شناسهٔ خبر: 41600410 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جنایات بی‌پایان آمریکا، از تحریم تا شلیک و تهدید هواپیمای مسافربری

نیویورک- ایرنا- تهدید مستقیم نظامی علیه یک هواپیمای مسافربری ایران در کشوری ثالث، قطعه دیگری از پازل جنایات آمریکا در به کارگیری از انواع تروریسم علیه مردم ایران است.

صاحب‌خبر -

شامگاه پنج شنبه، ۲ جنگنده آمریکایی برای یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت ماهان (پرواز تهران - بیروت) در آسمان سوریه ایجاد مزاحمت و این پرواز را مجبور به فرود اضطراری کرد. این هواپیمای مسافربری به شماره ۱۱۵۲ که از تهران به مقصد بیروت در حرکت بود،  با مزاحمت جنگنده ­های آمریکایی  مواجه و ناچار به کاهش ناگهانی سرعت و فرود اصطراری در فرودگاه بیروت شد که در اثر این حادثه شماری از مسافران این پرواز پس از فرود، به مراکز درمانی منتقل شدند.

این حادثه یادآور چند جنایت مهم و مشابه آمریکایی‌ها علیه شهروندان بی‌گناه ایران بود که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها بر نادیده گرفتن تمام هنجارهای بین‌المللی و انسانی اصرار دارند و پس از ارتکاب جنایت، تنها به دلیل برخورداری از مواهب رسانه‌ای، حق وتوی شورای امنیت و وابسته کردن نبض نهادهای بین‌المللی به پول‌هایی که به آنها می‌پردازد، از پاسخگو شدن فرار می‌کنند.

جنایت ناو وینسنس در خلیج فارس

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به تهدید هواپیمای مسافربری ماهان نوشت: از سقوط ایرباس در خلیج‌فارس تا ایجاد هراس در مسافران ماهان! تروریسم دولتی آمریکایی در هوا و زمین و دریا ادامه دارد.

در سوم ماه «ژوئیه» ۱۹۸۸ مصادف با ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ ناو وینسنس آمریکایی که در خلیج فارس مستقر بود، هواپیمای مسافربری ایران را با ۲۹۰ مسافر سرنگون کرد.

آمریکایی‌ها پس از آن با فضاسازی رسانه‌ای و تکرار ادعاهای بی سند، بر این جنایت سرپوش گذاشتند و در اقدامی وقیحانه، به فرمانده این ناو جنگی آمریکا که تنها به ایجاد تنش در منطقه و به شهادت رساندن ۲۹۰ انسان بی‌گناه مبادرزت می‌ورزید، مدال شجاعت اعطا کردند.

تحقیقات بعدی نیروی دریایی آمریکا نشان داد که این هواپیمای ایرانی در همان راه هوایی تجاری تایید شده‌اش در حال پرواز بوده و خود را نیز در فرکانس‌های کنترل ترافیک هوایی به عنوان یک هواپیمای غیرنظامی معرفی کرده است.

ایرباس ایران هدف موشک سطح به هوای آمریکا شلیک شده از این ناو جنگی قرار می‌گیرد و هیچ یک از کشتی‌ها و ناوهای آمریکایی‌های جنایتکار حتی پس از سقوط این هواپیما، اقدامی برای جستجوی بازماندگان و نجات آنها نمی‌کنند.

به این ترتیب ۲۹۰ سرنشین این هواپیما که ۶۶ نفر از آنها کودک بودند، کشته می‌شوند.

در این حادثه هیچ تهدیدی متوجه ناوهای آمریکایی نبود، آن هم در آب‎هایی که ایران در آن مرز آبی دارد و آمریکایی‌ها از هزاران مایل آن طرف‌تر برای بهره‌برداری از منابع نفتی، غارت ثروت این منطقه و دفاع از متجاوز مورد حمایتشان یعنی صدام حسین، حضور یافته بودند.

