شناسهٔ خبر: 41576313 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تعداد کلنی‌های تولید عسل در تایباد افزایش یافت

مشهد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: در سال جاری ۲ هزار و ۲۵۷ کلنی زنبور عسل در این شهرستان وجود دارد که نسبت به مدت مشابه پارسال دو و نیم برابر شده است.

صاحب‌خبر -

محمد میری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پارسال ۶ تن و ۲۰۰ کیلو گرم عسل در این شهرستان تولید شد.

وی ادامه داد: بر اساس آمارگیری زنبورستان ها در سال جاری ۲۳ بهره بردار و ۱۰ زنبوردار دارای شناسنامه در این شهرستان فعالیت دارند.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۲۰ تن عسل در این منطقه تولید شود که نسبت به سال گذشته دو نیم برابر افزایش خواهد داشت.
وی افزود: این شهرستان به خاطر شرایط مناسب آب و هوایی و وجود مراتع غنی پوشیده از گیاهان دارویی طی چند سال گذشته به یکی از قطب‌های عسل در استان خراسان رضوی تبدیل شده است.

میری ادامه داد: بیشترین نوع عسل در شهرستان تایباد از نوع خار شتر، پنبه، گیاهان کوهی، زعفران و گل ختمی می‌باشد.
وی گفت: با توجه به خشکسالی، تغییرات اقلیمی، خروج از تک محصولی و توجه به توسعه تولید سایر فراورده‌های زنبور عسل از قبیل ژله رویال، گرده گل و زهر زنبور، گسترش زنبورستان ها از جمله برنامه‌های جهاد کشاورزی در این شهرستان بوده که در سال زراعی جاری ۱۰ کیلو گرم ژل رویال در این شهرستان تولید شده است.
مدیر جهاد کشاورزی تایباد افزود: در این راستا دوره‌های آموزشی برای بهره برداران و کارشناسان برگزار می‌شود تا با تکنیک و روش‌های نوین زنبورداری آشنا شوند که تحقق آن ضمن تثبیت اشتغال موجود، افزایش درآمد زنبورداران را به دنبال خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری بارندگی و سیل در یکی از مناطق جنوبی کشور به ۲۵۰ کلنی مهاجر تایباد دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خسارت وارد کرد.

بیش از ۸۵ درصد جمعیت شهرستان تایباد به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند.

این شهرستان هفت هزار بهره بردار در بخش کشاورزی دارد و سالانه بیش از ۳۰ نوع محصول زراعی و ۲۵ نوع محصول باغی در این منطقه تولید می‌شود.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

نظر شما