شناسهٔ خبر: 4153158 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مشروح نشست خبري رئيس مجلس شوراي اسلامي

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1393/12/25
نشست خبری رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر امروز در ساختمان مشروطه مجلس و با حضور 250 خبرنگار داخلی و خارجی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما (واحد مرکزی خبر)، محور سؤالات بیشتر خبرنگاران درباره قوانین مصوب مجلس، مذاکرات هسته‌ای، روابط با کشورهای عربی و همکاری‌های منطقه‌ای در مبارزه با تروریسم، مبارزه با مفاسد اقتصادی و نظارت مجلس، روابط دولت و مجلس، اقتصاد مقاومتی و مقابله با گرانی و برخی مسائل داخلی و بین‌المللی بود که آقای لاریجانی به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.

قوانین مصوب مجلس:
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قوانین نهایی شده در مجلس در دو سه ماه گذشته گفت : سه قانون مهم در این مدت بررسی شد از جمله قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که مهم است و بخش مهمی از وضع بودجه در سال آینده در این قانون مشخص می شود و رویکردی که مورد توجه قرار گرفت هم شرایط کشور و هم اقتصاد مقاومتی بود.
وی افزود : قانون دوم خروج از رکود بود که امروز با توجه به نظر شورای نگهبان نهایی شد.
رئیس مجلس اضافه کرد : این از قوانینی بود که متناسب با اقتصاد مقاومتی تنظیم و به مجلس داده شد و آنچه که نتیجه تجربیات گذشته بود که صنعت و تولید باید از رکود خارج شود و قوانین سختگیرانه سرمایه گذاری برای رونق تولید در این قانون در نظر گرفته و سهم بندی مشخص شد.
وی گفت : این قانون خروج از رکود قانون مهمی است چون امسال سالی بود که موضوع اقتصاد مقاومتی نیز در آن برجسته بود و این قانون نیز تصویب شد.
رئیس مجلس افزود : قانون بودجه 94 نیز دیگر قانون مهمی است که امروز نهایی شد و پس از دریافت تایید شورای نگهبان تا ساعات آینده از طرف مجلس به دولت ابلاغ می شود .
وی گفت : از دولت آقای روحانی تشکر می کنم که طبق ضوابط لایحه بودجه 94 را تا پانزده آذر به مجلس ارائه و ضوابط را رعایت کردند و مجلس هم طبق زمان بندی در کمیسیون های تخصصی و کمیسیون تلفیق وقت زیادی گذاشت تا قانون بودجه به موقع به نتیجه برسد و از ابتدای سال 94 اجرا شود.
رئیس مجلس در ادامه به ویژگی های قانون بودجه 94 اشاره و خاطرنشان کرد: این قانون چند نکته دارد اول اینکه نقش نفت در بودجه کاهش جدی یافته است و تقریباً به حدود 25 درصد رسیده در حالی که شاید در گذشته این رقم 50 درصد بوده است.
دکتر لاریجانی افزود: فکر می کنیم این رویکردی جدی برای بودجه نویسی است و امیدواریم در آینده نزدیک اتصال بودجه به نفت قطع شود و نفت و منابع گازی ما صرف سرمایه گذاری شود.
وی در ادامه گفت: البته قاعده هم باید همین می بود زیرا این یک بیماری است که بودجه جاری کشور این قدر به نفت متکی باشد.
رئیس مجلس افزود: نکته دوم این است که با توجه به نوساناتی که در قیمت نفت بود، ما حداقل را برای آن در نظر گرفتیم، دولت با رقمی حدود 50 و خرده ای دلار بودجه را داده که ما آن را 40 دلار در هر بشکه نفت کردیم.
وی گفت: به همین علت دو سقف کردیم یک سقف با بشکه ای 40 دلار تنظیم شده و بودجه اداره می شود و چنانچه در شش ماه دوم قیمت نفت بیش از این بود که الآن هم تقریباً بیش از این است آن وقت 16- 17 هزار میلیاردی که اضافه می شود به کارهای عمرانی کشور اختصاص می یابد.
لاریجانی در ادامه با اشاره به اینکه ما یک حداقل سقف را برای بودجه عمرانی گذاشتیم که 30 هزار میلیارد تومان است گفت: این بدان معناست که دولت این رقم را حتماً باید در سال 94 اجرا کند زیرا بودجه عمرانی موتور محرک اقتصادی کشور است.
وی افزود: با این وصف تقریباً رشد اقتصادی کشور حداقل دو درصد است و رشد سرمایه گذاری حدود 4 درصد و تورم هم حدود 14 درصد است.
رئیس مجلس گفت: نکته دوم درباره هدفمندی یارانه هاست که همیشه در نحوه اجرای آن با دولت مناقشه داشتیم لذا برخی از موارد را مشخص کردیم که در اجرای هدفمندی، بخش های تولیدی و امور دیگر لطمه نخورد.
