شناسهٔ خبر: 41545880 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تهديد امنيتي روسيه؛ گزارش دخالت روسيه در همه‌پرسي انگلستان و اسکاتلند

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-شواهد معتبر و معقولی وجود دارد  نشان می‌دهد روسیه در کارزارهای تبلیغاتی پیش از برگزاری همه‌پرسی جدایی اسکاتلند از انگلیس در سال 2014  رخنه کرده است. 
به گزارش خبرگزاری آریا، کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس پس از 18 ماه کش و قوس‌های اداری، گزارش جنجالی و ادعایی تهدید روسیه برای فرآیندهای سیاسی انگلیس را منتشر کرد و مدعی شد که دولت مسائل امنیتی را نادیده گرفته است.
در این گزارش ادعا شده که شواهد معتبر و معقولی وجود دارد نشان می‌دهد روسیه در کارزارهای تبلیغاتی پیش از برگزاری همه‌پرسی جدایی اسکاتلند از انگلیس در سال 2014  رخنه کرده است. اما برخلاف آنچه پیشتر در رسانه‌ها ادعا شده بود، گفته شده که مدرکی درباره دخالت مسکو در همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال 2016 موجود نیست.
قانون‌گذاران انگلیسی با این حال عنوان کرده‌اند که دولت برای پیگیری دخالت مسکو در جریان همه‌پرسی برگزیت (سال 2016) اهمال کرده و خواستار تصویب قانون جدیدی برای مقابله با این تهدیدات شدند.
«استورات هوزی از اعضای کمیته پارلمانی اطلاعات و امنیت در این باره به خبرنگاران گفت: متاسفانه هیچ‌گونه ارزیابی از احتمال دخالت روسیه در همه‌پرسی برگزیت وجود ندارد و گویا کسی نمی‌خواست از 10 قدمی این موضوع عبور کند. وی افزود که دولت با این رفتار به افکار عمومی توهین کرده است.
در بخشی از این گزارش ادعایی آمده است که الیگارش‌های (ثروتمند) روس و نزدیک به ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با غول‌های تجاری انگلیس و عناصر حزب حاکم محافظه کار روابط نزدیکی داشته و ادعا شده که به همین دلیل پاسخ دولت لندن به اقدامات مسکو همواره محدود و ناکارآمد است.
در همین حال، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گزارش پارلمان انگلیس را سندی بی خاصیت و در راستای ترویج روسیه هراسی خواند. رییس کمیته روابط خارجی شورای فدرال روسیه نیز اتهام های جدید انگلیس را بی اساس و غیر قابل اثبات عنوان کرد.  
این گزارش، یک سال و نیم پیش در جلسه‌ای محرمانه‌ با حضور اعضای کمیته پارلمانی اطلاعات و امنیت انگلیس و آژانس‌های اطلاعاتی این کشور ارائه شد و شرکت‌کنندگان نسبت به آنچه تلاش‌های روسیه برای تاثیر در فرآیندهای سیاسی این کشور خوانده، ابراز نگرانی کردند.
متعاقبا سایر نمایندگان مجلس انگلیس از ماهیت این گزارش با خبر اصرار کردند تا گزارش یادشده هرچه سریع‌تر منتشر شود اما دولت این درخواست را به بعد از انتخابات سراسری 12 دسامبر (21 آذر) موکول کرد. 
بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در مقابل افزایش فشارها برای انتشار این گزارش تصریح کرد: هیچ مدرکی دال بر دخالت روسیه در فرآیندهای سیاسی این کشور وجود ندارد. وی افزود که از میزان کمک‌های مالی هنگفتی که از سوی اتباع روسی به حزب محافظه کار صورت می‌گیرد اطلاعی ندارد، اما نباید به افراد به دلیل ملیت‌ آن‌ها توهین شود.
این در حالیست که سلف او «ترزا می» سال 2017 – زمانی که جانسون وزیر امور خارجه بود – گفته بود روسیه تلاش می کند تا در فرآیندهای سیاسی انگلیس دخالت کند.
جالب اینجاست که این گزارش به فاصله کمی پس از آن منتشر شد که لندن ادعا کرده عوامل روسیه از طریق انتشار اسناد محرمانه دولت در جریان انتخابات آذرماه پارسال دخالت کرده‌اند.
وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد که این اطلاعات مربوط به مذاکرات تجاری انگلیس و آمریکا است که در شبکه‌های اجتماعی از جمله «ردیت» لو رفته است. جرمی کوربین رهبر سابق حزب مخالف دولت آذر گذشته با استناد به همین اسناد، برنامه‌های پنهان دولت برای واگذاری سیستم درمانی انگلیس به شرکت‌های خصوصی آمریکا را برملا کرد.
روابط روسیه و انگلیس در سه دهه اخیر و پس از فروپاشی اتحاد شوروی سابق همواره پرتنش بود و دو طرف یکدیگر را در مسائل مختلف متهم می‌کنند.
لندن دو سال پیش مسکو را به دست داشتن در مسمومیت یک افسر امنیتی پیشین روس به اسم سرگئی اسکریپال و دخترش که به انگلیس پناهنده شده‌اند متهم کرد و با این اتهام توانست کشورهای اروپایی و آمریکا را برای تشدید تحریم‌ها علیه روسیه متقاعد و 150 دیپلمات‌ روس را از این کشورها اخراج کند.
لندن در خصوص تنش‌های بوجود آمده میان اوکراین و روسیه نیز همواره طرف کی‌یف را گرفته است و روسیه را متجاوز می‌خواند.  

گزارش دخالت روسیه در همه‌پرسی انگلستان و اسکاتلند 
به گزارش ایندیپندنت ،گزارش‌ها حاکی است مسکو سعی داشته در آخرین انتخابات عمومی و همچنین رفراندوم استقلال پنج سال پیش اسکاتلند دستکاری کند. اما شواهدی در دست نیست که برای دستکاری در رفراندوم اتحادیه اروپا اقدامی کرده باشد.
به گفته دومینیک گریو، عضو سابق پارلمان و کمیته امنیت و اطلاعات، گزارش این کمیته در مورد مداخله روسیه در جریان دموکراسی بریتانیا اوایل سال 2019 تکمیل شده است.
اما انتشار گزارش، به رغم درخواست‌های فراوان جهت در اختیار عموم قرار دادن آن، به دلیل انتخابات عمومی و مسائل امنیتی به تعویض افتاد. این در حالی است که گفته می‌شد گزارش حاوی اطلاعاتی است که ممکن است مورد توجه رأی‌دهندگان قرار بگیرد.
حالا دیلی تلگراف مدعی است گزارش حاوی جزئیات دخالت روسیه در رفراندوم استقلال اسکاتلند است اما هیچ اطلاعاتی در مورد رفراندوم برگزیت که دو سال پیش انجام شد نمی‌دهد.
آن طور که روزنامه گفته، انتظار می‌رود گزارش، «اولین دخالت دولت پس از شوروی در انتخابات آزاد یک کشور غربی» را بازگو کند اما در عین حال انتظار نمی‌رود هیچ مدرکی را در مورد دخالت مستقیم این کشور در انتخابات برگزیت مطرح کند.
این در حالی است که چند روز قبل، رومینیک راب، وزیر خارجه، تأکید کرد که «فعالان روسی» در افشای سندی دست داشته‌اند که جزئیات کامل پیشرفت گفتگوهای دولت انگلستان با آمریکا را در خصوص یک معاهده تجاری پس از برگزیت برملا می‌کرد. جرمی کوربین، که آن زمان رهبری حزب کارگر را بر عهده داشت، این معاهده تجاری را به دست آورد.
بیم آن می‌رفت که این گزارش هرگز منتشر نشود اما با گرفتن کرسی ریاست آی‌اس‌سی توسط دکتر جولیان لوئیز، که پس از شکست کریس گرزلینگ، گزینه نخست وزیر برای این سمت، به دست آورد، انتشار گزارش در اولویت کاری وی قرار گرفت.
سفیر روسیه در انگلستان، آندری کلین، در گفتگویی با اخبار بی‌بی‌سی، اتهام دخالت کشورش در انتخابات را رد کرد. این در حالی است که روسیه به حمله اینترنتی به مراکز تحقیقاتی ویروس کرونا نیز متهم شده است.
