شناسهٔ خبر: 41553797 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

در پی افزایش قیمت کارخانه ای خودروها رقم خورد

واکنش متفاوت بازار خودرو به کاهش نرخ ارز!

در حالی که انتظار می رفت با کاهش قیمت ارز، قیمت خودرو در بازار روندی کاهشی بگیرد اما به دلیل افزایش قیمت خودرو از سوی دو خودروساز داخلی، شیب قیمت ها در این بازار صعودی شد. هفته گذشته شورای رقابت با افزایش قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو موافقت کرد و بر این اساس قیمت محصولات این دو خودروساز به دور از هیاهو و در سکوت با افزایش متوسط 15 میلیون تومانی همراه شد. این در شرایطی است که اردیبهشت ماه امسال قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو به ترتیب افزایش 23 و 10 درصدی داشت. بر اساس خبرهای اعلامی در حالی که پیش از این تورم سالانه و کیفیت و بهره وری مبنای افزایش قیمت محصولات خودروسازان بود، اما طبق اظهارات اخیر رییس شورای رقابت از این پس قیمت خودرو سه ماه یک بار بازنگری می‌شود.

صاحب‌خبر - شورای رقابت در اردیبهشت امسال و پس از ماه‌ها دوری به قیمت‌گذاری خودروهای داخلی بازگشت و رای به افزایش قیمت 10 تا 23 درصدی قیمت ها داد. ازآنجاکه خودروسازان از میزان افزایش قیمت ها رضایت نداشتند و فاکتورهای اقتصادی به ویژه نرخ ارز و تورم نیز روندی صعودی داشته و دارند، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار، بر سر کوتاه تر شدن بازه زمانی بازنگری در قیمت خودروها به توافق رسیدند. بر این اساس، قرار شد شورای رقابت به صورت فصلی و هر سه ماه یک‌بار نسبت به تغییر قیمت ها اقدام کند. در این راستا اوایل هفته گذشته اعلام شد که شورای رقابت مجوز افزایش قیمت برای محصولات سایپا را صادر کردو به این خودروساز مجوز داد تا قیمت محصولات خود شامل تیبا، کوئیک، ساینا و وانت پراید را بالا ببرد. یکی، دو روز بعد نیز نرخ جدید محصولات ایران‌خودرو اعلام شد. طبق خبر منتشره، قیمت تیبا 2 از 60 میلیون و 620 هزار تومان به 77 میلیون و 800 هزار تومان رسیده که رشد بیش از 17 میلیون تومانی را نشان می‌دهد. کوئیک معمولی نیز که 79 میلیون و 400 هزارتومان قیمت داشت، حالا محصولی 94 میلیون و 400 هزار تومانی به حساب می‌آید و این یعنی، 15 میلیون تومان به قیمت آن اضافه شده است. همچنین قیمت ساینا آپشنال نیز از 78 میلیون تومان به 91 میلیون و 200 هزار تومان رسیده تا صعودی بیش از 13 میلیون تومان رشد قیمت را تجربه کرده باشد. همچنین قیمت وانت پراید نیز از 48 میلیون و 540 هزار تومان به 65 میلیون و 400 هزار تومان رسیده که 12 میلیون تومان رشد را نشان می‌دهد. همچنین در بین محصولات ایران‌خودرو، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مجوز رشد قیمت حدودا ۱۹ میلیون تومانی را دریافت کرد. بنابر گفته فعالان بازار پس از افزایش نرخ کارخانه‌ای خودروها، منحنی قیمت خودرو طی چند روز گذشته صعودی شده است. به گفته آنها در حال حاضر پژو ۴۰۵ با قیمت ۱۲۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد و برای خرید پژو پارس نیز باید ۱۹۶ میلیون تومان هزینه کرد. همچنین قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم به مرز ۱۵۲ میلیون تومان رسیده و این در شرایطی است که تیپ ۵ این محصول به ۱۹۲ میلیون تومان رسیده است. همچنین به گفته فعالان بازار خودرو قیمت پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز به ۱۸۳ میلیون تومان رسیده است. قیمت تیبای هاچ‌بک و ساینا نیز به حدود ۱۰۳ میلیون رسیده است. افزایش مجدد قیمت خودرو در شرایطی است که پیش از این حدود دو ماه گذشته طرح پیش فروش خودرو با هدف ساماندهی این بازار بازنگری و سیاستگذار این بخش وعده افزایش عرضه و ساماندهی این بازار را داده بود اما اکنون با اجرای دو مرحله از این طرح ها بررسی ها نشان می‌دهد بازار کنترل نشده و حتی با افزایش چندباره قیمت کارخانه، خرید خودرو به رویایی برای مردم تبدیل شده است. همچنین با ارسال دعوت نامه های جدید شرکت های خودروساز به مشتریان فاز دوم افزایش قیمت ها در کارخانه کلید خورده و مشتریان مجبور شده اند تا در پیش فروش خودرو مابه‌التفاوت ها را اعمال و محصولات را با قیمت‌های جدید تسویه و تحویل بگیرند. در این شرایط نه تنها طرح های فروش دردی از بازار دعوا نکرده است بلکه با افزایش دوباره قیمت ها توسط شرکت های خودروساز روند افزایش مجدد قیمت ها در بازار هم کلید خورده است. فعالان بازار خودرو معتقدند اگر افزایش نرخ کارخانه‌ای خودروها نبود، به احتمال فراوان پس از کاهش نسبی قیمت ارز از قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد نیز کاسته شده بود. در حال حاضر مصرف کنندگان واقعی خودرو چه بخواهند از بازار خودرو بخرند و چه به هر نحو ممکن از کارخانه، باید چندین میلیون تومان اختلاف قیمت با چند روز گذشته را متحمل شوند.

نظر شما