ترور سردار سلیمانی

دیگر جنایتی که آمریکایی‌ها در خارج از قلمرو سرزمینی خود مرتکب شدند، ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و یارانش در فرودگاه بغداد بود. در این حادثه، آمریکایی‌هایی که به بهانه مبارزه با تروریست داعش که مورد حمایت همه جانبه آمریکا و برخی متحدان منطقه‌ای آن بود، بخش‌هایی از عراق را به اشغال خود درآوردند.

سازمان تروریستی سنتکام بامداد ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ طی یک عملیات پهپادی به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، سردار سلیمانی و شماری از همراهان وی از جمله ابومهدی المهندس معاون بسیج مردمی عراق را لحظاتی بعد از ترک فرودگاه بغداد به شهادت رساند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا بلافاصله پس از این اقدام تروریستی، شهید سلیمانی را یک تهدید حتمی و قریب‌الوقوع برای منافع ایالات متحده دانست.

این در حالی است که اگنس کالامارد گزارشگر ویژه سازمان ملل، این قتل را غیرقانونی خواند و اعلام کرد که شواهدی مبنی بر تهدید حتمی و قریب الوقوع وجود ندارد.

آمریکا در این حادثه هم در یک کشور دیگر دست به عملیات زد و حتی اتباع آن کشور را هم به قتل رساند. در این حادثه، آمریکا به راحتی قوانین بین‌المللی و حق حاکمیت و تمامیت ارضی عراق را نادیده گرفت.

تحریم و تروریسم اقتصادی

تهدید نظامی علیه هواپیمای مسافربری ایران در خط هوایی تهران- بیروت و در حریم سوریه آن هم در ماه «ژوئیه»، هم نشان داد که آمریکا نه تنها کشوری را به اشغال در می‌آورد، بلکه خود را برای هدف قراردادن دیگران محق می‌داند، خواه این افراد شهروندان بی‌گناه و مسافران غیرنظامی باشند که قرار است از کشوری دیگر به کشوری آزاد بروند.

با این حال، آمریکایی‌ها تنها به تهدید مستقیم و نظامی اکتفا نکرده‌اند و سالهاست صنعت هواپیمای مسافربری ایران را تحت شدیدترین تحریم‌ها و تروریسم اقتصادی خود قرار داده است.

حتی آمریکایی‌ها حاضر نشدند رای دیوان بین‌المللی لاهه برای مستثنی کردن صنعت حمل و نقل هوایی از تحریم‌ها را نادیده گرفت و به شدیدترین شکل ممکن، تامین قطعات یدکی برای هواپیماهای مسافربری ایران را با مشکلات جدی مواجه کرد.

تامین نشدن قطعات یدکی برای صدها هواپیمایی که روزانه مسافران بی‌گناه را جابجا می‌کنند به منزله تروریسمی است که می‌تواند هر آن باعث سقوط یک هواپیما و جان باختن صدها بی‌گناه منجر شود.

در دوم مرداد ۱۳۹۸ اداره نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا( اوفک) در اطلاعیه‌ای "فعالان در صنایع هواپیمایی را از خطر قرار گرفتن در معرض اقدامات تنبیهی و تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده به دلیل ارتباط یا انتقال بدون مجوز هواپیما، قطعات و اقلام، فناوری یا خدمات هواپیمایی به ایران یا شرکت‌های هواپیمایی تحریمی ایران و مرتبط با ایران" آگاه ساخت.

آمریکایی‌ها در این اقدام تروریستی، حتی فروش بلیط، تامین غذای مورد استفاده در هواپیما، جابجایی بار مسافران، خدمات فرودگانی و تامین سوخت را هم در فهرست موارد ممنوعه قرار داده‌اند که به خوبی گویای آن است، آنچه در نظر سردمداران کاخ سفید اهمیتی ندارد، جان بی‌گناهان و شهروندان ایرانی است.

نظر شما