وی گفت کشورش هیچ علاقه‌ای به دخالت در سیاست‌های داخلی بریتانیا ندارد. به گفته او «من هیچ دلیلی نمی‌بینم که از این موضوع به عنوان دخالت یاد شود.»
وی ادامه داد «ما هیچ دخالتی نمی‌کنیم. دلیلی برای دخالت وجود ندارد. چه حزب کارگر در رأس امور باشد چه محافظه‌کاران، ما دنبال روابط و بهبود روابط هستیم.

مسکو : هیچ چیز جدیدی در گزارش منتشر شده اعضای پارلمان انگلیس وجود ندارد
سخنگوی کرملین در واکنش به انتشار گزارش امنیتی اخیر انگلیس گفته که هیچ چیز جدیدی در مورد این گزارش وجود ندارد. کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی جنجالی مدعی شده که روسیه برای فرآیند‌های سیاسی این کشور تهدید محسوب می‌شود و دولت بریتانیا مسائل امنیتی را نادیده گرفته است.
سخنگوی کرملین در واکنش به انتشار گزارش امنیتی اخیر انگلیس گفته که هیچ چیز جدیدی در مورد این گزارش وجود ندارد.
 «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین در جمع خبرنگاران درباره گزارش امنیتی اخیر انگلیس اظهارنظر کرد.
به نوشته خبرگزاری تاس، پسکوف در مورد این گزارش به خبرنگاران گفت هیچ چیز جدیدی در گزارش منتشر شده اعضای پارلمان انگلیس وجود ندارد.
وی گفت: «خیر، چیز جدیدی نیست و بله احتمالاً هیچ چیز جدیدی برای همه گزارش‌های این کشور وجود ندارد.»
کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی جنجالی مدعی شده که روسیه برای فرآیند‌های سیاسی این کشور تهدید محسوب می‌شود و دولت بریتانیا مسائل امنیتی را نادیده گرفته است.
این کمیته همچنین ادعا کرده که ارتقای روابط لندن و مسکو تحت رهبری کنونی روسیه غیر‌ممکن است.
اعضای پارلمان انگلیس ادعا کرده‌اند که روسیه در حال انجام «فعالیت سایبری مخرب» است و گروه‌های تبهکاری سازمان‌یافته نیز در آن دخیل هستند.
این گزارش ادعا کرده که روسیه در کارزارهای تبلیغاتی پیش از برگزاری همه‌پرسی جدایی اسکاتلند از انگلیس در سال 2014 رخنه کرده است.
اما برخلاف آنچه پیشتر در رسانه‌ها ادعا شده بود، گفته شده که مدرکی درباره دخالت مسکو در همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال 2016 وجود ندارد.
قانون‌گذاران انگلیسی با این حال عنوان کرده‌اند که دولت این کشور برای پیگیری دخالت مسکو در جریان همه‌پرسی برگزیت (سال 2016) اهمال کرده و خواستار تصویب قانون جدیدی برای مقابله با این تهدیدات شدند.
پیش از انتشار این گزارش، در بیست و یکم ژوئن پسکوف گفت که امیدوار است قانونگذاران انگلیس با اتهام‌زنی‌های بی‌اساس خود علیه مسکو تنبیه نشوند.
وی همچنین تأکید کرد که روسیه هرگز در انتخابات کشورهای دیگر دخالت نکرده است.

جانسون بر عدم مداخله روسیه در انتخابات کشورش تأکید کرد
«بوریس جانسون» با رد گزارش کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان کشورش، بر عدم مداخله روسیه در انتخابات انگلیس تأکید کرد.
به گزارش روزنامه گاردین، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس امروز چهارشنبه ادعاهای مطرح در گزارش کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان این کشور مبنی بر دخالت روسیه در همه‌پرسی خروج لندن از اتحادیه اروپا موسوم به «برگزیت» را رد کرد.