لاریجانی افزود: پنج هزار و 200 میلیارد تومان را برای بخش تولید، حمل و نقل و بهینه سازی مصرف انرژی قرار دادیم که معمولاً به خاطر پرداخت هایی که به مردم انجام می شد این بخش نادیده گرفته می شد لذا این رقم را ثابت کردیم.
وی گفت: 1300 میلیارد تومان برای سود تسهیلات مسکن زوج های جوان و روستائیان و مسکن مهر قرار داده ایم و 130 میلیارد تومان هم برای توسعه مهارت روستائیان به سازمان آموزش فنی و حرفه ای اختصاص داده شده است.
لاریجانی در ادامه افزود: چهار هزار میلیارد تومان هم برای اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان و 4800 میلیارد تومان هم برای بخش سلامت اختصاص یافته است و پرداخت به مردم هم تقریباً مثل امسال خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: این اختیار را به دولت داده ایم که افرادی را که نیازمند نیستند تا آنجا که می تواند شناسایی کند و با ضوابطی درباره پرداخت یارانه ها به آنها تجدید نظر کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: معادل 2 درصد بودجه عمومی دولت را برای افزایش سرمایه بانک ها در نظر گرفته ایم.
علی لاریجانی در ادامه نشست خبری افزود: سقف فاینانس را علاوه بر فاینانس سال های قبل، 35 میلیارد دلار در نظر گرفتیم که دولت می تواند در پروژه های نفتی، گاز و پروژه های دیگر استفاده کند.
وی با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده 7 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای شهرداری ها به منظور استفاده در مترو در نظر گرفته ایم گفت: 10 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت هم برای نفت، گاز و مهار آبها در نظر گرفته شده است.
لاریجانی گفت: 500 میلیون دلار هم از صندوق ذخیره ارزی برای آبرسانی به روستاها در نظر گرفته شد که از مقام معظم رهبری که اذن دادند تشکر می کنم.
رئیس مجلس افزود: 1،2 میلیارد دلار هم از صندوق ذخیره ارزی با توجه به شرایط منطقه برای بخش دفاعی در نظر گرفته شد و این مبلغ برای بنیه دفاعی کشور خواهد بود، اضافه بر آن که در لایحه در نظر گرفته شده است.
لاریجانی گفت: 300 میلیون دلار هم از این صندوق برای مؤسسات دانش بنیان در نظر گرفته شد که این اعتبار بتواند به استعدادهای جوان کمک کند تا خلاقیت خود را بروز دهند.
رئیس مجلس افزود: 200 میلیون دلار برای صندوق ضمانت صادرات به عنوان افزایش سرمایه و 100 میلیون دلار هم برای صندوق توسعه صنایع الکترونیک برای افزایش سرمایه شان در نظر گرفته شد.
لاریجانی با اشاره به مشکلات کمبود آب در کشور به توجه خاص مجلس به موضوع آبیاری تحت فشار اشاره کرد و گفت: به همین منظور هزار میلیارد تومان به این امر اختصاص یافت که 85 درصد را دولت و 15 درصد را خود کشاورز سرمایه گذاری می کند.
وی گفت: 8، 4 میلیارد دلار از تسهیلات برای سرمایه گذاری نفت و گاز در صنایع پایین دستی در نظر گرفته شد و سه هزار میلیارد تومان هم از منابع تسهیلات قرض الحسنه برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اختصاص یافت چرا که دیده بودیم کمیته امداد افراد تحت پوشش خود را به نحو خوبی به شخصیت هایی مستقل برای زندگی تبدیل کرده است.
لاریجانی گفت: در بودجه 94 در خصوص سربازانی که غیبت داشتند نیز تعیین تکلیفی صورت گرفت و منابعی در نظر گرفته شد که این منابع به بخش دفاعی و بنیه دفاعی مربوط می شود.
وی افزود: دو درصد درآمد شرکت های دولتی و بانک ها را برای آموزش و پرورش در نظر گرفتیم که البته رقم قابل توجهی نیست و نیازهای آموزش و پرورش بیش از اینهاست.
لاریجانی ادامه داد: در روشی که برای مبارزه با قاچاق سوخت در نظر گرفته ایم؛ 200 میلیارد هم در اختیار آموزش و پرورش قرار می گیرد.
وی افزود: 300 میلیارد هم برای گرمایش مدارس در نظر گرفته شد.
رئیس مجلس با اشاره به اینکه بودجه کشور امسال با همه تنگناها بدون کسری بودجه تنظیم شد گفت: یکی از افتخارات دوره های اخیر این است که شرایط کشور به سمت صادرات غیرنفتی سوق پیدا کرده و حجم این صادرات افزایش یافته است و به همین دلیل نوسانات قیمت نفت آن طور که در کشورهای دیگر مشکلاتی ایجاد کرد در ایران مشکلاتی به وجود نیاورد و این مسیر دنبال می شود.
لاریجانی گفت: رسانه های گروهی باید ابعاد قوانین تصویب شده در مجلس را باز کنند تا افرادی که می خواهند سرمایه گذاری کنند بدانند چه تسهیلاتی برای آنها فراهم شده است و از این طریق علاقه مندی کارآفرینان بیشتر خواهد شد.
