شناسهٔ خبر: 41573279 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اقدام تروریستی دیگر آمریکا علیه ایران

تهران - ایرنا - دو فروند جنگنده «اف ۱۵» آمریکایی بعد از ظهر پنجشنبه (دوم تیرماه) در اقدامی غیر حرفه‌ای و تروریستی برای یک فروند هواپیمای مسافربری ایران که از تهران عازم بیروت بود، در آسمان سوریه مزاحمت ایجاد کردند، مزاحمتی که نزدیک بود، به یک فاجعه تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

این دو جنگنده‌ آمریکایی با قرار گرفتن در مسیر هواپیمای مسافربری شرکت ماهان ایران که راهی بیروت پایتخت لبنان بود، برای آن مزاحمت ایجاد کردند که با تغییر ارتفاع ناگهانی هواپیما، شماری از مسافران آن زخمی شدند و پس از فرود این هواپیما، مجروحان به مراکز درمانی به ویژه بیمارستان «رسول اعظم» (ص) ضاحیه بیروت منتقل شدند.

هر چند در ابتدای انتشار این خبر برخی رسانه‌ها در گمانه‌زنی‌های مختلف اعلام کردند که احتمالا این دو جنگنده متعلق به رژیم صهیونیستی بوده، اما ارتش این رژیم در همان ساعات نخست دست داشتن در این اقدام را تکذیب کرد و در عین حال ستاد فرماندهی تروریست‌های «سنتکام» در بیانیه‌ای ضمن پذیرش این اقدام، ادعا کرد که فاصله جنگنده‌ها با هواپیمای مسافربری قانونی و ایمن بوده است، ادعایی که با انتشار فیلم‌های پخش شده از یکی از این جنگنده‌های آمریکایی که در چند متری هواپیمای مسافربری ایرانی قرار دارد، کاملا در تضاد است.

به دنبال این اقدام غیرحرفه‌ای و ضدانسانی جنگنده‌های آمریکایی، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این‌که اقدام جنگنده‌های آمریکایی حرکت تروریستی بود، تاکید کرد: سازمان هواپیمایی کشوری پیگیری حقوقی این اتفاق را انجام خواهد داد.

"محمد اسلامی" با اشاره به اقدام دو جنگنده آمریکایی در نزدیک شدن به هواپیمای مسافربری ماهان گفت که سازمان هواپیمایی کشوری مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به این اقدام را به «سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری» (ایکائو) اعلام کرده و پیگیر حقوقی این اتفاق خواهد بود.

وی تاکید کرد که اقدام جنگنده‌های آمریکایی علیه هواپیمای مسافربری ایران یک حرکت تروریستی است که توسط دولت آمریکا انجام شده و حتما باید کشورها و جامعه بین‌المللی این حرکت مسموم را محکوم کنند.

به دنبال سخنان اسلامی، سازمان هواپیمایی کشوری نیز طی اطلاعیه‌ای، تعرض جنگنده آمریکایی به هواپیمای ماهان را مصداق بارز نقض حقوق بین‌الملل دانست و خواستار بررسی این حادثه در «ایکائو» شد.

سازمان هواپیمایی کشوری ایران، اقدام جنگنده‌های آمریکایی در تعرض به هواپیمای مسافربری ایرانی را مصداق بارز نقض حقوق بین‌الملل و مقررات و استانداردهای هوانوردی دانسته و مراتب اعتراض جدی خود را رسما به شورای سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) اعلام و خواستار رسیدگی فوری به موضوع شده است.

اقدام تروریستی جنگنده‌های آمریکایی فقط مورد اعتراض مقامات ایرانی قرار نگرفت، بلکه دولت‌های سوریه، لبنان و جنبش‌های حزب الله، حماس و انصارالله یمن نیز به این اقدام تروریستی اعتراض کردند.

دکتر "حمد حسن" وزیر بهداشت لبنان در جریان عیادت از زخمی‌های این اقدام تروریستی، در بیمارستان رسول اعظم (ص)  بیروت در جمع خبرنگاران با آرزوی بهبودی سریع برای مجروحان و مصدومان این پرواز، حمله دو جنگنده آمریکایی به هواپیمای غیرنظامی ایرانی در آسمان سوریه که به مقصد بیروت در پرواز بود را محکوم کرد و آن را عمل "ارعاب مجرمانه " خواند.

وزیر بهداشت لبنان گفت که این وزارتخانه به نمایندگی از مسافران پرواز شرکت هواپیمایی ماهان که از اقدام خصمانه دو جنگنده آمریکایی آسیب دیده‌اند، به نهادها و سازمان‌های بین‌المللی شکایت می‌کند.

وی این اقدام آمریکایی‌ها را «ننگ‌آور» دانست و با بیان اینکه به‌زودی موضع رسمی لبنان در این‌باره اعلام خواهد شد، تاکید کرد که این وزارتخانه به نمایندگی از همه کسانی که در این حادثه دچار وحشت و هراس شدند و تحت تأثیر آنچه که در این تهدید از لحاظ روحی و جسمی دچار آسیب شدند، در نهادهای بین‌المللی طرح دعوی خواهد کرد.

