زمین  به دلیل تراکم بالا  و بی انصافی برخی ازمالکان و  صاحب خانه ها مزید علت شد.

مدیر کل راه و شهر سازی استان تاکید کرد : بازار دلالی و عدم قانونگذاری خاص بر قیمت ملک برای اجاره و کافی نبودن قوانین کارشناسی در قیمت گذاری فروش ملک باعث ایجاد سودجویی در خرید ، فروش و اجاره زمین و مسکن شده است.

نیک اقبالی اجرای مسکن مهر و مسکن ملی را فرصتی ارزشمند ارزیابی کرد و تصریح کرد : ظرفیت زمینهای مازاد دستگاه های دولتی  و زمینهای در حاشیه شهر ها می توانند در کنار حساسیت های  مقامات کشوری و فرامین مقام معظم رهبری فرصتی مناسب در برخورد با سودجویی و اهمیت به تولید مسکن برای مردم باشد.

این مسئول اجرایی در کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر تعیین سقف اجاره بها نسبت به قرارداد سال قبل گفت : در استانها نرخ حداکثری  15 درصد مشخص شده است و مالیات بر خانه های خالی فرصتی دیگر است برای کمک به کاهش قیمت ها.

معاون عمرانی سابق استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بالغ بر 250 قلم کالا و مصالح  در ساخت و ساز مسکن تاثیر دارند گفت :کنترل بازار دلالی مصالح می تواند تاثیری زیادی بر این بخش داشته باشد ، چرا که  علاوه بر تولید مسکن اشتغال را نیز بدنبال دارد.

وی در ادامه افزود :گرانی مسالح بی تاثیر در گرانی مسکن نبوده و باید کنترل این اقلام را نیز در دستور کار قرار داد.

نیک اقبالی با بیان اینکه اطلاعات جامعی در خصوص میزان خانه های خالی در اختیار نداریم  افزود:تمام بنگاه های مکلف به ثبت قرار داد های اجاره بهای مسکن شدند .

مدیر کل  راه و شهرسازی خاطر نشان کرد در قالب مسکن مهر بالغ بر 16 هزار مسکن مهر تولید شده است و پرونده آن عملا به زودی بسته می شود و در قالب اقدام ملی ، خانه اقشار ویژه ، مسکن روستایی 14 هزار واحد ساخته می شود .

وی بازنگری در مقررات و قوانین، ساماندهی بنگاه های املاک ، تجدید نظر کاربری اراضی زمینهای حاشیه شهر و استفاده از زمینهای مازاد ادارات و دستگاه ها را در کاهش قیمت زمین و خانه سازی  تاثیر گذار ارزیابی کرد و گفت :ایجاد شهرک های جدید و الحاق برخی از محدوده ها به شهر می توانند در کاهش قیمت ها تاثیر گذار باشد.

انتهای پیام/

نظر شما