وی در ادامه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

مذاکرات هسته‌ای:‌
آقای علی لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درخصوص بیانیه 260 نفر از نمایندگان با محوریت ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی طرف مقابل و لغو یکجای تحریم‌ها با بیان اینکه در کل، در مجلس اراده نمایندگان بر این است که مذاکرات، حرکت رو به جلو داشته باشد. افزود: البته آراء مختلف است اما برآیند کلی حمایت از تیم مذاکره‌کننده است.
وی در ادامه گفت: حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته ای چارچوب هایی دارد که مقام معظم رهبری آنها را مشخص کرده‌اند و برخی از آنها بر اساس قانون در مجلس مشخص شده است و امیدواریم مذاکرات در راستای این چارچوب‌ها انجام شود.
رئیس مجلس در پاسخ به نقش نظارتی مجلس در کنار قانون‌گذاری گفت: با نظارت بر مذاکرات، بر پویایی مذاکرات نظارت خواهیم کرد.
آقای لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره اختلاف نظر نمایندگان مجلس درخصوص تصویب قرارداد هسته‌ای در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قرارداد هسته‌ای نیازی به تصویب در مجلس ندارد.
وی افزود: پرونده هایی که در اختیار شورای عالی امنیت ملی است به دلیل مأذون بودن از طرف مقام معظم رهبری نیازی به تصویب مجلس ندارد.
لاریجانی گفت: دولت و مجلس تحت اشراف مقام معظم رهبری با همدلی و همفکری پرونده را به پیش می برند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری، در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره فعالیت‌های ضدایرانی مجالس امریکا درباره تفاهم هسته‌ای گفت: کاری که سنای امریکا در این باره انجام داد، اقدام ناپخته‌ای بود و نباید در رفتار خود به این اقدام ناپخته آنان تأسی کنیم.
آقای لاریجانی افزود: نخبگان امریکا و مجامع سیاسی این اقدام را تقبیح کردند زیرا این حرکت نسنجیده اقتدار امریکا را در جهان مخدوش می کند؛ بنابراین نباید در پاسخ به کار غلط آنان، اقدامی شبیه آنها انجام داد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به هر حال تیم مذاکره کننده قطعاً ابعاد مختلف معاهده را در نظر می گیرد و قرارداد حتماً طوری تنظیم می شود که امکان سوء استفاده یا برداشت های سیاسی از آن به حداقل برسد یا وجود نداشته باشد.
آقای لاریجانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره لزوم تصویب توافقنامه هسته ای در مجلس شورای اسلامی گفت: ساختار قانون اساسی ایران ساختاری ویژه است و گاهی قضاوت ها درباره رفتارهای داخلی ما در قالب ذهنیت های بیرونی شکل می‌گیرد، اما ما به این ساختار ها واقف هستیم و از این جهت تأکید می کنم توافقنامه خوب مذاکره‌کنندگان هسته ای مورد حمایت مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.
خبرنگار پرس تی وی در ادامه نشست خبری رئیس مجلس پرسید: آیا نامه اعضای کنگره امریکا به سران ایران تلاشی نبود در این جهت که تندروهای ایران و آنهایی را که نمی خواهند توافقی صورت بگیرد با هم متحد کنند؟
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت: نامه اخیر برخی سناتورهای امریکایی در خود امریکا نیز تقبیح شده است.
آقای لاریجانی افزود: من جلو اظهار نظر شما را نمی توانم بگیرم اما موضوع از واقعیات دور است و مبارزاتی که میان جناح های امریکا هست از همین جنس است.
رئیس مجلس گفت: این مسائل در امریکا شکل چارچوب مندی ندارد و کار آنها تقبیح شده است و در خبرها دیدم که 200 هزار نفر، افرادی را که در سنا این کار را کردند خائن تلقی کردند.
وی افزود: در ایران انضباط قوی تری وجود دارد و نگاه ها جدی و با توجه است و چارچوب هایی که در ایران وجود دارد در همه جریان های مختلف از انضباط برخوردار است.
خبرنگاری از رئیس مجلس شورای اسلامی درباره پروتکل الحاقی پرسید و اینکه روز گذشته در نطق پیش از دستور گفتید که هر گونه نظارت بالاتر از ان‌پی‌تی صرفاً با لغو تحریم ها ممکن می شود؛ سؤال اصلی این است که با لغو تحریم ها، جمهوری اسلامی ایران پروتکل را خواهد پذیرفت یا خیر و آیا پذیرش آن مشروط به تصویب مجلس است؟
خبرنگار ادامه داد: البته سخنان شما نکته ای نیز داشت و آن اینکه آیا ایران در مذاکرات نظارت فراتر از ان‌پی‌تی را پذیرفته است که شما به آن اشاره کردید؟ اگر پاسخ شما مثبت است توضیح دهید.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بحث نظارت‌های بیشتر از ان‌پی‌تی مطرح است اما شرایطی دارد، ما در مجلس در این خصوص قانونی داشتیم که اجرای پروتکل الحاقی را منوط کردیم که پرونده در شورای امنیت نباشد و اگر تحریمی برای ایران قرار دادند شرط این است که این تحریم‌ها برداشته شود.
