شناسهٔ خبر: 4156811 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فرانس24: مذاکره آمريکا با اسد از نظر مخالفان فاجعه است

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / 1393/12/25
00:10:06.18
مخالفان سوری ابراز تمایل جان کری وزیر امور خارجه آمریکا برای مذاکره با اسد را فاجعه بار قلمداد می کنند.
به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار: تغییر مواضع آمریکا در قبال سوریه و ابراز تمایل واشنگتن به مذاکره با بشار اسد تبعات زیادی به دنبال دارد. به رغم خشنودی اردوگاه طرفدار اسد، مخالفان این تغییر را یک فاجعه قلمداد می کنند.
گزارشگر این شبکه گفت: در این منطقه از جلب اظهارات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا واکنش هایی را به دنبال داشته است. از نظر طرفداران مخالفان سوریه برای مذاکره با اسد دیر شده است.
رضا ابو داود یکی از مخالفان گفت: به عنوان یکی از مخالفان، ما هرگونه مذاکره با اسد را مردود می دانیم. چرا که از نظر ما از ابتدای نبردها و کشته شدن کودکان در درعا، رژیم تمامی مشروعیتش را از دست داده است.
گزارشگر اضافه کرد: در شرایطی که در این درگیری ها بیش از دویست هزار نفر کشته و هفت میلیون نفر آواره شده اند و اوضاع در یک شرایط اضطراری قرار دارد، گروهی دیگر در سوریه با گفتگو مخالفت نمی کنند. فجر الدین یکی دیگر از مخالفان گفت: ما با اظهارات جان کری در خصوص مذاکره با بشار اسد با هدف کناره گیری وی از قدرت، مخالف نیستیم. اما این گفتگو را بدون قید و شرط نمی پذیریم. باید زیرک بود و مطمئن شد که اسد به خاطر جنایاتش مجازات خواهد شد. بدون در نظر گرفتن محاکمه اسد، ما با هیچ چیز موافقت نخواهیم کرد.
گزارشگر افزود: یک سال پیش آمریکا خواستار برکناری رئیس جمهوری سوریه شد. اما بعدها و با پیشروی های گروه دولت اسلامی، اولویت های واشنگتن تغییر کرد. دانیل سِروِر استاد دانشگاه در رشته حل مناقشات گفت: من فکر می کنم که اگر شما به باراک اوباما بگویید بین گروه دولت اسلامی و بشار اسد یکی را انتخاب کند، او بشار اسد را انتخاب خواهد کرد. اما این انتخاب درست نیست. چرا که گروه دولت اسلامی در خلائی که بشار اسد در سوریه به وجود آمد متولد شد، پس مادامی که بشار اسد در سوریه در قدرت قرار دارد، نمی توان گروه دولت اسلامی را نابود کرد.
گزارشگر ادامه داد: وزارت امور خارجه آمریکا برای تشریح اظهارات جان کری وارد عمل شد و تاکید کرد، در صورت مذاکره با دمشق، این مذاکره با حضور نمایندگان رژیم (سوریه) و بدون حضور اسد برگزار خواهد شد.
00:12:01.07

نظر شما