نخست‌وزیر انگلیس در این خصوص گفت: این گزارش تحت فشار هواداران ماندن در اتحادیه اروپا تهیه شده و در آن تلاش شده است تا به شکلی مداخله روسیه را عامل برگزیت جلوه دهد. همه موضوع همین است. مردم این کشور به‌خاطر فشار یا مداخله روسیه به خروج از اتحادیه اروپا رأی ندادند. آن‌ها رأی دادند چون می‌خواستند کنترل پول و سیاست‌های تجاری و قوانین ما را پس بگیرند.
واکنش نخست‌وزیر انگلیس به سخنان «کر استارمر» رئیس حزب کارگر انگلیس است که با اشاره به گزارش کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان این کشور، دولت جانسون را به کوتاهی در بررسی مداخله احتمالی روسیه در امور داخلی این کشور متهم کرده بود.

انگلیس به‌دنبال روش‌های جدید مقابله با جاسوسان خارجی
دولت انگلیس، از تلاش برای تقویت آژانس‌های اطلاعاتی و تصویب قوانین ضدجاسوسی جدید خبر داد.
 در پی انتشار گزارشی با محتوای بی‌توجهی دولت انگلیس به تلاش روسیه برای مداخله در امور این کشور، دولت و پارلمان انگلیس قوانین ضدجاسوسی را تقویت خواهند کرد.
به نوشته روزنامه «گاردین»، «گرنت شاپز» وزیر حمل‌ و نقل انگلیس روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای گفت، طبق یکی از این قوانین جدید که در پارلمان انگلیس مطرح خواهد شد، در اقدامی متقابل اسامی مأموران اطلاعاتی دیگر کشورها نظیر آمریکا و استرالیا باید در پایگاه داده‌ای در انگلیس ثبت شود.
 دولت انگلیس پس از کشمکش‌های فراوان، گزارش کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس را منتشر کرد که در آن نوشته شده، دولت و آژانس‌های اطلاعاتی انگلیس تلاش کرملین جهت مداخله در همه‌پرسی برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) را به شکل صحیحی مورد ارزیابی قرار نداده‌اند.
در این گزارش آمده است قوانین فعلی که اقدام علیه جاسوسان خارجی را میسر می‌کنند بسیار ضعیف هستند و «به‌طور ویژه، قانون اسرار دولتی به قدری قدیمی است که طبق آن دیگر جاسوس خارجی بودن در کشور (انگلیس) غیرقانونی نیست».
روزنامه انگلیسی «تلگراف» روز سه شنبه گزارش داد در این گزارش این اتهام علیه مسکو رد شده اما ادعا شده روسیه تلاش داشته بر نتیجه همه‌پرسی استقلال اسکاتلند اثر بگذارد.
دولت انگلیس همواره درخواست برای انجام تحقیقات درخصوص این مداخلات را رد کرده و گفته است هیچ‌گونه شواهدی درخصوص دخالت موفق روسیه در رویه‌های انتخاباتی این کشور وجود ندارد.
شاپز در این باره گفت: «این‌که به‌دنبال تصویب قوانین جدید هستیم صحت دارد. در حال اتخاذ رویکردی مؤثرتر هستیم و زمان آن رسیده است که قدرت بیشتری داشته باشیم. این اولین باری نیست که درباره افزایش قدرت [نیروهای اطلاعاتی انگلیس] صحبت می‌شود. همواره می‌توان برای تقویت هرچه بیشتر آن‌ها تلاش کرد».
او در ادامه گفت: «آژانس‌های اطلاعاتی و امنیتی ما مستحق حمایت و پشتیبانی بیشتری برای انجام کارشان هستند. قانون‌گذاری در این زمینه در آینده نزدیک انجام خواهد شود و روند آن در حال طی شدن است».
از سوی دیگر «نیک توماس سایموندز» وزیر کشور دولت در سایه انگلیس گفت این گزارش شکست‌های عمیق در نظام رویکردهای دولت در قبال مسائل امنیتی را برجسته کرد.
سایموندز گفت: «بریتانیا از آژانس‌های امنیتی پیشرو در سطح جهانی بهره‌مند است و با این حال این گزارش نشان می‌دهد آن‌ها از حمایت راهبردی، ابزارهای قانونی یا منابع لازم برای دفاع از منافع ما بهره‌مند نیستند».


نظر شما