آقای لاریجانی افزود: آن نکته ای که من گفتم این بود که اگر بخواهیم این موافقت صورت بگیرد حتماً باید به این موضوع مصوبه مجلس توجه شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره ارزیابی وی از مذاکرات هسته ای گفت: اگر طرف غربی در مذاکرات هسته‌ای زیاده‌خواهی نکند امکان دستیابی به توافق هسته ای وجود دارد.
آقای لاریجانی‌ افزود: نگاه بدبینانه‌ای به موضوع مذاکرات هسته‌ای ندارم و امکان توافق وجود دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر به توافق جامع هسته ای نرسیم موضع مجلس چه خواهد بود تصریح کرد: اگر به توافق جامع هسته ای هم دست پیدا نکنیم دنیا به آخر نمی رسد.
آقای لاریجانی گفت: به توافق جامع هم دست پیدا نکنیم دنیا به آخر نمی رسد زندگی‌مان را می‌کنیم، الان هم توافق نداریم اما درحال انجام دادن کارهایمان هستیم.
وی افزود: اگر توافق بشود می تواند برای ایران و منطقه مفید باشد اما توافق هم نشود از روش های دیگر کارهایمان را پیگیری می کنیم.
روابط با کشورهای عربی و همکاری‌های منطقه‌ای در مبارزه با تروریسم:
خبرنگار شبکه الجزیره در ادامه نشست خبری رئیس مجلس پرسید: اکنون شاید رابطه بین ایران و کشورهای عربی در بهترین شرایط نباشد و در کشورهای عربی از افزایش نفوذ ایران در منطقه صحبت می شود، آیا می توان میزگردی بین ایران و کشورهای عربی برای گفت و گو تشکیل داد؟
آقای لاریجانی در پاسخ گفت: هیچ مانعی برای گفتگوی ایران و کشورهای عربی وجود ندارد؛ جمهوری اسلامی ایران از بدو تولد همیشه در سیاست خارجی سیاستی مسالمت آمیز داشته و ایران هیچگاه به کشوری تجاوز نکرده است.
وی افزود: این عراق بود که به ایران تجاوز کرد و جنگی 8 ساله را برضد ایران به راه انداخت.
رئیس مجلس اضافه کرد: بسیاری از کشورهای عربی در آن زمان از صدام و عراق حمایت کردند اما ایران بعد از صدام تلافی نکرد و همچنان روحیه اخوت و دوستانه را با کشورهای حامی صدام دنبال کرد.
آقای لاریجانی گفت: گاهی برخی ذهن ها تبلیغاتی را برضد ایران به راه می اندازند که درست نیست؛ انقلاب اسلامی به دنبال سلطه بر دیگر کشورها نیست زیرا اساس انقلاب اسلامی بر سلطه گری نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر ایران به عراق کمک می کند به خاطر این است که کشور دوست و همسایه ما گرفتار جریانی تروریستی بدخیمی شده است و از ما کمک خواستند و ما هم کمک کردیم.
آقای لاریجانی اضافه کرد: مردم عراق، رشید، شرافتمند و شجاعند و پیشروی ها کار خود عراقی هاست، ایران فقط کمک می کند و اصل و مبنا حرکت مردم عراق است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ایران به مقاومت لبنان و ملت فلسطین در مقابل صهیونیست ها کمک می کند به درخواست آنهاست؛ از ما کمک خواستند و ما کمک کردیم.
آقای لاریجانی افزود: بنابراین برخی تصورها دقیق نیست و گاهی به دلایل خاص به آن دامن می زنند.
وی گفت: اگر همسایگان و دوستان ابهامی داشته باشند، می توانیم صحبت کنیم ولی مطمئن باشند که اساس انقلاب اسلامی در 36 سال گذشته نشان می دهد که ایران قصد سلطه گری ندارد بلکه همواره نگاهی برادرانه و وحدت آمیز برای امت اسلامی را دنبال می کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: روابط ما با کشورهای همسایه مبتنی بر حس برادری و دوستانه است و ارتباطی با پرونده مذاکرات هسته‌ای ندارد.
آقای لاریجانی افزود: مذاکرات هسته ای پرونده جداگانه ای است و نتیجه آن تأثیری در ارتباط و نوع روابط ما با کشورهای منطقه ندارد.
در ادامه نشست خبری رئیس مجلس خبرنگاری با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه امریکا مبنی بر لزوم گفتگو با بشار اسد و اظهارات رئیس سیا (‍CIA) مبنی بر اینکه آمریکا و روسیه تمایلی به سرنگونی دولت سوریه ندارند، پرسید : دیدگاه شما درباره تغییر این مواضع چیست ؟
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ ابراز امیدواری کرد در رفتار مقامات امریکایی شاهد تغییر مواضعشان در قبال دولت بشار اسد باشیم.
