شناسهٔ خبر: 41542444 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد:

۵ گورستان باستانی در سادات محمودی دنا کشف شد/ کشف اشیاء ۳۰۰۰ ساله

محبوبه بخشایش‌نیا

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از آغاز چهارمین مرحله نجات‌بخشی آثار تاریخی در دهستان سادات محمودی دنا خبر داد.

صاحب‌خبر -

"مجید صفائی" با اشاره به اینکه پیش از این سه عملیات نجات‌بخشی آثار تاریخی در روستای ده‌پایین سادات محمودی انجام گرفته بود، افزود: چهارمین مرحله نیز برای نخستین بار در روستای له‌سواره این دهستان آغاز شده است.
وی تصریح کرد: در چهارمین کاوش، تاکنون پنج گورستان تاریخی کشف شده که ساختار گورها به صورت سنگ‌چین و با سقف خرپشته‌ای بوده است.
سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: اشیاء کشف شده در این کاوش شامل ظروف سفالی لوله‌دار، پیاله‌های پایه‌دار، ظروف مفرغی و دستبند با نقش شیر بوده که نشان از اهمیت تاریخی این گورستان دارد.
صفائی تاکید کرد: بررسی اولیه کارشناسان میراث فرهنگی، نشان می‌دهد اشیاء کشف شده مربوط به هزاره نخست قبل از میلاد و فرهنگ ایلامی است یعنی حدودا مربوط به دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار سال پیش است.
وی بیان کرد: مهم‌ترین هدف کاوش در دهستان سادات محمودی نجات‌بخشی آثار تاریخی و ثبت و ضبط اطلاعات تاریخی استان تا پیش از اجرای سد آبی خراسان سه است.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد، "مجید صفائی" عصر امروز پنجشنبه دوم مرداد در بازدید از عملیات کاوش باستان‌شناسی گورستان تاریخی روستای له‌سواره دهستان سادات محمودی دنا، خاطرنشان کرد: این کاوش چهارمین مرحله نجات‌بخشی آثار تاریخی در دهستان سادات محمودی است.
انتهای پیام

نظر شما