شناسهٔ خبر: 41587788 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اهدای گواهینامه ثبت جهانی دوتار به استاد «عثمان محمدپرست»

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: نسخه‌ای از گواهینامه ثبت جهانی دوتار که به دو زبان انگلیسی و فارسی نگارش شده، به استاد عثمان محمدپرست اهدا شد.

صاحب‌خبر -

ابوالفضل مکرمی‌فر در این‌باره اظهار کرد: این گواهینامه از طرف دکتر بهروز وجدانی که عهده‌دار پرونده ثبت جهانی دوتار با عنوان «مهارت سنتی ساختن و نواختن دوتار» در یونسکو بود، به استاد عثمان محمدپرست اهدا شده است.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، وی ادامه داد: در بخشی از پیام دکتر وجدانی به استاد عثمان محمدپرست آمده است: «سپاس فراوان من را خدمت استاد عثمان محمدپرست (عثمان خوافی) نوازنده منحصر به فرد دوتار برسانید، برای این انسان شریف و نوازنده بی‌ادعا که خیلی از هنرمندان طراز اول کشور برخی از آلبوم‌های معروف خود را مرهون نغمه‌های دلنشین دوتار او هستند آرزوی سلامتی و شادی دارم».

عثمان محمدپرست؛ دوتارنواز ایرانی که در سال ۱۳۰۷ در شهر خواف خراسان رضوی متولد شد، از ۱۰ سالگی با دوتار مأنوس بود. در شهریور ۱۳۹۶، نخستین کاشی ماندگار خراسان‌رضوی در راستای حفظ میراث ناملموس کشور بر سر در منزل عثمان محمدپرست نصب شد.

انتهای پیام

نظر شما