لاریجانی همچنین ابراز امیدواری کرد آنان به عقلانیت رسیده باشند و صرفا ً در حد اعلام مواضع نباشد.
وی افزود : امیدوارم در رفتارشان شاهد این تغییر مواضع باشیم که علی الاصول این حرکتی رو به پیش خواهد بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درخصوص نتایج سفر منطقه‌ای خود گفت: مسئولان کشورهای منطقه نگاه جدی به مبارزه با تروریسم دارند و آن را خطری جدی برای همه کشورهای منطقه می دانند.
آقای لاریجانی افزود: خوشبختانه همه تروریسم را خطری جدی می دانند اما اینکه چقدر در مبارزه با تروریسم مشارکت کنند متفاوت است .
وی اضافه کرد: مسئولان منطقه نگرانی اساسی درباره موضوع ضدامنیتی تروریسم دارند.
لاریجانی تاکید کرد: در سفر منطقه ای بر روابط دوجانبه و همکاری های پارلمانی تاکید کردیم.
رئیس مجلس همچنین با اشاره به دیدارش با خالد مشعل گفت: در این دیدار درباره مسائل روز و موضوع فلسطین بحث و تبادل نظر کردیم.

مبارزه با مفاسد اقتصادی و نظارت مجلس:
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس که درباره شعاری نشدن برخورد با مفاسد و برخی انتقادها از عملکرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی پرسید گفت: جلسات این ستاد در دولت جدید مرتب تر تشکیل شده و پیگیری برخی موضوعات نیز بهتر از گذشته است.
آقای لاریجانی افزود: سؤال این است که آیا با این روش ، مبارزه با فساد به طور دقیق صورت می گیرد؟ به نظر بنده نقصی دارد و ما باید ساز و کار روشن تری طراحی کنیم.
وی گفت: شاید طرحی که هم اکنون در مجلس است که سازمانی برای مبارزه با فساد تشکیل شود و کار اصلی آن مبارزه با فساد باشد، یکی از موضوعاتی است که می تواند این مسئله را حل کند.
رئیس مجلس افزود: این نکته که گفتید رسانه ها بدون اسم و مشخصات مطالبی را اعلام می کنند، حتما این موضوع در مبارزه با فساد اخلال ایجاد و افکارعمومی را نیز متشتت می کند، بدون اینکه خاصیتی داشته باشد.
لاریجانی گفت: شما هم به عنوان رسانه باید مقداری نهی کنید افرادی را که اینگونه سخن می گویند.
وی افزود: گاهی رسانه ها به عنوان اینکه خبر مهمی را صید کرده اند این مسایل را بزرگ می کنند و افراد هم تشویق می شوند به اینکه حرف های ویژه ای بزنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در این باره که این روزها «بگم‌بگم‌ها» زیاد شده است و بعضی افراد قصد بهره‌برداری سیاسی از این عبارت را دارند و می خواهند فرد مورد نظر خود را در مجلس وارد کنند، گفت: بگم‌بگم‌ها از قبل هم شروع شده بود و دو طرف هم استفاده می‌کردند.
آقای لاریجانی افزود: مبارزه با فساد ملی باید به دغدغه ملی تبدیل شود و اگر همه موضوع ها سیاسی دیده شود به جایی نمی رسیم.
وی گفت: باید رسانه‌ها این موضوع مبارزه با فساد را طوری مدیریت کنند که مبارزه به نحو احسن انجام و به‌خوبی پیگیری شود.
خبرنگار خبرگزاری کار پرسید: درباره اسامی 170 نفر از کاندیداهای مجلس که مورد ادعای آقای رحیمی بود اقدامی انجام شد یا خیر؟
رئیس مجلس شورای اسلامی پاسخ داد: اینکه متهمی ادعایی بکند نباید دستاویز قرار گیرد و البته با توجه به بعد تبلیغی آن،ما به قوه قضائیه گفته ایم که آن را بررسی کنند و آنها وظیفه رسیدگی به این موضوع را دارند.
لاریجانی افزود: البته در اظهارات سخنگوی قوه قضاییه هم آمده است که موضوع ابعاد مختلفی دارد و علی ای حال هیچ کدام از آنها نماینده مجلس نبودند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از نشست خبری خود گفت: اگر کسی درباره پول‌های کثیف اسنادی دارد باید آن را به قوه قضائیه تحویل دهد.
آقای لاریجانی افزود: پیش تر توصیه ای کرده ام که هنوز پابرجاست و خواسته ام اگر کسی اطلاعاتی درباره پول های کثیف دارد آن را برای برخورد به قوه قضائیه بدهد.
وی با اشاره به اینکه مجلس هم می تواند در این زمینه نظارت خود را اعمال کند گفت: در زمینه کلی گویی‌ها ما نمی توانیم نظارتی داشته باشیم.