جنبش حزب الله لبنان نیز اقدام خصمانه و تروریستی ایجاد خطر جنگنده‌های آمریکایی برای یک هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه را محکوم و اعلام کرد، آنچه که اتفاق افتاد، اقدامی تروریستی و شدیدا خطرناک بود که می‌توانست عواقبی غیرقابل پیش‌بینی برای همه منطقه به همراه داشته باشد.

البته این اقدام تروریستی آمریکا علیه هواپیماهای مسافربری ایران برای اولین بار نبوده است؛ پرواز شماره ۶۵۵ ایران ایر نیز در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ با شلیک دو موشک از ناو «یواس‌اس وینسنس» متعلق به نیروی دریایی آمریکا بر فراز آب‌های خلیج فارس سرنگون شد و تمامی ۲۹۱ سرنشین آن نیز به شهادت رسیدند.

در دی ماه سال گذشته نیز پهپادهای آمریکایی در اقدامی خصمانه و تروریستی سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را که نقش موثری در مبارزه با تروریسم منطقه‌ای داشت، به همراه «ابو مهدی المهندس» جانشین بسیج مردمی عراق و هشت نفر از همراهان آنها را در هنگام خروج از فرودگاه بغداد، ترور کرده و به شهادت رساندند.

با آغاز بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ و پس از آن تشکیل گروه‌های تروریستی همچون «داعش» و کشیده شدن این بحران به عراق در ۱۷ خرداد سال ۱۳۹۳، نیروی هوایی آمریکا و رژیم صهیونیستی عملا به عنوان نیروی هوایی تروریست‌ها وارد عمل شدند و بارها مواضع ارتش سوریه، جبهه مقاومت اسلامی و «الحشد الشعبی» را بمباران کردند که در اثر این اقدامات تروریستی، شمار زیادی از این نیروها به شهادت رسیدند.

در اواخر شهریور سال ۱۳۹۷ نیز در یک اقدام فریب چهار فروند جنگنده – بمب افکن «اف-۱۶ » متعلق به رژیم صهیونیستی در زمان حمله به خاک سوریه، موقعیت خطرناکی را در آسمان منطقه «لاذقیه» ایجاد کردند که در نتیجه آن هواپیمای ترابری - نظامی «ایل-۲۰» روسیه که ۱۵ نظامی روسی سرنشین آن بودند، توسط سامانه موشک «اس-۲۰۰» پدافند هوایی ارتش سوریه مورد اصابت قرار گرفته و در آبهای ساحلی دریای مدیترانه سقوط کرد که در نتیجه آن تمامی سرنشینان این هواپیما کشته شدند.

** اهداف آمریکا از اقدام علیه هواپیمای مسافربری ایران در فضای سوریه

کارشناسان مسایل منطقه چندین هدف برای اقدام تروریستی آمریکا در ایجاد مزاحمت برای هواپیمای مسافربری ایرانی قایل هستند که در ذیل به آنها اشاره می‌شود:  

- در چند سال گذشته «دونالد ترامپ» نه در منطقه غرب آسیا و نه در سطح جهان هیچگونه موفقیتی کسب نکرده‌ که کره شمالی و ایران نمونه این پرونده‌ها هستند؛ از این رو رییس جمهوری آمریکا با نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری این کشور به دنبال دستاوردی در مقابل حریف دمکرات خود می‌باشد، اگرچه این دستاورد با کشته شدن دهها، صدها و یا هزاران انسان بی‌گناه حاصل شود.

- ترامپ همواره سعی کرده با افزایش تحریم‌ها علیه ایران، تهران را به گفت وگو با واشنگتن ترغیب کند، تا از این راه بتواند با برگ ایران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که کمتر از ۴ ماه به برگزاری آن مانده پیروز شود، موضوعی که مقامات تهران قاطعانه به این موضوع واکنش منفی نشان داده‌اند.  

- یکی از موضوعات دیگر نگرانی مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی افزایش دامنه نفوذ و هژمونی (قدرت برتر) ایران در منطقه می‌باشد، از این رو صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها به دنبال انجام توطئه علیه ایران همچون توطئه هدف قرار گرفتن هواپیمای روسی در سوریه بودند تا از این طریق فشارهای داخلی را افزایش داده و بتوانند روند نفوذ ایران در منطقه را خنثی نمایند.

نکته مهمی که در این بین وجود دارد، این است که با نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اقدامات ترامپ نیز برای پیروزی با برگ ایران بیشتر خواهد شد و رییس جمهوری تروریست آمریکا در این چند ماه آینده بیکار نخواهد نشست و سعی خواهد کرد با یک اقدام تروریستی دیگر که نتیجه بخش باشد، نظر مردم آمریکا را در انتخابات آینده به خود جلب نماید، از این رو مقامات ایران باید با اقدامی قانونی پاسخ اقدامات تروریستی آمریکا را بدهند تا در آینده شاهد فاجعه‌ای نباشیم و ترامپ نیز نتواند برای خود از این موضوع کلاهی ببافد.

  

نظر شما