در ادامه خبرنگاری از رئیس مجلس پرسید: برخی پرونده ها مانند شکایت از رئیس جمهور سابق یا پرونده سازمان تأمین اجتماعی از مجلس به دستگاه قضایی ارجاع می شود آیا مجلس پیگیری های لازم را در بررسی این پرونده‌ها انجام می‌دهد؟
آقای لاریجانی در پاسخ گفت: بله در دست پیگیری است همین موضوع سازمان تأمین اجتماعی که گفتید در قوه قضاییه در حال پیگیری است و ما اطلاعات لازم را در اختیارشان قرار داده‌ایم؛ معاونت نظارت ما پیگیر این مسائل هست.
رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که مجلس چه تدبیری برای کنترل و نظارت بر تورم و تسهیلات با سود بالای بانکی اندیشیده است نیز گفت : در قانون بودجه برای نرخ سود تسهیلات بانکی موارد و بندهایی قرار داده ایم که طبق آن سود تسهیلات برای نخبگان و کارآفرینان پایین تر محاسبه شود و علاوه بر آن تسهیلاتی که به تولیدکنندگان صنایع اعطا می شود ، سود پایین تری داشته باشد تا به این طریق اقدام موثری برای تشویق تولیدکنندگان و تسهیلات گیرندگان انجام شود.

روابط دولت و مجلس:
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره تعامل دولت و مجلس و احضار، اخطار و تذکرات نمایندگان به وزرا در دولت کنونی و افزایش آن نسبت به دولت‌های قبلی گفت: حضور وزرا در مجلس را باید نکته مثبت دانست نه منفی، اینکه در یک ساختار دموکراتیک، وزرا با نمایندگان مجلس بارها گفتگو کنند و مسائلشان را حل نمایند این نقطه مثبت کشور است.
آقای لاریجانی افزود: همیشه بخش آسیب‌پذیر این است که وزرا چون از قدرت اجرایی برخوردارند هیچ وقت بر شیوه کارشان نظارت نمی‌شود و چارچوب برایشان تعیین نمی‌کنند.
وی گفت: من وضع ویژه ای نمی بینم و در دولت قبل هم این مناسبات وجود داشت.
رئیس مجلس با اشاره به خیرخواهانه بودن تذکرات افزود: چون نمایندگان مجلس بیشتر با مردم ارتباط دارند و مسائل را می بینند تذکر می دهند، حجم سؤالات هم همین طور است و وضع ویژه ای نمی بینم.
آقای لاریجانی افزود: در آنجایی که مسائل مهم کشور مطرح است مجلس از دولت حمایت می‌کند مثل مسائل هسته‌ای یا قوانین یا لوایح مهمی که به نوعی با آبادانی و پیشرفت رابطه داشته است.
وی خاطرنشان کرد: دغدغه اصلی مجلس الآن مسائل معیشتی و اقتصادی است لذا لوایح و قوانینی که بیشتر از سه تا چهار ماه وقت مجلس را گرفت در این زمینه و مربوط به این مسائل بود.
رئیس مجلس در ادامه با اشاره به شرایط سیاسی کشور در آینده گفت: این مسئله بستگی به رفتارها دارد، من فکر می کنم مردم توجه به این موضوع دارند، اگر شرایط کشور به این سمت برود که مردم احساس کنند خدمات به آنها خوب می‌رسد آن وقت نگرش‌ها تغییر خواهد کرد، رفتارها باید سنجیده‌تر و معقول‌تر شود.
لاریجانی افزود: آنچه باید برای ما دغدغه باشد این سازوکارها، روش‌ها، رفت و آمدها و ساختار نویسی هایی است که منجر به اصلاحات اقتصادی در کشور می شود.
وی گفت: از نظر من امروز مهم‌ترین مسئله برای کشور، رونق تولید است و مسائل دیگر حاشیه بر متن است.
رئیس مجلس ادامه داد: اگر جریان‌ها موضوع بهبود شرایط اقتصادی کشور بر اساس تولید ملی را محور قرار دهند این یک نگاه وظیفه‌شناسانه به مردم است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره نظارت مجلس بر اجرای قوانین توسط دولت گفت: معاونت نظارت مجلس ارزیابی کلی ای از نحوه پیگیری قوانین را تدوین و برای دولت ارسال کرده که البته نشان داد در برخی موارد در اجرای قوانین پیگیری های لازم صورت نگرفته است.
لاریجانی افزود: دولت‌ها در این زمینه وضع متفاوتی داشته اند ، در گذشته تخلفات قانونی بیشتری داشتیم .
وی گفت: در هیئت تطبیق مصوبات دولت که هیئت خوبی نیز هست در گذشته تعداد زیادی از مصوبات دولت را به دلیل تخلف از قانون رد می کردیم اما هم اکنون وضعیت بهتر شده است .
رئیس مجلس ادامه داد: البته ممکن است ضعفی وجود داشته باشد اما این ضعف نسبت به گذشته کمتر شده است.
لاریجانی گفت: حرکت دولت به سمت قانونگرایی است و دولت جدید به لحاظ توجه به قانون بهتر عمل کرده است.
در ادامه نشست خبری رئیس مجلس،‌ خبرنگاری با اشاره به گرانی‌ها در کشور یکی از وزارتخانه‌هایی را که باعث افزایش گرانی در کشور شده است، وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و بر استیضاح نعمت زاده و جایگزینی فردی توانا به جای وی تأکید کرد و پرسید: مجلس برای مهار کردن گرانی‌ها چه می خواهد بکند؟
آقای لاریجانی پاسخ به این پرسش را با بیان این جمله مطایبه‌آمیز آغاز کرد که: از شما متشکرم که تا اینجا یک وزیر را ذبح فرمودید.
رئیس مجلس شورای اسلامی گرانی را تا حد زیادی ناشی از حاکم بودن فضای رکود در کشور دانست و بر ایجاد رونق در عرصه تولید تأکید کرد.
وی در ادامه گفت: مسئله گرانی البته موضوع بسیار مهمی است و باید به این مسئله توجه داشته باشیم که مقدار زیادی از این مسئله ناشی از فضای رکود در کشور است و باید رونق تولید ایجاد شود.
رئیس مجلس افزود: یکی از مسائل و دغدغه‌ها در سه قانونی که در مجلس گذرانده شد همین مسئله است که فضای کسب و کار و رونق تولید را تسهیل کنیم.
لاریجانی با بیان اینکه قبول داریم که همچنان این مشکل در کشور هست، تأکید کرد: دولت و مجلس باید تلاش کنند تا جای ممکن شرایط برای سرمایه‌گذاری در کشور فراهم شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در آینده وضع بهتر خواهد شد.

مقابله با گرانی و موضوع اقتصاد مقاومتی:
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره مهم‌ترین برنامه مجلس برای سال 1394 در جهت اجرایی شدن سیاست‌ها به‌خصوص در زمینه اقتصاد گفت: مهم‌ترین کاری که سال آینده بر عهده دولت و مجلس است قانون برنامه ششم است.
آقای لاریجانی افزود: این برنامه می تواند چارچوب مدونی را برای تحقق اقتصاد مقاومتی مشخص کند.
وی با اشاره به پیش نویس سیاست های کلی برنامه ششم و ارائه آن به مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: بعد از کار بر روی این سیاست ها دولت می تواند لایحه برنامه ششم را تقدیم مجلس کند.
رئیس مجلس در ادامه افزود: غیر از موارد در دست بررسی مجلس در شش ماهه اول سال 1394، قانون برنامه ششم از مسائل مهم مجلس است.
آقای لاریجانی گفت: این قانون وظیفه تحقق اقتصاد مقاومتی را بر عهده دارد که بعد از آن براساس این برنامه بودجه سال آینده را تنظیم خواهیم کرد.

مسائل مختلف:
در نشست خبری علی لاریجانی خبرنگاری با اشاره به حادثه اخیر شیراز پرسید: اگر زمانی که در قم با شما برخورد مشابهی صورت گرفت قوه قضاییه و نهادهای مسئول برخورد قاطعانه ای با عوامل آن می کردند آیا امروز شاهد رویدادهای شیراز بودیم؟ مسئولان چطور می توانند از الگوسازی برای محترم شمردن حق آزادی بیان به عنوان یکی از حقوق شناخته شده کشور استفاده کنند؟
رئیس مجلس شورای اسلامی برخوردهایی مانند آنچه را در حادثه اخیر شیراز روی داد غیرقابل قبول و در مغایرت با مردم سالاری و آزادی به عنوان ارکان دموکراسی در نظام جمهوری اسلامی ایران دانست.
لاریجانی تأکید کرد: اینگونه امور به هیچ عنوان برای کشور قابل قبول نیست و باید افراد بتوانند دیدگاه هایشان را بیان کنند.
وی افزود: برخورد از این سنخی که روی داد کار ناصحیحی است که به وجهه کشور از بعد خارجی و داخلی لطمه می زند.
رئیس مجلس اضافه کرد: در گذشته هم توضیح دادم که تصور نشود این امور کمکی به نظام می کند بلکه به نظام لطمه می زند.
لاریجانی ابراز امیدواری کرد هم این موضوع فهم شود و هم دستگاه های نظارتی کشور با اینگونه موارد برخورد کنند.
وی گفت: دستگاه قضایی و آقای رئیس جمهور دستورات لازم را در این باره داده‌اند که امیدوارم کار جلو برود و از این کارها جلوگیری شود.
در ادامه نشست خبری رئیس مجلس شورای اسلامی خبرنگاری پرسید: طیف های مختلف جریان اصولگرا رایزنی های ابتدایی خود را برای تشکیل ائتلاف های انتخاباتی سال آینده شروع کرده اند بطور مشخص جریان هایی مثل جبهه پیروان ، طیف های سنتی اصولگرایان مثل موتلفه تمایل خود را برای نزدیکی و ائتلاف با طیفی مثل جبهه پایداری نشان داده اند در طرف دیگر نیز برخی نزدیکان شما اخباری را منتشر می کنند که شما احتمالا یک حزب تشکیل خواهید داد یا یک مجموعه تشکیلاتی با محوریت شما درسال اینده تشکیل خواهد شد در فرایند کارهایی که اصولگرایان انجام می دهند نقش و جایگاه شما چه خواهد بود؟ آیا از شما برای این شرکت در این فرایند ائتلاف دعوت شده است یا خیر و برنامه خود شما برای سال آینده و مشخصا حزب و تشکیلاتی که تشکیل خواهد شد، چه خواهد بود؟
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت : اصولا از کارهایی که صرف کار تشکیلاتی برای ساماندهی بخش سیاسی باشد حمایت می کنم و این را برای کشور مفید می دانم.
آقای لاریجانی افزود : یک مقدار زود است که درباره این مسائل قضاوت روشنی صورت گیرد اما من قبلا نیز گفته ام که اصولا از کارهایی که صرف کار تشکیلاتی برای ساماندهی بخش سیاسی باشد حمایت می کنم و این را برای کشور مفید می دانم چون اگر دموکراسی ما بخواهد یک مقدار غنی باشد باید از یک ساختار تشکیلاتی برخوردار باشد تا نگاه ها قدری منضبط تر شود .
وی اضافه کرد : از این جهت هر گونه جریانی که تلاش کند که سامان یابد و به صورت سازمان یافته کار کند من از آن حمایت می کنم و قبول هم دارم که این کار برای اینده کشور مفید است .
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که این روزها برخی رسانه ها برای تخریب رسانه های دیگر از نمایندگان اظهارنظرهایی می گیرند که منجر به تعطیل و بسته شدن آن رسانه ها می شود ، گفت : هنوز موردی به ما اطلاع داده نشده است و اگر موردی غیرقانونی باشد با آن برخورد خواهیم کرد شما هم اگر موردی یافتید به ما بگویید تا ما پیگیری کنیم.
لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تلخ ترین و شیرین ترین اتفاق از نگاه رئیس مجلس شورای اسلامی چیست ؟ افزود : در این مورد فکر خواهم کرد و بعداً خواهم گفت .
در ادامه نشست خبری رئیس مجلس شورای اسلامی، خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه، مجلس تکلیفی را برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برخورداری 25 درصد مساجد کشور از کانون های فرهنگی- هنری مشخص کرده است از رئیس مجلس پرسید: با توجه به عملکرد خوب این وزارتخانه در این باره، چه اهتمامی در برنامه ششم توسعه درخصوص برخورداری مساجد از کانون های فرهنگی - هنری وجود دارد.
آقای لاریجانی در پاسخ گفت: درباره برنامه ششم توسعه نمی توانم اظهار نظر کنم زیرا لایحه های آن هنوز تنظیم نشده است اما در کل کانون های فرهنگی و هنری مساجد حرکت معقول و سنجیده ای بود که در کشور به وجود آمد و وزارت فرهنگ آن را دنبال می کند.
وی افزود: گزارشی هم که اخیراً به من داده شده نشان می دهد حجم قابل توجهی کار در این زمینه انجام شده است و امیدواریم با حمایت هایی که در بودجه و بعضی از قوانین همچون قانون ساماندهی مساجد که اکنون مطرح است وجود دارد، جهشی در این زمینه پیش بیاید.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار روزنامه شرق که از وی در مورد بحث ممنوع الخروجی خاتمی و مسائل حول و حوش آن سوال کرد گفت: این موضوع از مواردی است که در کشور وجود دارد و باید از مسیر قانونی خود و به طور سنجیده حل شود.
دکتر لاریجانی در مورد مصاحبه اش با لوموند درباره این موضوع نیز گفت: منظورم این بود که قوه قضائیه این تصمیم را نگرفته و این تصمیم را دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گرفته بود.
وی همچنین درباره پیگیری حادثه قم گفت: من مسئول اجرا و پیگیری این امور نیستم اما با پیگیری‌هایی که شده است بعید می دانم به نتیجه برسد.
رئیس مجلس افزود: باید از بخش های دیگر که مسئول پیگیری این امر هستند سؤال کنید.
در ادامه نشست خبری رئیس مجلس شورای اسلامی خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد پرسید: تعداد طرح هایی که به مجلس می رسد بسیار بیشتر از لوایح است و این موضوع باعث می شود قانون نویسی بیشتر از نظارت باشد و برای افزایش نظارت مجلس بر اجرای قوانین چه تدابیری دارید؟
علی لاریجانی گفت: هر دو وجه قانون نویسی و نظارت مهم است و البته در بخش هایی نواقصی داریم که باید با قوانین حل شود.
وی افزود: در موضوع نظارت، دیوان محاسبات و همچنین کمیسیون ها نظارت می کنند.
لاریجانی گفت: هم اکنون بحثی از نظر آیین نامه ای مطرح است که برخی ساختارهای مجلس را از نظر نظارت تغییر دهیم، مثلا کمیسیون اصل 90 آیا ساختار آن همین گونه باشد بهتر می تواند نظارت کند یا تبدیل به یک دیوان شود که افراد مشخصی کار را برای نظارت پیگیری کنند.
رئیس مجلس افزود: درحال بررسی هستیم که آیا در سال آینده می توانیم ساختارها را مقداری تغییر دهیم.